Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Fant ut det med filnavnet. En å for mye, tre mellomrom og et utropstegn. Ikke rart to nettlesere krølla seg.. :whistle:

Men litt rart at det viste seg i Firefox da..

 

Men, men er det "godkjent" at jeg skriver:

<h3 id="header">
<span></span>Revised Image Replacement
</h3>

Var det som sto inne på den linken orsus ga meg.

Men hva menes med "Revised Image Replacement" skal jeg bytte det ut med noe eller?

 

Skriver da dette i CSS'en:

 header span 

{
   background: url(angrip-flammer.jpg) no-repeat;
   
   
   
}

Går det eller? Vil ikke lære meg tre forskjellige ting å gjøre noe på heller, vil ha den beste løsningen..

 

EDIT: Btw: Man må ha: id="tekst"> på alle elementer som skal behandles i CSS'en ikke sant? Vil bare være helt sikker så jeg ikke misforstår det.. Og hvilken funksjon har

,

osv?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha id, eller class på elementer, men det kreves DERSOM du vil style dem. Hvis du vil at ALLE lister skal styles på samme måte skriver du

li {
css her
}

 

h(X) står for heading(X). Tallet (X) står for hvor stor skriften skal være og hvor viktig overskriften er. h1 skal bare brukes en gang og er den med størst skrift. Den skal beskrive siden din godt. h2-h3 osv bruker du som overskrifter.

 

Ta dette eksemplet. Du har en overskrift som heter medlemmer. Etter "medlemmer", så rangerer du opp alle navnene. Da blir det sånn:

 

<h2>Medlemmer</h2>
<h3>Thomas</h3>
<p>Thomas er bla bla</p>
<h3>Anders</h3>
<p>Anders er bla bla</p>
.........

 

Noe mer?

 

EDIT: Noen som vet om en søkemotor som er grei å integrere i et design og lett å sette opp? Tenkte å ha søk på siden. Kan godt være et script.

Endret av ett
Lenke til kommentar

Hehe, her har det nok gått litt i surr ser jeg. Er ganske normalt det.

 

Først <H> elementet: Dette er overskifts elementer. <h1> er størst (og dermed er det mest riktig at denne kommer øverst av alle <h> elementene, gjerne i toppen av siden om det er mulig. Derfor blir det ofte brukt en image replacement på denne. Altså at man skjuler <h1> overskriften med et bilde. Etter <h1> kommer (drumroll) <h2>, denne blir ofte brukt til hovedoverskrifter på siden. Og slik går det ned over <h3>, <h4> osv. Det du må huske på er at <h> rekkefølgen ikke skal gå på kryss og tvers. <h2> skal ikke komme før <h1> osv.

 

Videre til id. Det trenger du egentlig ikke, men for at du lettere skal kunne gi spesielle egenskaper i css filen til disse elemeneten så brukes det id. Men id skal kun på et unikt element, og skal ikke brukes omigjen. Har du mange like objekter på siden din, bruker du class. Men har du et element som ikke trenger id eller class så er det mer riktig å ikke ha noe på det. Ikke gå helt bananas med masse classer og ider.

 

Edit: Typo

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
Videre til id. Det trenger du egentlig ikke, men for at du lettere skal kunne gi spesielle egenskaper i css filen til disse elemeneten så brukes det id. Men id skal kun på et unikt element, og skal ikke brukes omigjen. Har du mange like objekter på siden din, bruker du class. Men har du et element som ikke trenger id eller class så er det mer riktig å ikke ha noe på det. Ikke gå helt bananas med masse classer og ider.

 

Edit: Typo

5185861[/snapback]

Ok. Så hvis det står:

Hei! Dette er en side om... blalblablabla..

 

Så vil alle class der det står "klasse1" bli stylet i CSS? (Hvis det da selvfølgelig står:

klasse1

       {
         <!---Masse fin styling her-->
        }

Men hvis det da er id. La oss si

Hei! Dette er en side om... blalblablabla..
i html 2 steder. Hva vil skje da? Vil bare en av dem virke, eller vil ingen av dem virke?

 

Så hvis jeg har forstått rett:

class=" "> = Brukes hvis det er flere elementer som skal ha samme styling.

id=" "> = Brukes hvis det er bare et unikt element som skal ha en type styling.

 

Når det gjelder det at man ikke trenger id eller class på andre ting en de man vil style i et eget CSS -dokument har jeg vært klar over dette en stund.. ;)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Men, men er det "godkjent" at jeg skriver:

<h3 id="header">
<span></span>Revised Image Replacement
</h3>

Var det som sto inne på den linken orsus ga meg.

Men hva menes med "Revised Image Replacement" skal jeg bytte det ut med noe eller?

5185753[/snapback]

Du må bruke css som står i eksempelet da.

Og Revised Image Replacement er overskriften, så det bytter du ut med din overskrift :)

Lenke til kommentar
Du må bruke css som står i eksempelet da.

Og Revised Image Replacement er overskriften, så det bytter du ut med din overskrift :)

5186062[/snapback]

Men det har jeg da gjort?! Skrev jo dette i samme innlegget:

header span 

{
  background: url(angrip-flammer.jpg) no-repeat;
  
  }

Sukk. Er vel rett og slett bare jeg som er håpløs i dette.. :(

Lenke til kommentar

Men det virker jo flott!

 

Jaja, takk for at dere prøver å hjelpe og lære meg hvertfall, takknemlig for det.

Men jeg kan ikke skjønne at jeg trenger den andre infoen når bildet skal være i sin opprinnelige størrelse. Ok, kanskje trenger jeg position: men skjønner ikke hvorfor jeg f.eks width og height når jeg ikke har noe behov for å stille inn dette.

 

Men skal se nærmere på det senere i dag og se om jeg skjønner litt mer..

Igjen: Takk for at dere prøver å veilede meg i riktig retning hvertfall :)

Lenke til kommentar
Ta heller en egen tråd.

Første intrykk(de nagative altså):

Drar VELDIG mot venstre

Litt mye padding under menyen

footer bør gå helt ut.

5187145[/snapback]

Der er jeg veldig enig. Det er slitsomt å lese på en liten strek til venstre. Det er noe rart ja. Regner med at det har med bredden til sida i tillegg.'

 

Edit: Ah, tror jeg vet det. Grunnen til at man blir kastet inn til venstre har jo med at innholdet starter helt klemt inn til kanten. Der skulle det ha vært en meny (det vanlige)..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...