Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Edit: For å spørre som en banan som ikke er bøyd riktig vei: Hva er dette her med frames? Skjønner jo ikke bæret av all denne framesdiskusjonen rundt om på forumet her.. Og hva er det som er så galt med det? Vet dette er et idiotisk spørsmål, som jeg nok burde kunne svare på..  :blush:

5172422[/snapback]

Anyone?

 

Btw, går det ann å sette som standard at Firefox skal åpne alle linker i faner og ikke vinduer? Har ikke funnet noen valg for det.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Edit: For å spørre som en banan som ikke er bøyd riktig vei: Hva er dette her med frames? Skjønner jo ikke bæret av all denne framesdiskusjonen rundt om på forumet her.. Og hva er det som er så galt med det? Vet dette er et idiotisk spørsmål, som jeg nok burde kunne svare på..  :blush:

5172422[/snapback]

Anyone?

http://www.w3.org/TR/REC-html40/present/frames.html

 

PS: Frames er i øynene til mange, inkludert meg, en uting i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Når man forstørrer en side, er det stort sett på grunn av at man ønsker mer lesbar tekst. Ikke å forstørre hele siden, få pikselerte og enorme headere og reklamer, samt at man må scrolle horisontalt for å få med hele teksten. :)

 

Testet nettopp linken til George Bush i både FF og Opera med lik zoom. Firefox wrappet teksten pent i samme plass, og teksten ble mer lesbar uten noen ekstra scroll. I Opera ble teksten strukket noe helt enormt, så jeg måtte scrolle voldsomt horisontalt for å lese en hel tekstlinje. All grafikk på siden, inkludert forms og textfields ble pikselert og stygg.

 

Firefox > Opera :)

5165665[/snapback]

 

1. Horisontalt rullefelt kommer an på oppløsninga.

2. For å unngå horisontalt rullefelt, kan du sette på Fit to Width

3. Kun text-zoom er bedritent.

 

Opera > FF > IE.

5172134[/snapback]

 

1. 1600x1200px her, browser fullskjerm, så oppløsningen er ikke noe hinder her

2. Fant ikke noe fit to width, men letet ikke noe særlig heller, bare brukte de brillene på siden og valgte meg en fin zoom.

3. pikselzoom er monget :)

 

Poenget mitt er at Zoom på sider eller forstørrelse av tekst er en accessibility-feature, og er designet for folk med synshemminger. Da er det viktigste at teksten blir stor og lesbar, og ikke at teksten skal strekke seg langt ut og tvinge meg til å bruke horisontal heis og til slutt føre til at det blir vanskeligere å lese. I Firefox wrappet teksten seg pent innenfor boksen, ingen horisontal heis og teksten var lesbar og fin. I Opera strakk teksten seg noen tusen piksler forbi kanten på skjermen min, masse horisontal heis var konsekvensen, samt at scrollbars inni selve siden ble store og pikselerte. Zoom-nivået var ca. det samme i begge browserne (teksten ble like stor).

 

Konklusjon: Opera < FF :)

Lenke til kommentar
Hva er den beste måten å lage en "gå tilbake til forrige side"-funskjon? Veit dette er rimelig enkelt i Javascript, men aner ikke hvordan man gjør det. Er det mulig, så er php en fordel..

 

Noen tips?

5172534[/snapback]

 

<a href="javascript:history.back(1);">Back</a>

 

:)

 

EDIT: Evt. er det mulig at det er history.go(-1); som er tingen. Lenge siden jeg bøffet med JS, gitt. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Dunestar: friske farger, men syns liksom logoen ikke henger sammen, first of all syns jeg det er for mye luft mellom mb og mediabase, du kunne kanskje lagt litt mer luft mellom bokstavene i "mediabase" istedet! er ikke sikker på om logoen skulle stått før skrifta, men føler kanskje det hadde vært mer naturlig! Illustrator?

Endret av resol
Lenke til kommentar
<a href="javascript:history.back(1);">Back</a>

5174758[/snapback]

 

Tipper dette hadde funket vanligvis, men får parseerror fra mailskjemaet mitt. :cry:

 

Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';' in ........mail.php on line 38

 

mail.phps

(Endret litt på include og mailadresse, så de ikke er tilgjengelig for alle.)

Endret av ett
Lenke til kommentar
legg til dette i cssen din:

 

* {
   margin: 0;
   padding: 0;
   border: 0;
}

 

Da slepper du å skrive border: 0; på alle bilder og dessuten blir siden din likere i de fleste browserne.

5172826[/snapback]

Hm, hvor eksakt skal jeg putte det inn hen? Gjelder altså et forum (IPB 2.0 trial).

 

Ellers vil jeg nå gjenta mitt spørsmål jeg spurte i går: går det ann å sette som standard at Firefox skal åpne alle linker i faner og ikke vinduer?

Lenke til kommentar
<a href="javascript:history.back(1);">Back</a>

5174758[/snapback]

 

Tipper dette hadde funket vanligvis, men får parseerror fra mailskjemaet mitt. :cry:

 

Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';' in ........mail.php on line 38

 

mail.phps

(Endret litt på include og mailadresse, så de ikke er tilgjengelig for alle.)

5176071[/snapback]

 

Er det ikke "-1" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...