Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man forstørrer en side, er det stort sett på grunn av at man ønsker mer lesbar tekst. Ikke å forstørre hele siden, få pikselerte og enorme headere og reklamer, samt at man må scrolle horisontalt for å få med hele teksten. :)

Testet nettopp linken til George Bush i både FF og Opera med lik zoom. Firefox wrappet teksten pent i samme plass, og teksten ble mer lesbar uten noen ekstra scroll. I Opera ble teksten strukket noe helt enormt, så jeg måtte scrolle voldsomt horisontalt for å lese en hel tekstlinje. All grafikk på siden, inkludert forms og textfields ble pikselert og stygg.

Firefox > Opera :)

Lenke til kommentar
har kanskje ikke så mye med webdesign å gjøre, men jeg holder på å skrive en tekst på hjemmesiden og trenger i den forbindelse å vite hva det engelske ordet for "utgjør" er

5165932[/snapback]

Constitute?

5165970[/snapback]

Constitute vil vel si å danne noe. Jeg fant uansett på en alternativ setning, men takk for hjelpen uansett.

Lenke til kommentar
har kanskje ikke så mye med webdesign å gjøre, men jeg holder på å skrive en tekst på hjemmesiden og trenger i den forbindelse å vite hva det engelske ordet for "utgjør" er

5165932[/snapback]

Constitute?

5165970[/snapback]

Constitute vil vel si å danne noe. Jeg fant uansett på en alternativ setning, men takk for hjelpen uansett.

5166001[/snapback]

" To be the elements or parts of; compose: Copper and tin constitute bronze."

"The people who constitute a jury is [insert name here]"

"Dei som utgjer juryen er [...]"

Blir vel rett det?

Endret av Henrik Lied
Lenke til kommentar

Hmm, kom til å tenke på noe.. Er det i det hele tatt noe IE kan skryte av å ha. Er det noe IE har som ikke Opera og Firefox har?

Over til noe annet. Etter å ha testet Firefox litt har jeg funnet en funksjon meget nyttig. Nemlig det at ved høyreklikking i Opera på et bakgrunnsbilde er det ikke noen muligheter for å finne ut hvor bildet ligger hen. Og du må dermed gå inn i kildekoden. (Ta for eksempel det rutenettet som er bakgrunnen på forumet, i kantene(som er bygd opp av en repterende rute(det samme rutenettet er jo også bakgrunn på hardware.no))

Ved høyreklikk i Opera kommer det jo ikke opp noen muligheter for å vise linken til utgangspunktet (ruta) og man må begynne å lete gjennom kildekoden.

Mens i Firefox er et valga ved høyreklikk: Vis bakgrunnsbilde Flotte greier. :D

Ved å trykke på den kan vi jo da som dere vet se bildet. (Den ruta var jo ekstremt liten, så det spørs vel egentlig om dere ser den da.. :p;) )

Ellers har jeg ikke merket noen andre forskjeller enda. (Har jo merket forskjeller, men ikke dramatiske).

Ja, jorgis: Hvordan går det med vikingboard?

Hm, har jo ikke fått svar på klagemailen jeg sendte www.home.no enda jo :hrm:

Har nemlig prøvd registrere meg 2-3 ganger uten at jeg har fått et eneste passord. Ja, sjekka spammappa. I tillegg ba jeg en med konto si at han skulle be om å få tilsendt nytt passord, men han har enda ikke fått (han får jo heldigvis logga inn med det gamle da selvsagt..)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Hmm, kom til å tenke på noe.. Er det i det hele tatt noe IE kan skryte av å ha. Er det noe IE har som ikke Opera og Firefox har?

5166122[/snapback]

Ja, men det hjelper lite når IE ikke støtter åpne standarer, og innfører egne funksjoner i hytt og pine. Man kan ikke bruke de ekstra funksjonene som IE implenterer, av den gode grunnen at brukere av andre nettlesere ikke vil ha nytten av de.

Lenke til kommentar

5166122[/snapback]

Av funksjonalitet er det vel fint lite IE har å stille opp med, spesielt med tanke på alle pluginsene man skaffe til andre nettlesere.

Men til tross for alt som er feil med IE har den et par uomtvistelige fordeler som kan gjør den til et bedre valg for enkelte:

Hurtighet & ressursbruk. Jeg må si jeg skakker litt på hodet og småler når jeg hører snakk om folk som påstar at Firefox er en mye kjappere nettleser en IE. Det er simpelthen ikke sant. IE starter opp raskere og rendrer sider kjappere. Hvordan IE står seg mot Opera skal jeg ikke ha uttalt meg altfor mye om da jeg stort sett kun bruker Opera til sidetesting.

En annen ting er at Firefox har et irriterende høyt minneforbruk som eskalerer over tid (minnelekkasje). Har opplevd at Firefox til tider benytter seg av godt over 100MB.

Disse problemene er ikke noe problem å snakke om på min egen maskin, da ytelsen til systemet mitt er såpass høy at forskjellene blir marginalisert, men på eldre PC'er kan man spare betraktelig mye tid og ressurser ved å benytte IE fremfor Firefox. (Jeg snakker av erfaring, ettersom jeg administrerer en bunch med eldgamle maskiner på en ungdomsskule innimellom studiene. Kjørte et betaprosjekt med Firefox-installasjoner som viste seg å ikke være noen god ide for å si det sånn..)

Kompatibilitet. Ironisk nok så er den nettleseren som er minst flink til å følge standardene den som har størst sjanse for å rendre en gitt side på en tilfredsstillende måte. Ettersom IE har 90% markedsandel har webutviklere (desverre!) ikke noe annet valg enn å ta hensyn til IE.

(Man kan alltids diskutere at disse punktene "ikke teller" ettersom punkt 1 har mest å gjøre med at IE er integrert i Windows, og punkt 2 er et resultat av markedsandel ikke nettleserens tekniske superioritet, men det er likefullt en realitet at disse punktene kan gjøre IE til et bedre valg for enkelte...)

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...