Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

loomy: Det ser ut som om det fungerer, men problemet er at da blir ikke includesystemet mitt veldig glad, for da tror den at den skal lete etter filer i mappa /asdf5/ff7/ istedenfor i mappa /asdf5/ :( Hvordan fikse på det? Bruke absolutte filbaner? *vil helst ikke det*

5129353[/snapback]

<base href="absolutt path til siden din"> er din venn.

Legg den før alt annet i head så kan du bruke relativitet til Einstein blir misunnelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakket med noen fra GK Medier & Kommunikasjon i dag, og jeg er helt sjokkert... De lærer HTML nå, og de skal bruke Adobe GoLive, samt at HTML-en de lærer er totalt crappy. De lærer ikke hvordan man skal bruke <div>, de lærer at tabbelbasert design er det riktige. Når jeg spurte om de lærer noe om <!doctype>, så skjønte de ikke hva jeg snakket om. Men hvordan de setter inn lyd på nettsider vet de. Herregud, læreren burde få sparken.

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for at lærerstudier tar så lang tid, kunne jeg godt ha blitt IT-lærer.

5133356[/snapback]

Apropors IT-lærere, VK2 IKT lærer for øyeblikket om hvordan man kan finne ut produktnøkkelen til Windows. "Enten står det i brukermanualen din, eller så er det på et klistremerke bak datamaskinen". Herregud, er det bare skolen min som er helt idiotisk, eller er virkelig den videregående skolen så elendig?

 

Edit: En ting til angående HTML-læringen. Læreren deres sa noe som "Det finnes en skikkelig kul funksjon i HTML som gjør at teksten ruller over skjermen." Selvsagt er dette snakk om <marquee>, noe som ikke er HTML!

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Jeg snakket med noen fra GK Medier & Kommunikasjon i dag, og jeg er helt sjokkert... De lærer HTML nå, og de skal bruke Adobe GoLive, samt at HTML-en de lærer er totalt crappy. De lærer ikke hvordan man skal bruke <div>, de lærer at tabbelbasert design er det riktige. Når jeg spurte om de lærer noe om <!doctype>, så skjønte de ikke hva jeg snakket om. Men hvordan de setter inn lyd på nettsider vet de. Herregud, læreren burde få sparken.

5133337[/snapback]

 

Hehe, har webprosjekt vi nå (GK MK), hvor det i oppgaven heter at vi ha med frames. Står i læreboka at man bør lære seg tabeller for å lage layout osv., en forholdsvis ny bok også.

Forresten et lite avsnitt om W3C óg, men der er det kun henvist til validatoren...

 

*sukk*

Endret av <ingve>
Lenke til kommentar
Jeg snakket med noen fra GK Medier & Kommunikasjon i dag, og jeg er helt sjokkert... De lærer HTML nå, og de skal bruke Adobe GoLive, samt at HTML-en de lærer er totalt crappy. De lærer ikke hvordan man skal bruke <div>, de lærer at tabbelbasert design er det riktige. Når jeg spurte om de lærer noe om <!doctype>, så skjønte de ikke hva jeg snakket om. Men hvordan de setter inn lyd på nettsider vet de. Herregud, læreren burde få sparken.

5133337[/snapback]

 

Hehe, har webprosjekt vi nå (GK MK), hvor det i oppgaven heter at vi ha med frames. Står i læreboka at man bør lære seg tabeller for å lage layout osv., en forholdsvis ny bok også.

Forresten et lite avsnitt om W3C óg, men der er det kun henvist til validatoren...

 

*sukk*

5133385[/snapback]

 

Bruker ikke fleste i klassen din designer fra ein fyr da ved innleveringer? :tease:

Lenke til kommentar
loomy: Det ser ut som om det fungerer, men problemet er at da blir ikke includesystemet mitt veldig glad, for da tror den at den skal lete etter filer i mappa /asdf5/ff7/ istedenfor i mappa /asdf5/ :( Hvordan fikse på det? Bruke absolutte filbaner? *vil helst ikke det*

5129353[/snapback]

<base href="absolutt path til siden din"> er din venn.

Legg den før alt annet i head så kan du bruke relativitet til Einstein blir misunnelig :)

5133305[/snapback]

 

Fikk til det med at css'en ved å sette absolutt filbane. Men det som er problemet mitt er at hele icludegreiene mine ødelegger mod_rewrite (tror jeg). Bruker noen "if(isset($_GET["h"])) {}", og det går vel ikke så bra da? Siden det ikke er noen ?h= i url'ene lenger..

 

Men jeg fant ut at mod_rewrite blir litt nedprioritert til siden blir lansert :) Men takk for hjelpa uansett, nå har jeg ihvertfall noe å bygge på neste gang jeg skal se på¨det!

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri latt noen tvinge meg til å bruke noe som ikke skal brukes. Gjør webprosjektet ordentlig, men ikke bruk rammer eller tabeller. Så sender du ved en forklaring på hvorfor du har gjort det, med henvisning til W3C. ;)

5133400[/snapback]

 

Skal selvsagt gjøre det på riktig måte, og jeg har tenkt legge med en skikkelig begrunnelse om hvorfor jeg ikke gjør som vi har lært.

 

 

Bruker ikke fleste i klassen din designer fra ein fyr da ved innleveringer? :tease:

5133803[/snapback]

 

Hehe, ikke akkurat :p

Lenke til kommentar
Hehe, har webprosjekt vi nå (GK MK), hvor det i oppgaven heter at vi ha med frames. Står i læreboka at man bør lære seg tabeller for å lage layout osv., en forholdsvis ny bok også.

Forresten et lite avsnitt om W3C óg, men der er det kun henvist til validatoren...

Heh, Mediedesign 2.0? Middelmådig bok (hele serien er for øvrig dårlig, syns jeg...)
Lenke til kommentar
Heh, Mediedesign 2.0? Middelmådig bok (hele serien er for øvrig dårlig, syns jeg...)

5133963[/snapback]

 

Jepp

 

Du kan bruke HTML-taggen <FONT FACE> for å spesifisere tekstattributter.

...

Bruk av tabeller utgjør det viktigste designgrepet i HTML.

...

Så selv om du arbeider i et såkalt WYSIWYG(What-You-See-Is-What-You-Get)-program, er det vel verdt å sette seg inn i grunnleggende tabellkoding i HTML. Uansett vil det å tenke siden i tabeller være helt nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...