Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Men det er en ting jeg lurer på... Hva er de praktiske forskjellene mellom å bruke session og cookie til innlogging/utlogging? Er session mye bedre å bruke, eller har så mange aktivert cookies at det er like bra å bruke det?

5049467[/snapback]

 

Sessions krever cookies påslått for å virke. Det er enkelt fortalt bare en forenkling av cookies, men som i tillegg har en ultrakort holdbarhet. En session overlever bare så lenge du har nettleseren oppe, i motsetning til cookies, som kan ha en levetid på flere måneder. Bruk sessions til midlertidig autentisering, og cookies til f.eks. lagring av innlogginsinfo ("husk meg"-funksjon).

5050195[/snapback]

Ja, det er jeg klar over. Boken min påstår at man burde bruke cookies til midlertidig innlogging, men det stusser jeg over. Jeg mener nemlig å huske at sessions er det som er vanlig å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på noe:

 

I flash så lager jeg et motion tween med et objekt. Etter tweenet, skal objektet ligge hele tiden. Da skriver jeg inn "stop();". Dette fungerer, men etterpå der igjen skal jeg ha en annen tekst som kommer inn, og da forsvinner det første objektet. Dette har jeg løst ved å sette inne keyframe fram til punktet der hvor det andre objektet er kommet inn.

 

Spørsmålet er: Finnes det andre måter å gjøre dette på?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
I Notepad2, og en heil del andre slike program, må du velge kva slags språk du brukar for at den skal highlighte koden riktig.

5065957[/snapback]

Det må du vel ikke? Jeg må iallfall ikke det. Notepad2 skiller iallfall fint og automatisk mellom HTML, PHP og CSS -- akkurat som Dreamweaver.

5066018[/snapback]

Kun etter at du har lagret filen så vidt jeg kan se.. Vil tro det er filendelsen som blir sjekket.

5066155[/snapback]

Ja, det stemmer. Slik er det vel med DW også? Uansett synes jeg ikke det er noe stort hinder. :) Men for all del, bruk hva man har lyst til.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått deg riktig så lager du først en stipplet linje i frame 1. så lager du så stor du vil ha den i frame 2 (altså du stiller på width nede til venstre) så lager du en tween i mellom de to framene. Du kan jo også gjøre denne tweenen manuell ved å lage hver keyframe selv.

5066574[/snapback]

Aldri nevn frames i websammenheng :)

 

høres ut som du vil repetere et bilde:

background: url('bildet') repeat-y;

Lenke til kommentar

Det er i flash ja. Glemte å skrive det.

 

Det jeg har gjort er å lage et "Video Clip" av en strek. Første keyframe (ved frame 1) er liten strek. Den er ikke stiplet. Ved keyframe 50 skal den være 800 px bred. Mellom dette skal det være en naturlig utvidelse av streken.

 

Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er snakk om flash her. Men det er bra du passer på orsus!

 

Edit:

 

@ Dell_9200

 

Hva om du prøver det jeg prøvde å forklare ovenfor?

 

Lag en 20px stipplet linje i frame 1, gjør denne om til et "object" , kopier denne framen til frame 2, still på width til 800px på "objectet" og lag en tween i mellom frame 1 og 2. (Siden tweenen kommer i mellom så blir jo frame 2 skjøvet bort så langt du vil at animasjonen skal gå.

 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg trodde ikke at du trenger å gjør linja om til et object men det kan godt være at det er det som er problemet ditt.

 

Edit 2:

 

Bare still på x(bredde) verdien ikke y(høyde) verdien

 

Edit 3:

Leste posten din litt fort og trodde du skulle ha en stiplet linje, men det fungerer like bra med metoden min på heltrukkne linje også.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar
ZDE ftw! :w00t:

 

Har du forresten en søkebar?

Trykker bare "." jeg så kan jeg søke i opera :)

Trykekr jeg "," søker jeg etter linker!

5065473[/snapback]

 

ZDE ftw, ja, men er litt smådyrt, med $300 for full versjon (jeg betalte dog bare $100 for studentversjon, men likevel). Kan anbefale PHP Designer 2005 til alle som ikke gidder å svi ~1 000 kroner på ZDE eller lignende.

 

Og btw: Firefox har searchbar innebygd, ja. Trykk / for å søke i hele dokumentet og bare begynn å taste så søker den etter linker. :)

 

EDIT: DW er bloat :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
EDIT: DW er bloat :)

5066735[/snapback]

Og? Bare fint med tilleggsfunksjoner. Trenger ikke alltid å være nedstrippa.

 

Jonas Drange, DW er hva du gjør det til.

 

Btw, denne diskusjonen er gay.

 

Legger til fra wikipedia

Still, why bloatware?

 

The question remains, then, why is there so much bloatware around, even though the usability and commercial viability of bloatware seem lacking?

 

Joel Spolsky in his Strategy Letter IV: Bloatware and the 80/20 Myth, argues that while 80% of the users only use 20% of the features, each one uses different features. Thus, "lite" software editions turn out to be useless for most, as they miss that one or two special features that are present in the "bloated" version. Spolsky sums the article with a quote by Jamie Zawinski: "Convenient though it would be if it were true, Mozilla is not big because it's full of useless crap. Mozilla is big because your needs are big. Your needs are big because the Internet is big. There are lots of small, lean web browsers out there that, incidentally, do almost nothing useful. But being a shining jewel of perfection was not a goal when we wrote Mozilla."

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Holder på å lære meg XSL, men når jeg skal skrive selv får jeg en feil :(

 

XSL:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

<xsl:template match="/">

<html>
<body>

<h1>City information</h1>

<xsl:for-each select="information/country">
<h2><xsl:value-of select="name"/></h2>

<table border="1">
<tr>
<th>Number</th>
<th>Name</th>
<th>Population</th>
<th>Latitude</th>
<th>Longitude</th>
<th>Sunrise</th>
<th>Sunset</th>
<th>maps.google.com</th>
</tr>

<xsl:for-each selcet="cities">
<tr>
<td><xsl:value-of select="number"/></td>
<td><xsl:value-of select="name"/></td>
<td><xsl:value-of select="population"/></td>
<td><xsl:value-of select="latitude"/></td>
<td><xsl:value-of select="longitude"/></td>
<td><xsl:value-of select="sunrise"/></td>
<td><xsl:value-of select="sunset"/></td>
<td><a href="<xsl:value-of select="gmaps"/>"><xsl:value-of select="gmaps"/></a></td>
</tr>

</xsl:for-each>
</table>
</xsl:for-each>

</body>
</html>

</xsl:template>
</xsl:stylesheet>

XML

 

Npen som ser umiddelbare feil?

Endret av Judofyr
Lenke til kommentar
Jonas Drange, DW er hva du gjør det til.

 

Btw, denne diskusjonen er gøy.

 

5066763[/snapback]

 

DW er hva du gjør det til etter at du har lastet ned og pakket ut x MB og startet appen som krever x CPU.

 

I tillegg koster bloatware, som oftest - spesielt når det gjelder windows, skjorten.

------------------

En gøy diskusjon er bare bra for forumet. Synes denne var informerende også. :ohmy:

Lenke til kommentar

DW er bloat ja, men så lenge det er den eneste som kan tilby

  • FTP-overføring/"Site management"
  • Autocomplete av CSS og HTML
  • Syntax HL for "alle" markup- og scriptespråk

i én og samme pakke, er det IMHO ingen over, ingen ved siden :)

 

EDIT: Bortsett fra ZDE da, men det brukes kun til PHP...

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...