Gå til innhold

Webkafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bruk margin du, siden padding er det som skjer på innsiden av et element. Men siden linken er position: absolute; vil den ikke begynne å måle, for den "treffer" noe som er rundt den, Hvis du er med på tanken...

 

Uansett må du ta bredden av den forrige + mellom rom til den neste, og sette dette inn som en margin-left verdi på neste.

 

Edit: Postet litt for tidlig

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Inntil sist helg, da jeg formaterte PCen min, brukte jeg Dreamweaver. Har ikke mye negativt å si om det programmet, unntatt at det selvfølgelig kunne ha hatt enda flere funksjoner for php. Nå etter jeg formaterte, la jeg dog inn gratisprogrammet Notepad2. Synes dette fungerer veldig veldig bra, og jeg tror ikke jeg kommer til å legge inn Dreamweaver på nytt.

 

Har inntrykk av at de fleste mediaklasser bruker GoLive. GoLive er et WYSIWYG-program fra Adobe. Det du tegner, er det du får. Dette er likevel ikke hele sannheten, da Adobe enda ikke helt har klart å få det til å lage god kode. Foreløpig finnes det ingen WYSIWYG-programmer som klarer å lage skikkelig god kode. Jeg anbefaler derfor på det sterkeste å lære seg å kode selv. Du kan lage grafikken i Photoshop, eller GoLive for den del. Men lær deg å kode selv. Det får du mye igjen for senere. Både fordi alt går mye mer effektivt og feilfritt, og fordi du oppdager muligheter.

 

Jeg bruker ikke GoLive, men jeg bruker Photoshop. Her lager jeg et fullstendig utseende til websida først, og klipper deretter ut de bildene jeg trenger med Slice-tool. Etterpå skriver jeg HTML og CSS.

Hva slags kode burde man lære da? Som nybegynner.

Skal vel kanskje lage en side utenfor media-timene også. Etterhvert.

 

Går på media, hvor vi bruker GoLive. Tegner først siden i PS, lager et par linker i Image Ready, før det blir limt inn i Layout Grid i GoLive. Er det noen ulemper med Layout Grid?

Lenke til kommentar
NÅ ble det sånn:

 

Siden

 

Menyen havnet helt oppi venstre hjørnet. De skal ligge oppå menyen som du ser bilde av. De er kuttet sånn at de skal ligge inntil hverandre og ikke ha mellomrom. åssen får jeg fjernet mellom rommet og få lagt den på riktig plass?

 

takk for all hjelp

Det er bare en masse med matematikk. Du kan prøve med margin-left og margin-top istede for top og left. Er ikke helt 100% sikker, men tror du kan plasere de ut fra top og left for meny diven din da.

Lenke til kommentar
NÅ ble det sånn:

 

Siden

 

Menyen havnet helt oppi venstre hjørnet. De skal ligge oppå menyen som du ser bilde av. De er kuttet sånn at de skal ligge inntil hverandre og ikke ha mellomrom. åssen får jeg fjernet mellom rommet og få lagt den på riktig plass?

 

takk for all hjelp

Det er bare en masse med matematikk. Du kan prøve med margin-left og margin-top istede for top og left. Er ikke helt 100% sikker, men tror du kan plasere de ut fra top og left for meny diven din da.

Får det til nå :) bare la på float left på ul også display block også legger på margin-left på de så blir det bra :)

 

Tusen takk for hjelpa :):) setter jeg pris på vettu

Lenke til kommentar
Her prøver jeg å være sympatisk og kjøper Opera-aksjer i Aksjespillet, så synker den fan meg 14% slik at jeg blir hånet av kamerater..

Nei, nå liker jeg vertfall ikke Opera lenger.

Synd det, taper. :) Var det noe spesiell grunn til at det skjedde, eller skjer slikt tilfeldig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...