Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg står på mitt, jeg mener at dersom en indeksfil er definert og vises, så vil man ikke kunne se alle filene i mappa på serveren (med mindre de vises i indeksfilen).

Prove me wrong, guys. :)

Rent teknisk er det meget mulig å få en server til å liste ut hvilke filer den har, f.eks. via bruteforce, men det vil ta unødvendig lang tid. Pseudokode:

while (1) {
if ($http->GET(char($i) . char($j) . char($k) ...))
{
   addtobigarray();
 }
 $i++;
 $j++;
...
}

Bare å bruteforce filnavn og prøve en hel haug med GET-forespørsler, og se hvilke som faktisk finnes. Det er da tre store ulemper med metoden:

1. mod_rewrite vil gnøkke hele driten

2. filnavn over 8 bokstaver vil ta utrolig lang tid å finne

3. HTTP-forespørsler tar veldig lang tid, og foretar man noen millioner sånne vil man enten bli blokket eller dø av alderdom før man er ferdig. :)

Lenke til kommentar

Og opera mini er ikke skøy når du har en mobil som sies å være støttet når den ikke er det: T630 har ikke TCP/IP-protokoller, og kan dermed ikke surfe noe annet enn halvveis WAP-kompatible greier. Google går rett i dass med "unexpected error occured. Your browsing experience may be limited." :(

/me vil ha k750i eller k700i :(

Lenke til kommentar

Stine: Skisserer for det første siden grafisk, men jeg skisserer også ofte scriptingen som ligger bak. Både basert på tekst og gjerne med noe forklarende "grafikk".

Dette er dog bare på litt større script, som må skrives av meg selv.

--

Prøvde Opera på min billige K500i, og det funka utmerket. Testa også på min egen side (palmekraft.net), som ikke har noe handheld-stylesheet. Siden ble komprimert ned til ca 2kB, og fikk et stylesheet som ikke var så helt ille. :) Tusen ganger bedre enn nettleseren som følger med mobilen.

Endret av Mikka
Lenke til kommentar

En annen ide for de som vil planlegge sida si på forhånd, kan jo være å lage flytdiagrammer. Hvis jeg ikke går helt berserk med begrepene, er dette at du setter opp de forskjellige undersidene, du setter streker mellom der det er linker som peker fra og til undersidene osv. På den måten kan du planlegge strukturen ganske så inngående.

Lenke til kommentar
Hvilket element vil egentlig være best å bruke til gjennomstreking av tekst?

Bare vanlig span?

<p><del>Gjennomstreket tekst</del></p>

Ikke helt. Hvis du bare skal gjennomstreke vanlig tekst, er ikke DEL det rette. DEL er for å markere tekst som av en eller annen grunn har blitt fjernet fra siden. Hvilket element du skal bruke kommer an på hva som skal være i det - HTML har ikke noe element for gjennomstreking og andre grafiske greier.

INS and DEL are used to markup sections of the document that have been inserted or deleted with respect to a different version of a document (e.g., in draft legislation where lawmakers need to view the changes).

Angående Opera Mini, så er det en genial idé (ifølge siden slipper du unna med 4/5 mindre dataoverføring!), men det fungerte dårlig på min K500i: Jeg fikk lastet ned, installert og startet det opp. Startsiden (en TV2 Mobil-portal) kom opp, men når jeg prøver å gå inn på en adresse, spør mobilen om internetttilgang, jeg godkjenner det, så står den og "Oversetter.." en liten stund, før jeg får meldingen «Kunne ikke opprette forbindelse til tjener». Det står at den er koplet opp mot internett, øverst hele tiden. :hm:

Edit: La til sitat fra W3C.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...