Gå til innhold

Webkafeen

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare med hva DL, DT og DD er? Har sett det flere steder og lurt hva det er for no...

DL, DT og DD brukes i såkalte definisjonslister. Sånn jeg har forstått det, så er dette et typisk eksempel på en definisjonsliste:

<dl>
<dt>Navn</dt>
<dd>Kim Silkebækken</dd>
<dt>Alder</dt>
<dd>18</dd>
<dt>Bosted</dt>
<dd>Jessheim</dd>
</dl>

Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare med hva DL, DT og DD er? Har sett det flere steder og lurt hva det er for no...

Det er elementene du skal bruke når du skal definere noe, når du lager noe á la en profil f.eks. Som dette:

Navn: Jakob

<dl>
 <dt>Navn></dt>
 <dd>Jakob</dd>
 <dt>Bosted></dt>
 <dd>Kolbotn</dd>
</dl>

Edit: Lokaltog var først ja

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar

Tror det rendrer noe á la dette som standard (varierer fra nettleser til nettleser):

Navn
          Jakob

Men du kan jo selvfølgelig få det til å stå som i eksempelet mitt over - med kolon om du vil -, ved hjelp av CSS.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
Er klar over det, burde brukt tabeller.. Mulig jeg skriver det om :)

Nja, ikke til alt: "20 siste" bør vel stå i en ordnet liste.

Apropos DOCTYPE; hvilken HTML-DOCTYPE er det folk bruker om dagen? Fortsatt HTML4 eller har noen begynt å bruke HTML5? Prøvde å validere en side hos WC3 med både <!DOCTYPE html PUBLIC "-//WHATWG//NONSGML HTML5//EN">, <!DOCTYPE html> og <!DOCTYPE html5> istad, men den likte ingen av dem.

Er vel ikke en ferdig standard enda, Anne skrev et inlegg om det.

Lenke til kommentar
Kan man legge til kolon i CSS? Eller er det noe spesielt med akkurat dd?

Man bør legge til kolon i CSS, ettersom det i dette tilfellet dreier seg om utseende, og ikke presentasjon. Slik nettleserne viser en definisjonsliste uten CSS er det nemlig ikke nødvendig med kolon i det hele tatt.

Metoden som AfroDude viser fungerer glimrende (ikke i IE), og den bør brukes over noen annen metode. Likevel kan det være aktuelt for deg å bruke kolon i HTML-koden, særlig hvis flertallet av de som surfer på websiden din kjører IE.

Lenke til kommentar
Er klar over det, burde brukt tabeller.. Mulig jeg skriver det om :)

Nja, ikke til alt: "20 siste" bør vel stå i en ordnet liste.

Apropos DOCTYPE; hvilken HTML-DOCTYPE er det folk bruker om dagen? Fortsatt HTML4 eller har noen begynt å bruke HTML5? Prøvde å validere en side hos WC3 med både <!DOCTYPE html PUBLIC "-//WHATWG//NONSGML HTML5//EN">, <!DOCTYPE html> og <!DOCTYPE html5> istad, men den likte ingen av dem.

Er vel ikke en ferdig standard enda, Anne skrev et inlegg om det.

Støtte på artikkelen (som første resultat, faktisk) da jeg googlet rundt etter det, men leste ikke hele. Får vel fortsette med HTML4 Strict foreløpig da. :)

Lenke til kommentar

Er det tillatt med lister i forms? Husker aldri dette, men er jo greit å vite :)

Edit: kan jo bare bruke fieldset o.l. for å få den effekten jeg hadde tenkt på med lister, så da var det jo greit :)

Edit2: Tenkte bare jeg skulle avkrefte det lille ryktet Marvil har spredd her inne :p Har det veldig bra med kjæresten min Camilla, bare så det er sagt :p :p

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar
Den gamle avataren var jo mye fetere da!

Fikk en klage fra webhosten min om at den slukte litt for mye ressurser, så jeg måtte bytte den ut (laster ned værmelding og printer ut informasjon på nytt for hver eneste request). Så da gravde jeg frem denne, som jeg lagde for en god stund siden. Skal lage en stiligere en så fort jeg gidder. :p

Edit: så fryktelig det er å sitte klokken 2:15 om natten og kjede seg. :p

Edit 2: da var en cachingløsning klar. Alt tilbake til det normale.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...