Kvalheimaren Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Du skal lage ein boks med kvadratisk botn og fire rette veggar. Boksen skal ikkje ha lokk, og skal romme 100 liter (100 dm3) Kva må sidene og høgda i boksen vere for at du skal bruke minst mulig material (areal) til sidene. Vi ser bort frå tjukta av platene når vi reknar volum og areal. Nokon som veit kva eg kan gjere??? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 såvidt jeg husker vil boksen med mest volum i forhold til arelaet av sideplatene være en kube, dvs hver side vil være like stor og kvaderatisk. Dersom han krever at du skal regne det ut må man vel skrive formel for volumet som en ligning og derrivere. Lenke til kommentar
Kvalheimaren Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Arealet eg kom fram til var ca. 102,6 Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 såvidt jeg husker vil boksen med mest volum i forhold til arelaet av sideplatene være en kube, dvs hver side vil være like stor og kvaderatisk. Dersom han krever at du skal regne det ut må man vel skrive formel for volumet som en ligning og derrivere. Jeg tror dette hadde vært riktig, dersom man hadde hatt lokk, men det skal man ikke ha i denne oppgaven. Du skal lage ein boks med kvadratisk botn og fire rette veggar.Boksen skal ikkje ha lokk, og skal romme 100 liter (100 dm3) Kva må sidene og høgda i boksen vere for at du skal bruke minst mulig material (areal) til sidene. Vi ser bort frå tjukta av platene når vi reknar volum og areal. Nokon som veit kva eg kan gjere??? Vi kaller sidene i bunnflaten for 'x' og høyden for 'h'. Vi begynner med å sette opp det vi veit: *Vi ønsker minst mulig areal => dA/dx = 0 *Vi ønsker volum til 100dm^3 => x^2 * h = 100 dm^3 Vi setter opp en likning for arealet av flatene: 4 * (h * x) + x^2 = A Vi gjør om volum utregningen slik at h står på den ene siden: h = 100 dm^3 / x^2 og setter dette inn i likningen for arealet av flatene: 4 ((100 dm^3 / x^2) * x) + x^2 = A (400 dm^3 / x) + x^2 = A Vi deriverer med hensyn på x og setter lik null (første krav; minst mulig areal): (-400 dm^3 / x^2) + 2x = 0 -400 dm^3 + 2x^3 = 0 x^3 = 200 dm^3 x = 5.848 dm Vi setter inn i tidligere likning og finner høyden h = 100 dm^3 / x^2 h = 100 dm^3 / 5.848^2 h = 2.924 som gir et areal på 102.6 Lenke til kommentar
Kvalheimaren Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Då hadda eg riktig svar!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå