-__- Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Med fare for å bruke feil begreper. Jeg deriverer y(t)=78.4*t-4.9*t^2 på følgende måte y'(t)=78.4-4.9*2*t^1 Kan jeg bruke det på samme måte på alt, sånn at man kan si dette; hvis y(t)=z*t-q*t^2 skal deriveres, så blir det y'(t)=z-q*2*t^1 ?? Hvorfor må det i så fall t være opphøyd i første? Har det noe å si liksom? Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Opphøyd i første behøver du ikke skrive! x^1 = x Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Generelle regelen for polynomderivasjon er: (x^n)' = n*x^(n-1) Og du kan derivere alle utrykk ledd for ledd, så lenge de ikke står inne andre funksjoner. (f.eks (x^2 + x)^2) Lenke til kommentar
-__- Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Takk! Det var et godt svar Nå kan jeg møte matteprøva i morra med godt humør! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. januar 2008 Del Skrevet 28. januar 2008 Generelle regelen for polynomderivasjon er:(x^n)' = n*x^(n-1) Og du kan derivere alle utrykk ledd for ledd, så lenge de ikke står inne andre funksjoner. (f.eks (x^2 + x)^2) Jeg mener det er bedre å bruke den generelle formlen for derivasjon av f(x)^n. (f(x)^n)' F(x)=u f(x) kan være hva som helst, f.eks. 6x^2+3x u^n nu^(n-1)*u' hvis du har x^2 vil u' bli 1 og dermed vil det bli den forrige reglen, men hvis det er noe annet som (3x-3)^3 vil u' bli 3 og må dette tas med i beregningen. Å huske denne reglen gjør det mye enklere for deg å huske kjernereglen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå