Gå til innhold

E8400, Høy temperatur? :/

jimca2

Anbefalte innlegg

Du har ikke tilfeldigvis uke 48A?Ser ut som de er noe varmere enn de første steppingene.

Aner ikke, men på boksen cpu'en kom i står det: FPO #: Q748A142

"noe" varmere hadde vert helt greit det i forhold til slik den er nå. Ligger atm på 50-55 grader Idle...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke tilfeldigvis uke 48A?Ser ut som de er noe varmere enn de første steppingene.

"noe" varmere hadde vert helt greit det i forhold til slik den er nå. Ligger atm på 50-55 grader Idle...

Har du tatt på egen kjølepasta eller bruker du det som lå på stock-kjøleren. Jeg har dårlig erfaring med det som følger med så jeg ville fjernet det og prøvd noe annet for å få skikkelig kontakt. Det spredte seg ikke skikkelig utover hos meg.

Lenke til kommentar

Har du tatt på egen kjølepasta eller bruker du det som lå på stock-kjøleren. Jeg har dårlig erfaring med det som følger med så jeg ville fjernet det og prøvd noe annet for å få skikkelig kontakt. Det spredte seg ikke skikkelig utover hos meg.

Vet, bruker artic silver 5.

Lenke til kommentar

Da har du svaret der.48A er den varmeste 45nm dc så langt slik det ser ut på rapporter rundt om.

Jeg har forholdsvis highend vannkjøling,og min e8400 uke 48A idler på 42 grader med vcore på [email protected] på 49 grader.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Vil egentlig si at det ikke er så fryktelig mye å bekymre seg for. Har også en 48A, som har en load temp på ca 65 grader på 4GHz+ med billig vannkjøling. Tror disse prosessorene tåler en god del juling før det blir noen problemer. (Core voltage 1.4 CPU-Z).

Idle: 49 grader.

Målt i Core temp.

Boxed kjøleren ser litt ynkelig ut, men den klarer å holde en Q6600 B3 stabil under full load så en E8400 burde ikke være et problem.

TDP er spesifisert til 72 grader, så om du holder deg under det burde du være trygg!

Lenke til kommentar
Vil egentlig si at det ikke er så fryktelig mye å bekymre seg for. Har også en 48A, som har en load temp på ca 65 grader på 4GHz+ med billig vannkjøling. Tror disse prosessorene tåler en god del juling før det blir noen problemer. (Core voltage 1.4 CPU-Z).

Målt i Core temp.

Boxed kjøleren ser litt ynkelig ut, men den klarer å holde en Q6600 B3 stabil under full load så en E8400 burde ikke være et problem.

TDP er spesifisert til 72 grader, så om du holder deg under det burde du være trygg!

Ok, takk for svar. Uansett syns jeg at en splitter ny 45nm skal være kjøligere. Vil ikke cpu'en ha lavere levetid når den er så varm?

Lenke til kommentar

Målt i Core temp.

Ok, takk for svar. Uansett syns jeg at en splitter ny 45nm skal være kjøligere. Vil ikke cpu'en ha lavere levetid når den er så varm?

Jeg har hatt veldig mange cpu`er, og ingen har daua av varme ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror vi uansett skal ta rapporterte temperatuer med "en klype salt".

De fleste postinger jeg har sett på xs.org (og her) viser en merkelig forskjell mellom Core 0 og 1.

Jeg har helt klart fått en E8400 som viser vel lave temperaturer (Core 0).

Core0 varierer mellom 20 og 40 grader, Core1 mellom 33 og 40 @ 4.0Ghz @ 1.33VCore load (1.40 i BIos/idle)

Dette med enkel vannkjøl.

Var heller ikke store forskjellen i rapporterte temperaturer de få minuttene jeg kjørt "stock" @ 3.0Ghz. :)

(Riktignok mente 0803 Bios til P5N-E SLI at 1.36Vcore - Bios - var default)

Lenke til kommentar
Har du dårlig luftsirkulasjon i kabinettet og mange andre ting som utvikler varme?

Sett på Prime noen minutter. Åpne PCen og kjenn på kjøleribba. Du kjenner lett om den er 65 eller 40 grader.

Det kan tenkes at sensorene måler feil, eller at hovedkortet ditt raporterer feil temperaturer.

Prime hva er det?

Lenke til kommentar
Har du dårlig luftsirkulasjon i kabinettet og mange andre ting som utvikler varme?

Sett på Prime noen minutter. Åpne PCen og kjenn på kjøleribba. Du kjenner lett om den er 65 eller 40 grader.

Det kan tenkes at sensorene måler feil, eller at hovedkortet ditt raporterer feil temperaturer.

Prime hva er det?

Et program som utfører regnestykker for så fort det klarer.

Belaster CPU/Minne (?) så mye som mulig for å oppnå max temperatur, og i tillegg sjekke om den er stabil :)

Bruker å kjøre 6-8 timer over natta etter OC, bare for å teste liksom :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Min E8400 ligger på 55 Grader idle og rundt 65 ved load. Jeg aner ikke hvorfor!

Temperaturen er målt i BIOS og Nyeste Everest.

Bruker boxed vifta, vet den suger. Men det skal da virkelig ikke være så varmt? :/

Hvilken volt har du på CPUen da?

8400 er en 45 nm CPU og de trenger ikke like mye volt som andre cpuer på stock frekvens. Selv så stilte biosen min QX9650 til ca 1.35 volt på 3 mhz. Jeg kunne stille den ned til 1.15v uten at det bød på noen problemer.

Voltene jeg nevnte her var volt lest av i et program som heter cpuz.

Volten du stiller inn i Biosen blir ikke alltid det du sier den skal vere. Så vist den er 1.3 nå for eksempel, så kan du prøve å stille den på 1.33 i biosen, save og starte pcen på nytt og så lese av vcore spenningen i bios, og justere denne litt og litt ned til du finner en levelig volt og temperatur på cpuen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...