Gå til innhold

Dataingeniør i HiØ, krav? og hva gjør man egentlig på studiet?

dTd

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg går siste året på vgs nå og regner med at jeg skal søke på dataingeniør i HiØ. men hva gjør man på selve studiet egentlig? blir det mye teoretiske fag som matte og fysikk? hva med norsk?

er passe lei både matte og fysikk da jeg har 3mx og 3fy :/ samt at norsk er megakjipt :p

så lurer jeg på inntakskravene? tipper på at jeg kommer til å ha en snitt mellom 3.5 og 4 pluss 3 fordypningsfag og 2 realfag så blir jo noen ekstra poeng der... holder dette eller bør jeg stå på ekstra mye siste halvåret nå for å få opp karakterene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig mye matematikk på dataingeniør, men det er ikke så mye fysikk.

Av praktiske fag så vil jeg si at kanskje så mye som halvparten av arbeidet er praktisk. Som feks de forskjellige programmeringsfagene og web faget.

Det er hovedsaklig de andre teoretiske fagene som kommer til å ta livet av deg, som Bedrifts Økonomi, UML, IKT1 og IKT2 (generelle datafag, 1-ere og 0-ere, minne, stack, og annet dritkjedelige ting)

Ikke la deg skremme for mye av matematikkfaget. Det går som regel greit, med litt innsats så blir du fort indoktrinert til å syns det er interessant.

Lenke til kommentar

Når man har valgt å gå et slikt studium tror jeg det verken er mulig eller særlig lurt "snike seg unna" forskjellige fag. Uansett hvor kjedelig det er, eller hvor lite av betydning det har for deg seinere, kan det være greit å jobbe som hakka møkk. Husk at det er noen få år av hele ditt liv hvor du kan avgjøre mye, ved kun å jobbe. Du kan ta det som læring i mestre ting du ikke liker, for jeg kan love deg at du kommer til å møte større utfordringer enn bedriftsøkonomi de neste fasene av livet ditt;) Noe som forøvrig kan være positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...