Gå til innhold

spørsmål om kjøring av programmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1374861

De aller fleste IDE-er for Java vil jeg anta at har en mulighet for å kunne eksportere til JAR (regner med det beskrives som "Export" i de fleste IDE-er også).

Generellt blir du da nødt til å angi navn på JAR-pakken du skal lage, hvilke filer som skal ta del i den (må sikkert velge *.java filene du vil ha, men pakken kommer kun til å inneholde *.class versionene av de samme filene), i tillegg til å velge en klasse som inneholder en main metode som da blir den som blir kjørt når JAR-en "dobbelklikkes på" (kjøres).

I Eclipse har vi da for eksempel:

Høyreklikke på prosjekt/pakke/java-fil -> "Export..." -> "JAR file", og så følge de generelle stegene jeg nevnte over.

Selv opplevde jeg i starten en del problemer rettet til pather på ressursfiler som blandt annet bilder, og hvordan du skal referere til de når du oppgir kilde-adresse i Image constructoren (for eksempel).

Du får prøve deg frem og se om du finner det jeg nevner, og heller rapportere tilbake hvis du har problemer (men let litt rundt før du gir opp da)!

Lenke til kommentar

To alternativer til å bruke .jar filer er å sette opp windows på en slik måte at den starter filene automatisk i java for deg.

Du finner ett skript her som (påstår) at det vil starte javafiler for deg. Jeg har ikke kjørt det selv, så kan ikke si om det fungerer evt. om det har noen stygge bakdører, men det ser ganske greit ut. Du må oppdatere hvor du har installert java (antageligvis bare å bytte ut versjonsnr.).

Ellers er det en enklere versjon her, som er en enkel .bat-fil, men den støtter (apparently) bare enkle programmer.

Og hvis ingen av de fungerer kan du ta en titt på dette søket for å finne flere alternativer...

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke skjønner?

Du har fått 3 forskjellige metoder for å starte java-programmer på, og ingen av dem krever særlig mye...

(De jeg linket til hadde installasjonsinformasjon i scriptet/teksten).

Det er veldig vanskelig å gi deg tips og råd hvis du ikke greier å spesifisere hva du har problemer med.......

Lenke til kommentar
Hva er det du ikke skjønner?

Du har fått 3 forskjellige metoder for å starte java-programmer på, og ingen av dem krever særlig mye...

(De jeg linket til hadde installasjonsinformasjon i scriptet/teksten).

Det er veldig vanskelig å gi deg tips og råd hvis du ikke greier å spesifisere hva du har problemer med.......

jeg har prøvd begge ideene dine ... ingen funket. når jeg prøvde med .bat filen kom det exeption in thread "main" osv.

jeg så på søket har sett masse på nett selv også men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre jar-fil greia

Lenke til kommentar
jeg har prøvd begge ideene dine ... ingen funket. når jeg prøvde med .bat filen kom det exeption in thread "main" osv.

jeg så på søket har sett masse på nett selv også men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre jar-fil greia

Hvorfor skriver du at det kom noe: exception in thread "main" osv istedenfor å sende oss feilmeldinga di? Har du .java filene? Ser ut som fila heter noe annet enn hva classen main ligger i. Filen skal nemlig hete det samme for at den skal fine main metoden (metoden som starter alt). Men vær så snill å gjør det litt enklere for oss og kopier inn hele feilmeldinga du fikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor skriver du at det kom noe: exception in thread "main" osv istedenfor å sende oss feilmeldinga di? Har du .java filene? Ser ut som fila heter noe annet enn hva classen main ligger i. Filen skal nemlig hete det samme for at den skal fine main metoden (metoden som starter alt). Men vær så snill å gjør det litt enklere for oss og kopier inn hele feilmeldinga du fikk.

jeg vet det men det gjelder ikke bare den filen jeg lurer på hvordan jeg skal få de til å bli jar. sånn at jeg kan gjøre det med alle filene mine... og når jeg kjører den samme filen i netbeans er det ingenting galt:(

Endret av minimono
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Men vær så snill å gjør det litt enklere for oss og kopier inn hele feilmeldinga du fikk.

Men om jeg ikke husker helt feil så lager jo Netbeans en JAR for deg hvis du builder før du kjører. Da skal vel denne evt ligge i nærheten av *.java filene... Litt usikker på hvordan dette foregikk, men husker den var ivrig på å builde til JAR. Du har vel valgt deg en arbeidskatalog, så du får lete litt rundt i den.

Forøvrig, gjør som sitatet sier. Klipp ut og lim inn.

Endret av Slettet+1374861
Lenke til kommentar

Kan du forklare hvordan katten klarer å gå opp ned uten sugekopper dersom den er på jakt etter den helt spesielle rosa, edderkopphårmusen? Nei, det er det få som kan. Derfor er dine argumenter uholdelige og noe kontroversielle, for ikke å si uriktige. Svaret her er naturligvis at det dreier seg om en spesiell form for edderkoppmannen-syke, slik at katten det er snakk om for en kort stund blir en såkalt Spider-katt, og de kan gjøre hva som helst en Spider-katt kan...! Touché!

Og så til saken: Gå fra dataen mens en skriver svar er ikke helt bra. Hvertfall, kan du forklare hvordan du løste problemet ditt slik at folk som kommer senere og lurer på det samme slipper å lage en ny post men kan få svaret sitt fra denne?

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
Kan du forklare hvordan katten klarer å gå opp ned uten sugekopper dersom den er på jakt etter den helt spesielle rosa, edderkopphårmusen? Nei, det er det få som kan. Derfor er dine argumenter uholdelige og noe kontroversielle, for ikke å si uriktige. Svaret her er naturligvis at det dreier seg om en spesiell form for edderkoppmannen-syke, slik at katten det er snakk om for en kort stund blir en såkalt Spider-katt, og de kan gjøre hva som helst en Spider-katt kan...! Touché!

Og så til saken: Gå fra dataen mens en skriver svar er ikke helt bra. Hvertfall, kan du forklare hvordan du løste problemet ditt slik at folk som kommer senere og lurer på det samme slipper å lage en ny post men kan få svaret sitt fra denne?

det var så enkelt som å trykke BUILD i netbeans :p men jeg har laget en kalkulator med gui som ikke vil kjøre når jeg dobbelklikker :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Som jeg nevnte tidligere i tråden så lager Netbeans JAR når man Builder ja..

Kjør JARen via kommandolinje og se hvilken feil du får. OG HUSK:

Men vær så snill å gjør det litt enklere for oss og kopier inn hele feilmeldinga du fikk.

For å unngå spørsmålet.. Her er hvordan du gjør det fra "cmd":

java -jar example.jar

Endret av Slettet+1374861
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...