Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med tilkobling. Hva kan være årsaken?

Anbefalte innlegg

Hei!

Et par ganger i det siste har jeg hatt problemer med tilkoblingen til internett, og jeg skjønner ikke hva problemet er.

Her er hvordan det hele foregår (Windows XP):

Dag 1:

Alt fungerer greit, jeg gjør det jeg skal og logger av. Både router og nettverksinstillinger forblir urørt.

Dag 2:

Jeg setter meg ned foran maskinen, åpner nettleseren, og finner ut at jeg åpenbart ikke er tilkoblet. Kabelen står fysisk i routeren, og routeren virker like operativ som før. Ikonet nede i hjørnet sier at jeg er tilkoblet, men det er jeg helt klart ikke. Jeg sjekker "ipconfig" i CMD, og finner ut at "Connection-specific DNS Suffix" og "Default Gateway" er blanke. "IP Address" og "Subnet Mask" er som før.

Jeg prøver /release, /renew, men det tar evig lang tid, så jeg avbryter operasjonen. Jeg skrur strømmen helt av, skrur på, og prøver igjen, men kommer ingen vei da heller. Jeg skrur av og på enda en gang, og da tar det bare et par sekunder fra jeg skriver /renew til alt er tilbake til det normale. Jeg har ingen blanke felter lenger, og alt fungerer like bra som dag 1.

Dette skjedde senest i dag. Det tok kanskje 10 minutter å få det fikset, og nå er alt tilbake til det normale. Men i og med at dette har skjedd en gang før i løpet av den siste måneden, begynner jeg å lure på hva som er årsaken. Jeg har opplevd dette problemet på den andre maskinen i huset, som kjører samme operativsystem og er tilkoblet samme router. Kan det være routeren det er noe galt med? Jeg har en Linksys Wireless-G, hvis det skulle bety noe.

Svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...