tacomodo Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Har begynt å titte litt smått på hvorfor de forskjellige akkordene spilles som de gjør og om det er et system i det, så la meg nå forklare litt og se om jeg har skjønt det, så får dere heller rette på meg. Kanskje noen andre til og med får noe ut av det. Vår musikk består hovedsaklig av tolv noter, også kalt den kromatiske skalaen (chromatic scale direkte oversatt...): A - A# - B - C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# Denne var egentlig ganske grei å huske om man bare husker at det ikke er noen firkant mellom B-C og E-F. Den begynner vel egentlig også på C, men synes alfabetet er greit, jeg. For å være ekstra idioter bruker vi i Norge H i stedet for B, bare for å gjøre det enda enklere. Ok - I diverse lærebøker og sånt så snakkes det mye om "dur", f.eks C-dur, G-dur, osv. Jeg tenkte alltid som at dur bare var et ord for lyd på en måte, at det var lyden av G, og sære musikkelitister kalte det G-dur, men jeg skjønte etterhvert at "dur" faktisk er navnet på en skala! Man kan også merke seg at når folk sier "spill en G" så er det som å si "spill en G-dur". Dur er bare så vanlig at man sier bare bokstaven så hopper man over ordet dur. På engelsk heter dur "major" (som passer litt vel bedre når vi ser for oss "major/minor" kontra "dur/moll". Ballegreier spør du meg) For å finne ut hvordan G-durskalaen er så starter vi på G og plukker ut notene med følgende hopp: 2-2-1-2-2-2-1 (eller hel-hel-halv-osv). Så da blir det: Telle vi hopp på den her A - A# - B - C - C# - D - D# - E - F - F# - G - G# får vi: G - A - B - C -D - E - F# - G (på den siste G'ender er man liksom rundt, eller en oktav høyere) (riktig??) Og så da.. For å spille akkorden G-dur så er det visstnok tre stk noter som må være der for at det skal bli en G. Her må vi igjen telle på durskalaen og denne gangen med hoppene 1-3-5. Tar vi da durskalaen ser vi at første blir G, tredje blir B og femte blir D. Ser du på måten man holder akkorden G et sted så vil du se at alle de tre er blandt notene vi spiller, noen av de riktignok åpne, altså du holder ikke nødvendigvis en finger på den, men de er der. Det er noe andre greier der også, men det har jeg ikke satt meg inn i enda. Er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Stemmer det Men husk på at de "svarte" tangentene kan ha et navn til, nemlig Bb, Ab(ass),Gb(Gess),Eb(ess) og Db (dess) Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det du skriver er riktig. På tide å gå videre til å se på akkorder innen en skala. G-dur skala: G-A-H-C-D-E-F# første akkord er G-dur (G H D), mens andre akkord er Am (A C E). Skjønner? Jeg synes vi skal lage en teoritråd her på forumet. Lenke til kommentar
madompa Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg synes vi skal lage en teoritråd her på forumet. Sant så sant Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Den teoritråden tror jeg hadde fort blitt fylt med flinkisser som skal snakke over huet på alle andre. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Den teoritråden tror jeg hadde fort blitt fylt med flinkisser som skal snakke over huet på alle andre. Så la meg se, du mener altså at det er greit å starte en tråd lignende dette, sålenge det tar opp ekstremt grunnleggende teori. Men med en gang det går litt videre, så er det flinkisser som snakker over huet på alle andre? Hva var egentlig vitsen med å starte denne tråden? Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) vel, da syntes jeg det er bedre at du finner ut av hva du syntes er grunnleggende, og så skriver det som en slags enkel guide for folk du mener er på et basisnivå i forhold til temaet. Det er ganske mange aspekter å ta i betraktning, men hvis du føyer til hva moll er, og siden en enkel forklaring ifht. harmonien mellom akkorder og de forskjellige toneartene så er du mer eller mindre i mål med akkurat det. Endret 30. januar 2008 av rasgar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå