Gå til innhold

Vil du ha fleir invandrarar?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
Nevn noe positivt innvandrere har bidratt med i Norge?

Stoltenberg: Innvandrere har gjort mye for Norge. Vi ser det på mange områder. Vi hadde aldri klart å utføre alle de oppgavene vi må uten innvandring. Og innvandrere har gjort Norge mer spennende. Nordmenn spiser nå mye mer ulik mat enn før, vi hører på internasjonal musikk, vi lærer magedans og salsa og vi har til og med fått cricketlag i Norge! Som nasjon blir vi rikere av at det er et slikt mangfold.

 

Kordan bygde vi alle fabrikane og vannkraftverka rett etter krigen då?

Kva har vi klokebøker til?

Tippar at CDane hadde komt hit uten at invandrarane hadde tatt dei med seg.

Kvifor ha eit cricketlag i Noreg uten at det er norske som spillar på det?

Akkurat som England mot England berre at det eine navnet er bytta ut med Noreg.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
hadde ikke klart seg uten innvandrerbefolkningen, sier Hanssen.

 

Kordan i all verden overlevde vi før vi begynte å ta inn så mangen innvadrarar då?

Han trur sikkert at alle her var nær døden før den første innvadreren kom inn.

Lenke til kommentar
Fra forskjellige intervjuer jeg fant

 

Nevn noen positive ting innvandringen har bidradd med?

 

Innvandringen til Norge har skapt et mye større mangfold i landet vårt. Akkurat nå er det slik at arbeidsinnvandringen bidrar til at vi klarer å ha et meget høyt aktivitetsnivå i vår økonomi og samtidig lav rente. Mye av byggevirksomheten rundt i hele Norge ville stoppet opp uten innvandring, sier Hanssen. Når vi nå trenger flere hender i kommunene for å kunne gi nødvendig omsorg til de av oss som trenger det, må vi ta i bruk dem som nå ikke deltar i arbeidsstyrken. Innvandrerkvinner er en viktig gruppe her. At de kommer i arbeid, vil være til nytte for det norske samfunnet og det vil gi nye grupper av kvinner økt selvstendighet, dette er noe jeg ser som svært viktig å kunne bidra til, sier Hanssen. Innvandrere er viktige for å kunne beholde en dynamisk økonomi, sier Hanssen.

 

I tillegg bidrar innvandrere til å gi hver enkelt av oss et mer mangfoldig og rikere liv. Utvalget av blant annet butikker, restauranter og kulturtilbud har økt betraktelig på få år som følge av innvandringen. De fleste innvandrere deltar i samfunnet på lik linje med andre. Bransjer som transport- og restaurantnæringen, og helsetjenestene, hadde ikke klart seg uten innvandrerbefolkningen, sier Hanssen.

 

Nevn noe positivt innvandrere har bidratt med i Norge?

Stoltenberg: Innvandrere har gjort mye for Norge. Vi ser det på mange områder. Vi hadde aldri klart å utføre alle de oppgavene vi må uten innvandring. Og innvandrere har gjort Norge mer spennende. Nordmenn spiser nå mye mer ulik mat enn før, vi hører på internasjonal musikk, vi lærer magedans og salsa og vi har til og med fått cricketlag i Norge! Som nasjon blir vi rikere av at det er et slikt mangfold.

 

Flott, men jeg klarer meg lett uten kebab og spennende magedans hvis det får bort halvparten av overfallsvoldtektene og voldskriminaliteten i byen min. Når valget står mellom cricket og trygghet er det ett enkelt valg.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
hadde ikke klart seg uten innvandrerbefolkningen, sier Hanssen.

 

Kordan i all verden overlevde vi før vi begynte å ta inn så mangen innvadrarar då?

Han trur sikkert at alle her var nær døden før den første innvadreren kom inn.

 

Hva hadde norge vært uten innvandrere:

 

1. Dyrere, (husk at mange med minoritetsbakgrunn aksepterer lavere lønn eksempel Polakker)

2. mindre offentlig transport, taxibransjen, T-banesjåfører, trikken, bussen...dette er jobber mange innvandrere har tatt og med glede gjør...noe som har ført til at flere av disse er tilgjengelig. hadde det vært like mange taxier i Oslo uten innvandrere=

3. punkt nr 2 ført til dyrere offentlig kommunikasjon.

4. Renhold...jobben ingen vil gjøre...majoriteten er innvandrere

5. mindretall av leger...det utdannes for få norske leger som klarer å takle pensjonistgenerasjonen som kommer nå.

6. mindretall av helsetjenester..import av disse er veldig viktig det har man nå sagt i over 10 år.

7. dyrere grønnsaker og andre ferskvarer...Hassan på hjørnet har gjort frukt og grønnsaker billigere i hele norge

8. Ingen Kebab...hvem er det som holder åpent disse sjappene døgnet rundt bare for gi litt fulle mennesker nattmat og litt bakfulle mennesker frokost.

9. Mindre puber og dyrere øl....majoriteten av eiere er innvandrere...og pubene hadde forsvunnet eller blitt enda dyrere.

10. dårligere idrett, Carew, Ousman Nyan, Tarek Elyanoussi, Khalid Skah, osv osv...se på u-lagene i fotball, se på friidretten...her kommer det folk som nettopp er barn av innvandrere

 

alt har fordeler og ulemper..men å vise null respekt for folk som har hatt 3 jobber for å brødfø seg selv og gi norge de tjenestene de trenger...i 30 år det synes jeg er ganske så ille.

 

jeg kjenner folk som har jobber de fleste nordmenn fnyser av...men de gjrø det med glede..de synes det er til og med morsomt...

 

Hvis majoriteten av innvandrere var kriminelle og gikk på sosialen så hadde jeg forstått folks frustrasjon.....men når disse folka gjør jobber ingen andre vil lenger ha...så gjør de vel nytte av seg???

 

Jeg har selv sittet i rettsak der dommerne mente at Jenta selv var skyld i voldtekten fordi hun gikk litt tøsete og var flørtete...dommere ja...folk som skal beskytte oss fra kriminelle.

 

Angående den Ali Farah saken, så hadde den nok blitt like alvorlig selv om det hadde vært en nordmann.....men at media ble benyttet fordi samboeren hans var en kjendis...kan nok tenkes...men hvis dette hadde vært Stordalens barn..så hadde den nok fått like mye mediaoppmerksomhet...fordi da hadde man noen som kunne ta den saken til media.

Lenke til kommentar

Blackster: ingenting tyder på at Ali Farah saken hadde fått like mye oppmerksomhet om en hvit nordmann hadde blitt rammet. Man har jo sett eksempler på mye verre overgrep og feilbehandlinger av nordmenn uten at det har fått særlig mye dekning. Rasismeelementet var jo det eneste som faktisk var nytt med denne saken.

Lenke til kommentar
Blackster: ingenting tyder på at Ali Farah saken hadde fått like mye oppmerksomhet om en hvit nordmann hadde blitt rammet. Man har jo sett eksempler på mye verre overgrep og feilbehandlinger av nordmenn uten at det har fått særlig mye dekning. Rasismeelementet var jo det eneste som faktisk var nytt med denne saken.

 

i tillegg til en Kohinoor som hadde midlene og anledning pluss ressursene til å ta i bruk Media.

 

Dette er nok ikke det eneste tilfellet, det kan jeg skrive under på siden jeg har vært øyenvitne til det selv...men jeg tenkte aldri å gå til media, siden jeg tenkte at det var sikkert bare sånn det var.

 

Er det feil at den saken taes opp på denne måten da?? i løpet av de siste årene så har det vært TO sånne saker som har blitt store, den i tr.heim der personen døde og denne Ali Farah saken. jeg synes ikke det er overtall av det akkurat. Er det feil å ta opp noe som kan være et holdningsproblem. Jeg håper da at leger og folk i helsetjenesten ser på tilstand før de ser på hudfargen eller noe annet på personen

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Blackster: ingenting tyder på at Ali Farah saken hadde fått like mye oppmerksomhet om en hvit nordmann hadde blitt rammet. Man har jo sett eksempler på mye verre overgrep og feilbehandlinger av nordmenn uten at det har fått særlig mye dekning. Rasismeelementet var jo det eneste som faktisk var nytt med denne saken.

 

i tillegg til en Kohinoor som hadde midlene og anledning pluss ressursene til å ta i bruk Media.

 

Dette er nok ikke det eneste tilfellet, det kan jeg skrive under på siden jeg har vært øyenvitne til det selv...men jeg tenkte aldri å gå til media, siden jeg tenkte at det var sikkert bare sånn det var.

 

Er det feil at den saken taes opp på denne måten da?? i løpet av de siste årene så har det vært TO sånne saker som har blitt store, den i tr.heim der personen døde og denne Ali Farah saken. jeg synes ikke det er overtall av det akkurat. Er det feil å ta opp noe som kan være et holdningsproblem. Jeg håper da at leger og folk i helsetjenesten ser på tilstand før de ser på hudfargen eller noe annet på personen

 

Kven er Kohinoor?

Har aldri hørt om ho/han.

Og alle veit at den einaste grunnen til at den saka i det heile tatt kom i media var fordi det var ein neger som var offeret eller kva man skal kalle det.

Det vart til og med slått fast i retten at det ikkje var rasisme i saka og derfor fekk berre ein advarsel.

Lenke til kommentar
Det vart til og med slått fast i retten at det ikkje var rasisme i saka og derfor fekk berre ein advarsel.

Saken har da ikke vært i retten, har den? Det ble aldri reist tiltalte. Det var statens helsetilsyn som ga advarslene, i tillegg har Spesialenheten for politisaker gitt dem bot for utilbørlig oppførsel, og sier de opptrådte "arrogant, avvisende og krenkende", men ikke rasistisk motivert. Likestillings- og diskrimineringsombudet mente derimot det var diskriminerende.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Det vart til og med slått fast i retten at det ikkje var rasisme i saka og derfor fekk berre ein advarsel.

Saken har da ikke vært i retten, har den? Det ble aldri reist tiltalte. Det var statens helsetilsyn som ga advarslene, i tillegg har Spesialenheten for politisaker gitt dem bot for utilbørlig oppførsel, og sier de opptrådte "arrogant, avvisende og krenkende", men ikke rasistisk motivert. Likestillings- og diskrimineringsombudet mente derimot det var diskriminerende.

 

Geir :)

 

Ja, du har sikkert rett :)

Men det eg mente var at det ikkje var rasistisk motivert.

Lenke til kommentar

Pussig å lese denne debatten og samtidig jobbe hver dag med å tenke ut hvordan gjøre seg attraktiv som bedrift for utlendinger (kompetanse) og kanskje ende med å vurdere å flytte hele eller deler av aktiviteten utenlands for å få nok arbeidskraft (og konkurransekraft selvsagt).

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Blackster: ingenting tyder på at Ali Farah saken hadde fått like mye oppmerksomhet om en hvit nordmann hadde blitt rammet. Man har jo sett eksempler på mye verre overgrep og feilbehandlinger av nordmenn uten at det har fått særlig mye dekning. Rasismeelementet var jo det eneste som faktisk var nytt med denne saken.

 

i tillegg til en Kohinoor som hadde midlene og anledning pluss ressursene til å ta i bruk Media.

 

Dette er nok ikke det eneste tilfellet, det kan jeg skrive under på siden jeg har vært øyenvitne til det selv...men jeg tenkte aldri å gå til media, siden jeg tenkte at det var sikkert bare sånn det var.

 

Er det feil at den saken taes opp på denne måten da?? i løpet av de siste årene så har det vært TO sånne saker som har blitt store, den i tr.heim der personen døde og denne Ali Farah saken. jeg synes ikke det er overtall av det akkurat. Er det feil å ta opp noe som kan være et holdningsproblem. Jeg håper da at leger og folk i helsetjenesten ser på tilstand før de ser på hudfargen eller noe annet på personen

 

Det er feil at denne saken taes opp på denne måten ja. Når to personer blir forhåndsdømt på den måten er noe galt. Særlig med tanke på at hele fokuset falt på rasisme og ikke feilbehandling i ambulansevesenet, noe som faktisk forekommer mot hvite også, sikkert også oftere. Ingen av sakene du her nevner er det annet enn hudfarge som tyder på at det er snakk om rasisme. Er vell enda en av tingene som gjør at mange blir såppas lei og noe Frp helt sikkert tjener mye på.

 

Er vel heller du som ser etter alt som er negativt med innvandring mens andre har et mer nøyansert syn på det. Er både ulemper og fordeler med det.

 

Fint om du sier hvem du snakker til :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Pussig å lese denne debatten og samtidig jobbe hver dag med å tenke ut hvordan gjøre seg attraktiv som bedrift for utlendinger (kompetanse) og kanskje ende med å vurdere å flytte hele eller deler av aktiviteten utenlands for å få nok arbeidskraft (og konkurransekraft selvsagt).

 

Endå ein grunn til at eg ikkje vil ha innvandring:

Dei lagar små samfun for seg sjølv der dei ikkje trenger å møte eller snakke med nordmenn fordi det er eigne butikkar og selskap som gjør at dei ikkje treng det.

Slik som det du driver med.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at du misforstod GOH nokså fundamentalt nå, Oleoh. Han/hun lurer ikke på hvordan man skal lage en "butikk" for innvandrere så de slipper å møte nordmenn, men på hvordan man skal sikre seg den beste arbeidskraften i sitt marked, hvor utlendinger sitter på mye av kompetansen. (Rett meg om jeg tar feil.)

 

Problemet i så fall er at nordmenn ikke vill omgås utlendinger, og derfor ønsker mindre innvandring, ikke omvendt. Det er altså et problem som ikke kan løses ved å lukke grensene. Da tvinges firmaer som ikke finner tilstrekkelig komptanse og arbeidskraft til å flytte utenlands, og dermed blir det paradoksalt mindre jobber ikke bare for innvandrere men for etniske nordmenn også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Pussig å lese denne debatten og samtidig jobbe hver dag med å tenke ut hvordan gjøre seg attraktiv som bedrift for utlendinger (kompetanse) og kanskje ende med å vurdere å flytte hele eller deler av aktiviteten utenlands for å få nok arbeidskraft (og konkurransekraft selvsagt).

 

Endå ein grunn til at eg ikkje vil ha innvandring:

Dei lagar små samfun for seg sjølv der dei ikkje trenger å møte eller snakke med nordmenn fordi det er eigne butikkar og selskap som gjør at dei ikkje treng det.

Slik som det du driver med.

 

Skjønte ikke det som kommer etter "fordi". Du er imot innvandring "fordi det er eigne butikkar og selskap som gjør at dei ikkje treng å møte eller snakke med nordmenn? Kan du forklare det?

 

Er det muslimsk innvandring du alltid tenker på med innvandring? Ser at du tidligere hevder at du mener all innvandring, men eksemplene du bruker kan tyde på at det ikke er Svenskene du oftest har i tankene, selv om jeg som sagt ikke helt skjønte eksempelet.

Lenke til kommentar

Er folk som født i Norge av to utenlandske foreldre også innvandrere?

Andre generasjonsinnvandrere? Vi har en tendens til å dra dem under samme kam som folk som kommer som asylsøkere og henteekteskap. Mange av andre generasjonsinnvandrere gjør det veldig bra....som f.eks Tommy Sharif, Abid Raja, Nora, Zahid Ali, Mahrukh Ali, Farukh Choudhry (som vant kongens gullmedalje for sin forskning innen medisin), se på www.ambisjoner.no der vil dere se hvor bra disse innvandrere gjør.

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at du misforstod GOH nokså fundamentalt nå, Oleoh. Han/hun lurer ikke på hvordan man skal lage en "butikk" for innvandrere så de slipper å møte nordmenn, men på hvordan man skal sikre seg den beste arbeidskraften i sitt marked, hvor utlendinger sitter på mye av kompetansen. (Rett meg om jeg tar feil.)

 

Problemet i så fall er at nordmenn ikke vill omgås utlendinger, og derfor ønsker mindre innvandring, ikke omvendt. Det er altså et problem som ikke kan løses ved å lukke grensene. Da tvinges firmaer som ikke finner tilstrekkelig komptanse og arbeidskraft til å flytte utenlands, og dermed blir det paradoksalt mindre jobber ikke bare for innvandrere men for etniske nordmenn også.

 

Geir :)

 

Ah, ja sånn kan han ha tenkt. Jeg mente hvordan vi skal klare å tiltrekke oss flinke folk (under 0,1 % av jordas befolkning bor i dette landet, dermed er det slik at flinke folk i all hovedsak er utlendinger). Du/dere vil ikke ha dem, vi i vår bedrift får ikke utnyttet potensiale optimalt og inntjeningen til et overskudd som blir skattlagt i Norge og fordelt til (norske) eiere blir mindre enn det kunne vært. Den norske andelen ansatte kan miste kjøpekraft, etterspørselen etter varer og tjenester i Norge synker og dermed synker tilbudet, noe som du heller ikke tjener på. Enden på visa (aksellerert av lønnsnivået, det skal ikke stikkes under en stol) blir produksjon / sammenstilling i Asia. Vi sitter igjen med kun engineering foreløpig, men siden vi heller ikke får tak i de så flyttes engineerigen kanskje til slutt også. Da har vi ingenting igjen, unntatt stengte grenser.

 

Dette er realiteter. At noen innvandrere er kriminelle og at noen nordmenn klarer seg uten kebab er ikke god grunn nok til å kjøre seg selv i grøfta mens man ser seg i speilet (og vifter med det norske flagget, kunne ikke dy meg ref. en annen tråd her). Dette må løses på annen måte, og tro meg, jeg mener også at det må løses. At jeg er for innvandring i mye større grad enn i dag betyr ikke at jeg er for voldtekt og annen kriminalitet.

 

I lys av dette skrev jeg at denne debatten er pussig, sett fra mitt ståsted i kampen om å tiltrekke seg flinke folk (=utlendinger siden de er folk flest).

Lenke til kommentar
Arbeidsplassar berre for utlendingar og butikkar som berre selge matvarer innvanfor deira gamle lover.

Ja, eg på ikkje vestlige innvandrarar og kva er poenget ditt?

Dei fleste har ganske lik kultur som oss og derfor er det lettar for dei å intrigrere seg.

 

Jeg er ikke representant for arbeidsplasser bare for utlendinger, men for et norsk konsern innen bla energisektoren (olje) med over 20 000 ansatte. Vi tenker ikke særlig mye på

matvarer innvanfor deira gamle lover.

 

 

Tidligere har du sagt at du er like mye imot vestlig innvandring som annet, at du nå har skiftet mening, eller ser at argumentasjonen blir lettere da, syns jeg er greit. Lettere å diskutere når synspunktene er kjente og konsistente.

 

For meg er det ikke nødvendigvis et poeng at det alltid skal være

lettar for dei å intrigrere seg.
vi forfremmer feks sjelden folk til over gjennomsnittelig nivå uten inngående kjennskap til andre kulturer, internasjonal erfaring etc. Det innvandrerene tilfører oss, og det Norge og det norske samfunn tilfører dem tror jeg fører til noe bedre enn det både vi og de hadde fra før. Hadde det ikke vært slik hadde Norge vært slik det var i Vikingetiden. Utvikling og påvirkning er ikke flaks/uflaks og helt tilfeldig.

 

Ser forresten at du tidligere har nevnt at det er nytteløst å prøve å endre meningene dine angående innvandring, så da var vel debatten over før den begynte? Med mindre du egentlig barre ville ha en drøss med støtteerklæringer og ikke en debatt.

 

Hvis du skulle være enig med meg i at vi trenger innvandrere med kompetanse (noe du har antydet i tidligere poster at du er enig i), så syns jeg det hadde vært ryddig at du som trådstarter hadde endret topicen til "Vil du ha fleire innvandrarare med ikkje vestleg bakgrunn uten noko kompetanse me treng, det vil ikkje eg". Syns du ikke?

Endret av GOH
Lenke til kommentar
Er folk som født i Norge av to utenlandske foreldre også innvandrere?

Andre generasjonsinnvandrere? Vi har en tendens til å dra dem under samme kam som folk som kommer som asylsøkere og henteekteskap. Mange av andre generasjonsinnvandrere gjør det veldig bra....som f.eks Tommy Sharif, Abid Raja, Nora, Zahid Ali, Mahrukh Ali, Farukh Choudhry (som vant kongens gullmedalje for sin forskning innen medisin), se på www.ambisjoner.no der vil dere se hvor bra disse innvandrere gjør.

Du finner også nok av eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...