Gå til innhold

Vil du ha fleir invandrarar?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Sorry, min feil, jeg trodde det hadde vært et sideskift i tråden siden jeg postet linken. Jeg mente den til SSB, ja.

 

SSB har tilsynelatende hatt litt problemer med sidene sine de siste dagene. Det var en dag jeg ikke kom inn på dem heller. Men det virker herfra nå, så prøv igjen du.

 

Geir :)

 

Edit: Nå kom det et sideskift, så da passet det ikke lenger å skrive denne siden. :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oslo sin befolkning?Dei er jo innvandrarar uansett, faktisk så vill mesteparten av befolkninga ikkje ha innvandring.

 

Kilde? .

 

Læreren min sa det i ein time, det var vist ein eller anna orginasjon, hugsar ikkje navnet.

 

i lol'd.

 

Gjør nøyaktigt som du vill, det er ikkje eg som bestemmer.

 

Oleoh@Jeg spør om din mening, jeg spør deg ikke fordi det er du som bestemmer. Jeg slenger på et spm til; Hva er din definisjon av en rasist, slik du ser det?

 

touchè det der.

 

 

Og åh! Når vi er inne på "ikke blande etnisk norsk blod med innvandrerblod", hva med språket? Jeg nevner bare ett ord for øyblikket: "Subprime" som blir brukt flittig i norsk media.

 

Hva med kultur? Mat? Taco? Wraps?

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Prøvde du å følge mitt matematiske resonnement? Det er altså 45% (ikke "halvparten", bare nesten) som fortsatt mener at innvandrere bør fornorskes. Det er 33% som ikke mener at at innvandrerkulturen er berikende eller synes det er både/og. Vi kan anta at det er en betydelig sammenheng i den forstand at de som ikke synes innvarernes kultur er postiv rimeligvis må synes at de derfor bør fornorskes om de skal være her. Da er det altså (med noe margin, siden korrelasjonen ikke er fullstendig) 45%-33%= 12% som både mener at innvandreres kultur er berikende og at de allikevel bør bli mest mulig norske. Antagelig litt fler, siden den andre gruppen ikke er helt homogen, så la oss si 12-15%.

12 prosentpoeng av 67% av befolkningen = 18% av denne gruppen, 15 prosentpoeng tilsvarer 22%. Altså mener kanskje så mye som 4/5 av av denne gruppen ikke at innvandrere bør bli mest mulig norske.

 

Så spørsmålet blir da: Er du uenig i matematikken? Eller mener du at det er logisk feil å anta at de ikke mener at vi berikes av innvandrernes kultur også mener de bør adoptere den norske når de bor her i landet. Edit: Du må gjerne vise det regnestykket du gjør som viser "at en stor del av de som mener at innvandring beriker den norske kultur, mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig."

 

Nei, jeg prøvde ikke følge din matematiske logikk.

 

Men denne undersøkelsen er utført ved at ett visst antall borgere blir spurt.

 

Der kommer det fram at Mellom fire og fem av ti synes at innvandrere i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig.

 

Altså rundt halvparten av de spurte ønsker ikke innvandrernes kultur.

 

To tredeler av de spurte synes innvandrere flest beriker det kulturelle livet i landet.

 

Mitt poeng er at dette ikke henger på greip.

 

i alle fall ikke i konteksten du ønsker. ;)

 

Men dette gjelder også for gruppen som synes innvandrere beriker den norske kulturen.

Men slik jeg ser det altså bare i begrenset omfang. Og andelen er synkende, i takt med at folk blir positive til innvandrernes kultur.

 

Nå, halvparten av de spurte i undersøkelsen i sin helhet er ikke i begrenset omfang spør du meg.

 

 

Ei heller stemmer det at undersøkelsen viser at nordmenn blir mer positive til innvandrernes kultur.

 

Siterer sammendraget av undersøkelsen;

 

"På tre av ti spørsmål ble holdningen til innvandrere og innvandring noe mer velvillig i 2007 enn i 2006.

Det viser den nye intervjuundersøkelsen som Statistisk sentralbyrå presenterer i dette notatet.

 

To av spørsmålene gjaldt innvandrernes arbeidsaktivitet i Norge; det tredje gjaldt flyktningers adgang til Norge.

 

På de øvrige sju spørsmålene er

holdningene uendret fra i fjor."

 

Så, kan du vise meg hvordan du klarer lese at nordmenn blir mer positive til innvandrernes kultur?

Med kildehenvisning til nevnte undersøkelse.

 

Der har vi to helt forskjellige oppfatninger, jeg synes innvandringsmotstanden er betraktelig økt, etter feks hendelser som karikaturstiden osv. Så en undersøkelse pr idag hadde virkelig vært interessant lesning.

Karikaturstriden hadde opplagt en effekt. Men de ble trykket i 2005, og striden i Norge sto tidlig på året i 2006, med "topp" i februar da norske ambassader ble angrepet. Undersøkelsene blir holdt på sommeren, så det burde i så fall ha påvirket tallene både for 2006 og 2007. Trikkedrapet skjedde i 2004, i det hele tatt har det vært mindre av slike hendelser den siste tiden. At disse eller noe annet skulle få noen effekt 2-4 år senere synes jeg er usannsynlig.

 

Geir :)

 

 

 

 

Tar med oppsummeringen som i detalj forteller hva endringene består i.

 

"I alt er 72 prosent enige i utsagnet ”Innvandrere gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv”.

Andelen som var uenige

sank med 6 prosentpoeng til 11 prosent.

Noen flere sa seg ”helt enig” i utsagnet i stedet for ”nokså enig”.

På dette og noen andre spørsmål økte andelen som valgte den nøytrale midtkategorien ”både og”.

 

Andelen som er enige i at ”Alle innvandrere i Norge bør ha samme mulighet til arbeid som nordmenn” er 90 prosent.

Andelen som er helt enige i dette økte med 6 prosentpoeng til 68 prosent.

Bare 5 prosent er uenige.

På dette spørsmålet vendte holdningen tilbake til omtrent samme nivå som i 2005.

 

Det tredje spørsmålet lød ”Sammenliknet med i dag, bør det bli lettere for flyktninger og asylsøkere å få opphold i

Norge, bør det bli vanskeligere, eller bør adgangen til å få opphold være som i dag?”

Halve befolkningen (50 prosent) mener at adgangen til å få opphold bør være uendret som i dag.

Dette er en økning på 4 prosentpoeng

siden i fjor.

39 prosent synes det bør bli vanskeligere å få opphold, en nedgang på 6 prosentpoeng.

Knapt en av ti

synes det bør bli lettere for flyktninger og asylsøkere å få opphold i Norge.

Også på dette spørsmålet vendte holdningen i 2007 omtrent tilbake til nivået i 2005 etter en sving i mer restriktiv retning i 2006."

 

Kilde: Holdning til innvandrere og innvandring 2007

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Oslo sin befolkning?Dei er jo innvandrarar uansett, faktisk så vill mesteparten av befolkninga ikkje ha innvandring.

 

Kilde? .

 

Læreren min sa det i ein time, det var vist ein eller anna orginasjon, hugsar ikkje navnet.

 

i lol'd.

 

Gjør nøyaktigt som du vill, det er ikkje eg som bestemmer.

 

Oleoh@Jeg spør om din mening, jeg spør deg ikke fordi det er du som bestemmer. Jeg slenger på et spm til; Hva er din definisjon av en rasist, slik du ser det?

 

touchè det der.

 

 

Og åh! Når vi er inne på "ikke blande etnisk norsk blod med innvandrerblod", hva med språket? Jeg nevner bare ett ord for øyblikket: "Subprime" som blir brukt flittig i norsk media.

 

Hva med kultur? Mat? Taco? Wraps?

 

1.Kva betyr i lol'd?

Eit ord påspråket ditt?

 

2.Ka ai all verden er subprime??

 

3.Eg har svart på det spørsmåelet allerede og det er ein person som meinar at sin rase er overlegen andre....xD

touchè

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Nei, jeg prøvde ikke følge din matematiske logikk.

Men da er det vel ikke mye mer å diskutere. Du er opptatt av antall, jeg av bevegelse. Du ser på en bil og sier den er i Moss, jeg ser på hvor samme bilen startet og sier det er ting som tyder på at den er på vei til Fredrikstad, eller kanskje lenger. Om du ikke gidder å vurdere de argumentene jeg faktisk kommer med, men bare gjentar dine egne, så er det jo ikke noe diskusjon...

 

Så da får ditt poeng stå får din regning.

 

Edit: Svar på hvorfor jeg ser fremgang og du ikke gjør det kommer ettehvert.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Så, kan du vise meg hvordan du klarer lese at nordmenn blir mer positive til innvandrernes kultur?

Med kildehenvisning til nevnte undersøkelse.

Forskjellen på dine og mine konklusjoner er at du baserer deg på sammenligningene mellom 2006 og 2007, jeg derimot ser på utviklingen fra 2002. (Når det gjelder spørsmålet om "fornorsking" spurte de riktig nok første gang i 2003.)

 

Årene i mellom er også viktige, slik at vi ser om det er snakk om en trend, derfor har jeg vurdert disse også

 

For å gjøre det hele tydeligere har jeg lekt litt med Excel og laget et diagram over tallene (Se side 11 i rapporten.) jeg har vektlagt de ulike standpunktene og summert opp som følger: For de positive spørsmålene har jeg vektlagt svarene fra 5 for "Helt enig" til 1 for "Helt uenig", og for de negative spørsmålene har jeg gjort det omvendt. Det vil si at 100% innvandrervennlighet vil gi 100*5= 500 poeng, mens 100% innvandrernegativitet vil gi 100*1=100 poeng. Midtpunktet befinner seg altså på 300 poeng.

 

Og da får vi følgende diagram:

 

post-52698-1208798634_thumb.jpg

 

Det viser at de positive holdningene til innvandrere er stigende på samtlige spørsmål i løpet av 6-års perioden, med en liten dupp i 2006 (som diskuteres på side 16 i rapporten.) Og med unntak av fornorskingsspørsmålet er de samtlige "over streken", altså mer positive enn negative. Men også det siste spørsmålet viser en stigning, altså at vi blir mer positive til at innvandrerne skal ha sin egen kultur.

 

De som interesserer seg for slikt vil se at de positive spørsmålene får høyere score enn de negative. Det kan altså være psykologi i dette. I så fall kan det forklare forskjellen mellom de to kulturrelaterte sprsmålene. Men jeg er uansett mest opptatt av at det i mine øyne går den riktige veien.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
1.Kva betyr i lol'd?

Eit ord påspråket ditt?

 

2.Ka ai all verden er subprime??

 

3.Eg har svart på det spørsmåelet allerede og det er ein person som meinar at sin rase er overlegen andre....xD

touchè

 

1) "ja det er et ord "påspråket" mitt" --> http://en.wikipedia.org/wiki/Lol

 

2) http://en.wikipedia.org/wiki/Subprime

 

3) http://en.wikipedia.org/wiki/Touché

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
1.Kva betyr i lol'd?

Eit ord påspråket ditt?

 

2.Ka ai all verden er subprime??

 

3.Eg har svart på det spørsmåelet allerede og det er ein person som meinar at sin rase er overlegen andre....xD

touchè

 

1) "ja det er et ord "påspråket" mitt" --> http://en.wikipedia.org/wiki/Lol

 

2) http://en.wikipedia.org/wiki/Subprime

 

3) http://en.wikipedia.org/wiki/Touché

 

Har aldri hørt nokon sakt Subprime, men kanskje utenlandske kanalar seie det, veit ikkje eg.

påspråket...xD

Mente på språket ditt.

Lenke til kommentar

Subprime er ett faguttrykk, på samme måte som at man sier RAM og ikke tilfeldig minne aksess. I fagkretser benytter man ofte uttrykk som er internasjonale og ikke nasjonale - nettopp for å bedre kommunikasjonen over grensene. Du forstår kanskje ikke at det er innmari dumt å snakke norsk til en engelskmann.

 

Du har kanskje vært hos legen og fått påvist fraktur? Det har jeg, men jeg ville aldri brukt det uttrykket selv - jeg ville brukt det mye enklere ordet brudd. Legen forholder seg til sine faguttrykk, men det har ikke noe med innvandring å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Subprime er ett faguttrykk, på samme måte som at man sier RAM og ikke tilfeldig minne aksess. I fagkretser benytter man ofte uttrykk som er internasjonale og ikke nasjonale - nettopp for å bedre kommunikasjonen over grensene. Du forstår kanskje ikke at det er innmari dumt å snakke norsk til en engelskmann.

 

Eg viste ikkje at subprime var eit fag-utrykk.

Nei du, å snakke norsk til ein engelskmann er heilt normalt for meg. :roll:

 

Du har kanskje vært hos legen og fått påvist fraktur? Det har jeg, men jeg ville aldri brukt det uttrykket selv - jeg ville brukt det mye enklere ordet brudd. Legen forholder seg til sine faguttrykk, men det har ikke noe med innvandring å gjøre.

 

Har ikkje sakt noko som tilseie det.

 

(Håpar at det er meg du snakkar til :ermm: )

Lenke til kommentar

"Ikke-vestlige innvandrere er kraftig overrepresentert i voldtektsanmeldelser i Oslo. I 2004 utgjorde denne gruppen nesten 65 prosent av alle anmeldte voldtektsforbrytere."

 

Dessuten leste jeg i VG (i går?) at tallet hadde steget til 70%.

 

Mao: nei, jeg vil ikke ha flere innvandrere.

Lenke til kommentar
"Ikke-vestlige innvandrere er kraftig overrepresentert i voldtektsanmeldelser i Oslo. I 2004 utgjorde denne gruppen nesten 65 prosent av alle anmeldte voldtektsforbrytere."

 

Dessuten leste jeg i VG (i går?) at tallet hadde steget til 70%.

 

Mao: nei, jeg vil ikke ha flere innvandrere.

 

Korrekt

** Ikke født i Norge.

For gjerningsmennene hadde hele 72,8 prosent en annen landbakgrunn enn norsk. Personer med en annen landbakgrunn enn norsk blir stadig mer overrepresentert i forhold til tidligere år.

 

Hele 30,5 prosent av de registrerte gjerningsmennene har afrikansk bakgrunn.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke bagatelliserer voldtekt på noen som helst måte. Det er en av de verste forbrytelsene jeg kan tenke meg. Men jeg har lyst til å spørre hvorfor alle innvandrere skal få svi for noe et mindretall gjør seg skyldig i. Det er altså snakk om 191 voldtekter. 73% er innvandrere eller utlendinger. Dermed står disse for 140 av de anmeldte voldtektene.

 

Ifølge VG sto 151 personer for 185 av voldtektene. 73% av 151 = 110 ikke norske personer som er anmeldt for voldtekt. Så er det ikke alle anmeldelser som blir tatt til følge. Hvor mange det reelt er er vanskelig å si, siden politiet bare klarer å oppklare snaut halvparten av dem, og at halvparten bli henlagt. Så tallene kan være lavere. Men la oss ta utgangspunkt i at det ikke er mer enn 110 gjerningsmenn. (De er menn alle sammen.)

 

Oslos innvandrerbefolkning er på 131 000 personer.. Det betyr at det er 130 890 innvandrere som ikke begår voldtekt. I en gruppe på 1190 innvandrere er det bare en som har begått en voldtekt, og 1189 som ikke har det.

 

Så er det noen grupper som skiller seg ut. Afrikanerne utgjør ca 1/8 av innvandrerbefolkningen, men står for 30% av voldtektene. Altså er det blant ca 16000 afrikanere ca 50 voldtektsforbrytere. Det er 3 promille. men det er altså fortsatt 15950 afrikanere i Oslo som ikke begår voldtekter.

 

Uten sammeligning forøvrig er ca 60% av gjerningsmennene og 70% av ofrene ruspåvirket. Skal vi av den grunn forby alle de som ikke voldtar å drikke alkohol?

 

Alle tall fra VG: - Tenk på hvordan du kommer deg hjem fra byen og SSBs innvandrersider.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så, kan du vise meg hvordan du klarer lese at nordmenn blir mer positive til innvandrernes kultur?

Med kildehenvisning til nevnte undersøkelse.

Forskjellen på dine og mine konklusjoner er at du baserer deg på sammenligningene mellom 2006 og 2007, jeg derimot ser på utviklingen fra 2002. (Når det gjelder spørsmålet om "fornorsking" spurte de riktig nok første gang i 2003.)

 

Årene i mellom er også viktige, slik at vi ser om det er snakk om en trend, derfor har jeg vurdert disse også

 

For å gjøre det hele tydeligere har jeg lekt litt med Excel og laget et diagram over tallene (Se side 11 i rapporten.) jeg har vektlagt de ulike standpunktene og summert opp som følger: For de positive spørsmålene har jeg vektlagt svarene fra 5 for "Helt enig" til 1 for "Helt uenig", og for de negative spørsmålene har jeg gjort det omvendt. Det vil si at 100% innvandrervennlighet vil gi 100*5= 500 poeng, mens 100% innvandrernegativitet vil gi 100*1=100 poeng. Midtpunktet befinner seg altså på 300 poeng.

 

Og da får vi følgende diagram:

 

post-52698-1208798634_thumb.jpg

 

Det viser at de positive holdningene til innvandrere er stigende på samtlige spørsmål i løpet av 6-års perioden, med en liten dupp i 2006 (som diskuteres på side 16 i rapporten.) Og med unntak av fornorskingsspørsmålet er de samtlige "over streken", altså mer positive enn negative. Men også det siste spørsmålet viser en stigning, altså at vi blir mer positive til at innvandrerne skal ha sin egen kultur.

 

De som interesserer seg for slikt vil se at de positive spørsmålene får høyere score enn de negative. Det kan altså være psykologi i dette. I så fall kan det forklare forskjellen mellom de to kulturrelaterte sprsmålene. Men jeg er uansett mest opptatt av at det i mine øyne går den riktige veien.

 

Geir :)

 

Får dessverre ikke ditt diagram til å stemme overens med virkeligheten. SSB sier klart og tydelig;

 

På tre av ti spørsmål ble holdningen til innvandrere og innvandring noe mer velvillig i 2007 enn i 2006.

Det viser den nye intervjuundersøkelsen som Statistisk sentralbyrå presenterer i dette notatet.

To av spørsmålene gjaldt innvandrernes arbeidsaktivitet i Norge; det tredje gjaldt flyktningers adgang til Norge.

 

På de øvrige sju spørsmålene er holdningene uendret fra i fjor.

 

Din excellek viser endringer på 6 spørsmål i tidsrommet 2006-2007.

 

Uansett vi kan leke så mye vi vil med statistikker, men SSB sier jo i klartekst at norske statsborgere som ønsker nye kulturer velkommen absolutt ikke øker.

Faktisk så er denne undersøkelsen tragisk mht kulturelle spørsmål.

 

Spesielt artig blir jo dine uttalelser om at det går den riktige veien ang at fler og fler nordmenn blir positive til innvandring og deres kultur.

Så føyer du til, riktignok med en liten dupp(nedtur) i 2006.

 

En dupp(nedtur) som tas uendret med inn i 2007 ;)

 

Men fremdeles makter du å se at vi blir positivere og positivere :yes:

Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke bagatelliserer voldtekt på noen som helst måte. Det er en av de verste forbrytelsene jeg kan tenke meg. Men jeg har lyst til å spørre hvorfor alle innvandrere skal få svi for noe et mindretall gjør seg skyldig i. Det er altså snakk om 191 voldtekter. 73% er innvandrere eller utlendinger. Dermed står disse for 140 av de anmeldte voldtektene.

 

Ifølge VG sto 151 personer for 185 av voldtektene. 73% av 151 = 110 ikke norske personer som er anmeldt for voldtekt. Så er det ikke alle anmeldelser som blir tatt til følge. Hvor mange det reelt er er vanskelig å si, siden politiet bare klarer å oppklare snaut halvparten av dem, og at halvparten bli henlagt. Så tallene kan være lavere. Men la oss ta utgangspunkt i at det ikke er mer enn 110 gjerningsmenn. (De er menn alle sammen.)

 

Oslos innvandrerbefolkning er på 131 000 personer.. Det betyr at det er 130 890 innvandrere som ikke begår voldtekt. I en gruppe på 1190 innvandrere er det bare en som har begått en voldtekt, og 1189 som ikke har det.

 

Så er det noen grupper som skiller seg ut. Afrikanerne utgjør ca 1/8 av innvandrerbefolkningen, men står for 30% av voldtektene. Altså er det blant ca 16000 afrikanere ca 50 voldtektsforbrytere. Det er 3 promille. men det er altså fortsatt 15950 afrikanere i Oslo som ikke begår voldtekter.

 

Uten sammeligning forøvrig er ca 60% av gjerningsmennene og 70% av ofrene ruspåvirket. Skal vi av den grunn forby alle de som ikke voldtar å drikke alkohol?

 

Alle tall fra VG: - Tenk på hvordan du kommer deg hjem fra byen og SSBs innvandrersider.

 

Geir :)

 

Istedenfor å vri å vende på statistikker for å forsøke å skjule det faktum at innvandrere er overrepresentert på listen over de som voldtar, burde vi heller prøve finne ut hvorfor, og hva skal vi gjøre med dette!

 

Men neida, vi er mest opptatt av å male fine glansbilder av vårt multikulturelle samfunn.

 

Jeg synes å å lese en viss skyldkasting mot norske fulle jenter....

 

73 % av voldtektene i Oslo begås av våre nye landsmenn, uansett hvordan du vrir og vender på statistikkene for å skjule dette faktum.

 

Itillegg øker denne prosentsatsen raskt.

 

Så hva gjør vi nå???

Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke fått med deg noen som helst ting av denne diskusjonen du TWFA? Det overrasker meg veldig siden du vanligvis virker som en meget oppmerksom og ikke minst smart fyr.

 

Slik jeg oppfatter de fleste motstandere her og den meningen jeg har er at vi skal kvitte oss med de kriminelle elementene, ikke Ali som driver kiosken på hjørnet eller Holger som driver pølsebua. Det er altså ikke snakk om at alle innvandrere skal lide, men at de kriminelle skal pælmes ut og nektes innreise slik at lovlydige innvandrere ikke skal få ett unødvendig dårlig rykte.

 

Jeg er helt enig i at mange motstandere av innvandring er motstandere pga ren fremmedfrykt og rasisme, men i all hovedsak så tror jeg de som er motstandere er motstandere nettopp fordi det er klart og tydelig at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikken i forhold til antall beboere. Noe som faktisk mange tolker slik at det er dobbelt så stor sjanse for at den innvandreren du står i pølsekøa med er kriminell som at den nordmannen som står ved lyktestoplen og spyr er det. (Om du forstår hva jeg mener.)

 

Hadde vi luket ut de kriminelle elementene eller så mange av dem at "innvandrerkriminaliteten" kom ned på "vårt" nivå, så hadde ikke dette lenger vært ett argument, hadde det vel? :)

 

Red.:

Oslos innvandrerbefolkning er på 131 000 personer.. Det betyr at det er 130 890 innvandrere som ikke begår voldtekt. I en gruppe på 1190 innvandrere er det bare en som har begått en voldtekt, og 1189 som ikke har det.

 

Helt greit egentlig, men vi kan snu på flisa. Hadde vi kastet ut alle innvandrere hadde vi blitt kvitt 73% av alle voldtektene. Så enkelt er det faktisk. Nå synes jeg det er litt vel drastisk og velger å kaste ut de som blir tatt og dømt for slike forbrytelser. :)

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Istedenfor å vri å vende på statistikker for å forsøke å skjule det faktum at innvandrere er overrepresentert på listen over de som voldtar, burde vi heller prøve finne ut hvorfor, og hva skal vi gjøre med dette!
Du har virkelig ikke fått med deg noen som helst ting av denne diskusjonen du TWFA? Det overrasker meg veldig siden du vanligvis virker som en meget oppmerksom og ikke minst smart fyr.

Den posten var et direkte svar til brukeren et par poster over, og som ble sitert i posten over min, og som sa:

 

Mao: nei, jeg vil ikke ha flere innvandrere.

At det finnes andre her i tråden som ikke vil hive ut Ali eller Holger i pølsebua er jeg fullt klar over, men det var altså ikke dem jeg svarte.

 

Ellers er jeg helt enig. Vi bør prøve å finne ut hvorfor innvandrerne er overrepresentert, og hva vi skal gjøre med det. Men vi er nok litt uenig i hva dette "hva" er. Noen synes å ha konkludert med hva vi skal gjøre med det før vi har noe svar på hvorfor det er sånn. Jeg og andre har tidligere i tråden argumentert for hvorfor det er vanskelig å kvitte seg med de kriminelle innvandrerne uten at tiltakene rammer de lovlydige i samme slengen, akkurat som det er grenser for hvor strenge preventive tiltak man kan ha mot kriminalitet i samfunnet generelt uten at det går utover rettssikkerhet og individets rettigheter. Det står jeg fortsatt for, og diskuterer gjerne videre.

 

Om noen oppfattet mitt spørsmål om alkoholforbud dithen at det la skyld på ofrene er det synd, men de kan ikke ha fått med seg mye av mine holdninger til spørsmålet. Dette har vært diskutert tidligere og jeg har klart gitt uttrykk for at voldtekter ikke er offerets skyld uansett:

 

Kvinner i Pakistan er altså villig til å gå i fengsel for å si fra at "dette var ikke min skyld, og jeg godtar ikke at noen sier at det er det". Kvinner i Norge sier det samme på sin måte når de sier at "Ikke f... om overgriperne skal få bestemme hva jeg har på meg og hva jeg drikker." Uten at det betyr at man "har lyst til å bli voldtatt". Det synes jeg egentlig er en selvfølge. Som far og bestefar vil jeg nok be mine datterdøtre om å være forsiktig på byen (og med alkoholen) når de kommer i den alderen, men jeg kommer aldri til å foreslå at de skal la voldtektsmenn regulere deres sosiale liv...

 

Hvor mye jeg har fått med meg av diskusjonen får andre vurdere. Det er sikkert avhengig av øynene som ser. ;) Så det skal jeg ikke kommentere. Men om dere vil ha en diskusjon om årsakene til at innvandrere mer enn nordmenn, og noen innvandrergrupper mer enn andre, begår voldtekter i Oslo, så er jeg med på det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...