Gå til innhold

Vil du ha fleir invandrarar?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789
At læreren din sa det i en time holder nok ikke som dokumentasjon.

 

Så du seie at læreren min lyge?

Trudde at det var læreren sin plikt å sei sannheita slik ungane lære.

Uansett så kjenne eg berre folk som ikkje vill ha innvandring og eg velger ikkje vennane mine etter synspunkta deira.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At læreren din sa det i en time holder nok ikke som dokumentasjon.

 

Så du seie at læreren min lyge?

Trudde at det var læreren sin plikt å sei sannheita slik ungane lære.

Uansett så kjenne eg berre folk som ikkje vill ha innvandring og eg velger ikkje vennane mine etter synspunkta deira.

 

Er ikke alle lærere som kan nok..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
At læreren din sa det i en time holder nok ikke som dokumentasjon.

 

Så du seie at læreren min lyge?

Trudde at det var læreren sin plikt å sei sannheita slik ungane lære.

Uansett så kjenne eg berre folk som ikkje vill ha innvandring og eg velger ikkje vennane mine etter synspunkta deira.

 

Er ikke alle lærere som kan nok..

 

Kva veit du om han har rett eller ikkje?

Eg har ein følelse på at det er berre dei i Oslo og litt rundt dersom vill ha.

Vestlandet, Nord-norge og sør-norge er eg sikker på vill ikkje ha.

Lenke til kommentar
At læreren din sa det i en time holder nok ikke som dokumentasjon.

 

Så du seie at læreren min lyge?

Trudde at det var læreren sin plikt å sei sannheita slik ungane lære.

Uansett så kjenne eg berre folk som ikkje vill ha innvandring og eg velger ikkje vennane mine etter synspunkta deira.

 

Er ikke alle lærere som kan nok..

 

Kva veit du om han har rett eller ikkje?

Eg har ein følelse på at det er berre dei i Oslo og litt rundt dersom vill ha.

Vestlandet, Nord-norge og sør-norge er eg sikker på vill ikkje ha.

 

Jeg vet absolutt ingen ting om læreren din, men generellt så er ikke standaren på norske lærere veldig bra, så selvom en lærer har sagt noe betyr ikke det at det er sant.. :)

Lenke til kommentar
Oslo sin befolkning?Dei er jo innvandrarar uansett, faktisk så vill mesteparten av befolkninga ikkje ha innvandring.

Kilde? .

Læreren min sa det i ein time, det var vist ein eller anna orginasjon, hugsar ikkje navnet.

"Organisasjonen" bør nok helst være SSB, om vi skal tro mye på dem, siden det er de som sitter på tallmaterialet i denne sammenheng. De gjør årlige undersøkelser om nordmenns forhold til innvandrere, blant mye annet. De har stilt de samme 6 spørsmålene i de siste 6 årene, sist gang i fjor. De bruker en blanding av positive og negative spørsmål, slik at ikke spørsmålsstillingen skal farge resultane. Her er tallene fra 2007 sammenlignet med 2002, i korte trekk: (Jeg har kun tatt med de som er enige eller uenige, ikke de som svarer både og eller vet ikke. Summene blir derfor mindre enn 100%.)

 

Kilde: Holdning til innvandrere og innvandring 2007

 

”Innvandrere flest gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv.”

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått opp fra 64 til 72%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått ned fra 19 til 11%. Et overveldende flertall mener altså at innvandrere flest jobber og gjør nytte for seg i arbeidslivet.

 

”Innvandrere flest misbruker de sosiale velferdsordningene.”

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått ned fra 41 til 31%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått opp fra 43 til 45%. Det betyr at det nå er klart flere som ikke tror at innvandrere flest er trygdemisbrukere eller snylter på andre velferdordninger,

 

”Innvandrere flest beriker det kulturelle livet i Norge.”

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått opp fra 63 til 67%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått ned fra 22 til 18%. Vi ser altså at det nok en gang er et overveldende flertall som synes innvandrere flest er en berikelse for Norge.

 

”Innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet.”

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått ned fra 44 til 34%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått opp fra 41 til 46%. Det er altså 10% flere og et klart flertall nå som mener at innvandrere flest ikke er en kilde til utrygghet.

 

"Alle innvandrere i Norge bør ha samme mulighet til arbeid som nordmenn."

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått opp fra 86 til 90%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått ned fra 10 til 5%. Dette er kanskje det minst kontroversielle spørsmålet. Det er så godt som ingen som mener at innvandrerne skal stå bak nordmenn i jobbkøene.

 

”Innvandrere i Norge bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig.”

 

Her har antallet som er helt eller nokså enig gått ned fra 54 til 45%. Andelen som er helt eller nokså uenig har gått ned fra 39 til 37%. Her er det altså gruppen "både og" som vokser, på bekostning av de enige. Det indikerer antagelig at flere og flere nordmenn synes at dette er et individuelt spørsmål, og ikke noe vi skal mene noe om.

 

I tillegg til disse 6 hovedspørsmålene stilles en del andre interessante spørsmål. Blant annet ser vi:

* 90% av befolkningen synes ikke det ville være ubehagelig å få innvandrere som nabo.

* 2/3 ville ikke synes det var ubehagelig om deres barn giftet seg med en innvandrer.

* Antallet som synes det bør bli vanskeligere for asylsøkere/flyktninger å få adgang til Norge er sunket fra over halvparten i 2002 til 39% idag. Halvparten av oss synes dagens politikk er grei, og et fåtalll vil ha det lettere.

 

Samtidig ser vi at andelen av oss som faktisk har kontakt med innvandrere på ulike områder er økende, om enn svakt. Vi blir altså mindre innvandringsfiendtlige av å omgås innvandrere, ikke mer. Andelen av de som har kontakt med innvandrere som synes at denne i hovedsak er positiv er øket til 72%. Bare 1% mener den i hovedsak er negativ.

 

Dette poenget er ekstra tydelig om vi blar oss ned i tallmaterialet. Da ser vi blant annet to ting:

* Andelen som svarer "innvandringspositivt" på de 6 hovedspørsmålene er langt høyere blant de som oppgir at de har kontakt med innvandrere. Skepsisen er forståelig nok sterkest blant de som aldri har truffet en. Bant de som sjelden eller aldri treffer innvanderer tror 40-50% at de snylter på velferdsordningene, mens blant de som treffer dem ukentlig eller oftere bare er 20-25% som tror det samme. Denne trenden gjelder for alle spørsmålene, mens et klart flertall av de som aldri har truffet en innvandrer mener de er en kilde til utrygghet, mener et like klart flertall av de som faktisk omgås innvandrere det motsatte.

 

* I Oslo og Akershus hvor det selvsagt er prosentvis flest innvandrere, er også holdningene til kontakten med dem betydelig mer positiv enn andre steder i landet. Til tross for de påståtte problemene med den store andelen innvandrere i Oslo, er altså de som bor i Oslo i hovedsak godt fornøyd med innvandrerne, og mer fornøyd enn i andre deler av landet.

 

Kilde altså SSB.

 

Summa summarum: Et flertall av nordmenn er positive till invandrere. Andelen positive er økende. Andelen positive er større jo flere innvandrere de omgås. Og andelen som synes vi trenger en strengere asyl og flyktningepolitikk er synkende. Majoriteten er rett og slett fornøyd med både innvandrerne og innvandringspolitikken.

 

Hvilket ikke betyr at ikke mange mener at det er rom for forbedringer. Men innvadringsmotstanderne har ikke "folket" i ryggen.

 

Geir :)

 

Edit: Rettet et tall.

Edit2: La til direkte link til rapporten.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg anser forrige innlegg å være et slags ankerfeste for fornuftig videre fremdrift i debatten. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett slike ankerfester i ulike tråder her på forumet, og blitt forbløffet over hvor fort debatten sklir ut etterpå. Vil tippe at det går ikke mer enn toppen 10 innlegg til så er debatten trygt plassert i grøfta igjen.

 

Kanskje dette er litt off topic, og da får dere ha meg unnskyldt.

 

:)

Lenke til kommentar
Det ville vært veldig interessant med en link til SSB.

Link skal bli: Holdning til innvandrere og innvandring 2007. Legger den til i posten over også. Beklager forglemmelsen. SSB er stort og tildels uoversiktlig, så bare å skrive "Kilde: SSB" er selvsagt ikka alltid tilstrekkelig.

 

Geir :)

 

 

I sammendraget for undersøkelsen kan vi lese følgende:

 

"Undersøkelsen viser ellers at tre av ti tror innvandrere misbruker de sosiale velferdsordningene, mens nærmere

halvparten avviser dette. To tredeler synes innvandrere flest beriker det kulturelle livet i landet, mens en tredel mener

at innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet. Mellom fire og fem av ti synes også at innvandrere i Norge

bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig."

 

Altså, halvparten av de spurte synes innvandrere i Norge bør bestrebe seg på å bli så like Nordmenn som mulig.

 

Samtidig mener to tredeler at innvandrere flest beriker det kulturelle livet i landet.

 

Får ikke dette til å henge helt på greip...

 

Men med andre ord, majoriteten er ikke for kulturen innvandrerne fører med seg, men for innvandring om innvandrerne "fornorskes".

Endret av sony123
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke helt riktig. Du trekker en korrelasjon der som ikke eksisterer, fordi du kun ser på status quo og ikke utviklingen. Om du ser på tallene så ser du at andelen som mener at innvandrerne må fornorskes synker i takt med at velviljen overfor innvandrere stiger. Det kan vanskelig tolkes på annen måte enn at når folk blir mer innvandringspositive, blir de også mer positive til at innvandrerne beholder sin kultur.

 

Vi må derfor - selv om tallene ikke sier noe klart om det - kunne anta at det derimot er de som er innvandringsskeptiske som er for fornorsking. Og dermed blir det feil å si at folk er for innvandring på betingelse av at de fornorskes.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Altså, tallenes tale er klar, hva vi personlig antar er ikke relevant.

 

Halvparten av den norske befolkning mener innvandrere bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig.

 

Samtidig mener to tredjedeler at innvandrere beriker det kulturelle livet i norge.

 

Ergo vil det si at en stor del av de to tredjedelene mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig.

 

Av dette kan vi trygt slå fast at innvandrere er mer enn velkomne i Norge, men norsk kultur og levesett ønskes som levesett.

 

Samtidig ville det vært uhyre interessant å se denne undersøkelsen delt inn i ikke-vestlig(muslimsk) og vestlig innvandring.

 

Spesielt de kulturelle spørsmålene. ;)

 

 

Edit: Redigert bort quote

Endret av sony123
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Å sei at innvandrarane berika norsk kultur er ein selfølge, det har eigentleg ikkje noko å sei når dt gjeld å ville ha.

Kanksje fleirtallet vill ha innvandring, eg veit ikkje eg.

Lenke til kommentar

Når man har slike spørreundersøkelser, spør man kun etniske nordmenn eller er det "ett representatit utvalg"? For hvis det er flere innvandrere der kan vel det gjerne farge holdningene. Synes ellers det er en formulering på spørsmålene som ikke utelukker at mange flere er i mot innvandring. Du skal jo være ganske langt ute for å mene at flesteparten av innvandrerne snylter og lager ugang, men mange, deriblant meg, mener at det er for mange av dem som gjør det til at vi kan fortsette den innvandrings og integreringspolitikken vi ser i dag.

Lenke til kommentar
Altså, tallenes tale er klar, hva vi personlig antar er ikke relevant.

Halvparten av den norske befolkning mener innvandrere bør bestrebe seg på å bli så like nordmenn som mulig.

Samtidig mener to tredjedeler at innvandrere beriker det kulturelle livet i norge.

Ergo vil det si at en stor del av de to tredjedelene mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig.

Selvsagt er antagelsene relevante, du gjør antagelser du også, nemlig at en stor andel av de 2/3 mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli norske. Men det er ikke usannsynlig at ønsket om fornorsking er nær 100% hos den gruppen som ikke mener at innvandrerne beriker kulturen i Norge og betydelig hos de som stiller seg usikre. Det vil si at av de 45% av alle spurte som fortsatt mener fornorsking er viktig er nær 33 prosentpoeng blant de nevnte grupper. Og dermed vile det si at "bare" 12 prosentpoeng igjen som dermed befinner seg blant de som mener innvandrerkulturen er positiv. Det vil si under 20% av denne gruppen. (Med forbehold om regnefeil.)

 

Av dette kan vi trygt slå fast at innvandrere er mer enn velkomne i Norge, men norsk kultur og levesett ønskes som levesett.

Der er vi altså uenig. Under halvparten mener idag at fornorsking er en forusetning, og andelen er synkende i takt med at innvandringsmotstanden synker.

 

Samtidig ville det vært uhyre interessant å se denne undersøkelsen delt inn i ikke-vestlig(muslimsk) og vestlig innvandring. Spesielt de kulturelle spørsmålene. ;)

Ja. :)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Selvsagt er antagelsene relevante, du gjør antagelser du også, nemlig at en stor andel av de 2/3 mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli norske.

 

Nei, jeg gjør ikke det.

Det er ikke antagelser, men ren matematikk.

Om halvparten av de spurte i denne undersøkelsen ønsker at innvandrerne skal bestrebe seg på å bli så norske som mulig, sier det at en stor del av de to tredjedelene som mener at innvandrerne beriker det kulturelle livet også mener at innvandrerne bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig.

 

Men det er ikke usannsynlig at ønsket om fornorsking er nær 100% hos den gruppen som ikke mener at innvandrerne beriker kulturen i Norge og betydelig hos de som stiller seg usikre. Det vil si at av de 45% av alle spurte som fortsatt mener fornorsking er viktig er nær 33 prosentpoeng blant de nevnte grupper. Og dermed vile det si at "bare" 12 prosentpoeng igjen som dermed befinner seg blant de som mener innvandrerkulturen er positiv. Det vil si under 20% av denne gruppen. (Med forbehold om regnefeil.)

 

Men dette gjelder også for gruppen som synes innvandrere beriker den norske kulturen.

 

 

Der er vi altså uenig. Under halvparten mener idag at fornorsking er en forusetning, og andelen er synkende i takt med at innvandringsmotstanden synker.

 

Der har vi to helt forskjellige oppfatninger, jeg synes innvandringsmotstanden er betraktelig økt, etter feks hendelser som karikaturstiden osv.

 

Så en undersøkelse pr idag hadde virkelig vært interessant lesning.

 

 

Samtidig ville det vært uhyre interessant å se denne undersøkelsen delt inn i ikke-vestlig(muslimsk) og vestlig innvandring. Spesielt de kulturelle spørsmålene. ;)

Ja. :)

 

Geir :)

 

 

Etter min mening er ikke denne undersøkelsen komplett når den mangler denne viktige "synsvinkelen".

 

Den gir ett helt skjevt bilde av faktiske forhold.

Lenke til kommentar
Når man har slike spørreundersøkelser, spør man kun etniske nordmenn eller er det "ett representatit utvalg"? For hvis det er flere innvandrere der kan vel det gjerne farge holdningene. Synes ellers det er en formulering på spørsmålene som ikke utelukker at mange flere er i mot innvandring. Du skal jo være ganske langt ute for å mene at flesteparten av innvandrerne snylter og lager ugang, men mange, deriblant meg, mener at det er for mange av dem som gjør det til at vi kan fortsette den innvandrings og integreringspolitikken vi ser i dag.

 

 

Denne undersøkelsen skiller dessverre ikke på ikke-vestlig(muslimsk) og vestlig innvandring, men tar for seg innvandring i sin helhet, også arbeidsinnvandring.

 

Men uansett viser den at en stor del av de som mener at innvandring beriker den norske kultur, mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig.

Lenke til kommentar
Nei, jeg gjør ikke det.

Det er ikke antagelser, men ren matematikk.

Om halvparten av de spurte i denne undersøkelsen ønsker at innvandrerne skal bestrebe seg på å bli så norske som mulig, sier det at en stor del av de to tredjedelene som mener at innvandrerne beriker det kulturelle livet også mener at innvandrerne bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig.

Prøvde du å følge mitt matematiske resonnement? Det er altså 45% (ikke "halvparten", bare nesten) som fortsatt mener at innvandrere bør fornorskes. Det er 33% som ikke mener at at innvandrerkulturen er berikende eller synes det er både/og. Vi kan anta at det er en betydelig sammenheng i den forstand at de som ikke synes innvarernes kultur er postiv rimeligvis må synes at de derfor bør fornorskes om de skal være her. Da er det altså (med noe margin, siden korrelasjonen ikke er fullstendig) 45%-33%= 12% som både mener at innvandreres kultur er berikende og at de allikevel bør bli mest mulig norske. Antagelig litt fler, siden den andre gruppen ikke er helt homogen, så la oss si 12-15%.

 

12 prosentpoeng av 67% av befolkningen = 18% av denne gruppen, 15 prosentpoeng tilsvarer 22%. Altså mener kanskje så mye som 4/5 av av denne gruppen ikke at innvandrere bør bli mest mulig norske.

 

Så spørsmålet blir da: Er du uenig i matematikken? Eller mener du at det er logisk feil å anta at de ikke mener at vi berikes av innvandrernes kultur også mener de bør adoptere den norske når de bor her i landet. Edit: Du må gjerne vise det regnestykket du gjør som viser "at en stor del av de som mener at innvandring beriker den norske kultur, mener at innvandrere bør bestrebe seg på å bli så norske som mulig."

 

Men dette gjelder også for gruppen som synes innvandrere beriker den norske kulturen.

Men slik jeg ser det altså bare i begrenset omfang. Og andelen er synkende, i takt med at folk blir positive til innvandrernes kultur.

 

Der har vi to helt forskjellige oppfatninger, jeg synes innvandringsmotstanden er betraktelig økt, etter feks hendelser som karikaturstiden osv. Så en undersøkelse pr idag hadde virkelig vært interessant lesning.

Karikaturstriden hadde opplagt en effekt. Men de ble trykket i 2005, og striden i Norge sto tidlig på året i 2006, med "topp" i februar da norske ambassader ble angrepet. Undersøkelsene blir holdt på sommeren, så det burde i så fall ha påvirket tallene både for 2006 og 2007. Trikkedrapet skjedde i 2004, i det hele tatt har det vært mindre av slike hendelser den siste tiden. At disse eller noe annet skulle få noen effekt 2-4 år senere synes jeg er usannsynlig.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
kan nokon gi meg ein link til ein spørreundersøkelse som er i fra heile landet og ikkje i berre Oslo...?

Den vi diskuterer her er fra hele landet. Linken finner du på forrige side.

 

Hva er det du lurer på? Om det har noe med de spørsmålene jeg siterte å gjøre kan jeg sikkert finne noen regionale tall til deg i underlagsmaterialet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
kan nokon gi meg ein link til ein spørreundersøkelse som er i fra heile landet og ikkje i berre Oslo...?

Den vi diskuterer her er fra hele landet. Linken finner du på forrige side.

 

Hva er det du lurer på? Om det har noe med de spørsmålene jeg siterte å gjøre kan jeg sikkert finne noen regionale tall til deg i underlagsmaterialet.

 

Geir :)

 

Det er ingen link på forige side og den oppanfor her kan eg ikkje innpå.

Eg kan faktisk ikkje innpå ssb.no.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...