Gå til innhold

Tips til musikk som starter rolig og bygger seg oppover til en heavy/metal/bråkete sang!

Simenrf

Anbefalte innlegg

Tool - Lateralus
Flere låter fra albumet med samme navn kan nevnes i denne sammenhengen. F.eks The Patient og til en viss grad Reflection (selv om det ikke er like mye trøkk i den). Tool har en god del musikk som er disponert på den måten. Du har f.eks Eulogy fra albumet Ænima og Right in two fra albumet 10.000 Days.

Men hvis vi skal være ærlige, så blir ikke disse låtene skikkelig jævlige på death-metal-måten. Men det er kanskje nok til å skremme en 14 år gammel jente og 50 år gammel dame litt.

Og jeg ser at Rammstein er nevnt. Da kom jeg plutselig på en som passer skikkelig godt, nemlig Klavier (fra Sehnsucht). Den starter mykt og harmonisk, og skifter brått om til hensynsløs og hard gitarvoldtekt etter ett minutt. Det er ikke noen spesielt god Rammstein-låt, men den passer bra til dette formålet. Seemann (fra Herzleid)er bygget opp på samme måten, men er en god del kulere musikalsk sett. Men klassekameratene dine lukter kanskje lunten når teksten er på tysk fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vill ha en bra sang, som er rolig/akustisk men har veldig heavy, bråkete, growling refreng.

Sjekk ut In Flames med Jester Script Transfigured fra Whoracle plata, den er fantastisk.

Ellers har du Alt Lys er svunnet hen av Dimmu Borgir, merk deg, du må ha første version av plata Stormblåst. Den nye innspillingen av den har endret mye på den låten.

Låta starter med ca 1min med piano, så kommer elgitar(masse distortion) og bass/trommer. Så mot slutten kommer heftig growling.

Når ble Metallica så bråkete?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Dio -

Begynner roleg med akustisk gitar, nesten som ein vuggesang, for så å eksplodere i eit heftig riff, og Ronnie James Dios uforlignelege mektige vokal!

Eller

som er same oppskrift som don't talk to strangers.

Metallica med Battery er og ein fantastisk sang som begynner roleg for å eksplodere i heftig metall, men den litt dystre åpningsmelodien gjer kanskje at den er litt meir forutsigbar enn dei forrige, som starter nærmast muntert, men kva veit vel eg :)

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Hei;) I begynnelsen av timen i klassen skal alle ta med seg musikk, rolig musikk! Men vil gjerne overraske dem litt, med en sang som starter rolig og plutselig blir mer og mer rockete! Noe sånt! Hvis dere skjønner hva jeg mener!!

Har dere noen sånne sanger? Sleng dem på

Pantera - Hollow

Er en nydelig sang med rolige trommer, bass og gitar, og med nydlig vokal.

Så kommer det ett utrolig heavy riff, med heftigere trommer, og stemmen har

blitt helt annerledes...

Sangen varer riktignok lenge, og du må vente lenge før sangen eksploderer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...