Lars-Erik Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 På min gamle Philips CRT kunne jeg taste en kode på fjernkontrollen og så trykke noen knapper på TVen samtidig for å komme i en meny hvor man kan justere geometrien. Finnes noe sånt for LCD TVene? Noen som vet? Min nye LCD (som er helt OK, ikke det) så blir bildet veldig forskjellig på de forskjellige inngangene. På EXT1 RGB fra dekoder så klippes mye av bildet vekk. Når man ser på prøvebildet til SVT1 f.eks. så er ALT av sjakkbrettmønsteret rundt vekk. Bildet klippes akkurat i kanten. Og da mister man jo endel som er utenfor. På EXT3 component fra DVD-opptakeren derimot så kommer 2 cm av "sjakkbrett" rutene med hele veien rundt. Altså ser man her mye mer av bildet enn direkte fra dekoderen. Faktisk kanskje litt mye. Når man ser en 2.35:1 film så blir den sorte stripen opp og nede veldig stor (siden det kommer med 2 cm ekstra sort begge steder). Og dette er helt sikkert mulig å justere (det er jo bare snakk om å justere HIGHT og WIDTH, evt ZOOM), men det finnes ikke i de vanlig menyene (slik som på en PC skjerm), så det er helt sikkert en skjult meny et eller annet sted.... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det er sikkert noen Phillips-eiere som kan bistå deg om du opplyser om hvilken TV du har. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Det er sikkert noen Phillips-eiere som kan bistå deg om du opplyser om hvilken TV du har. 32PFL7762D. På CRT TVene det stort sett samme kombinasjonen på alle. Så jeg regner med at liknende LCDer (55xx, 53xx, 77xx, 76xx etc) har samme. Endret 24. januar 2008 av Lars-Erik Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 (endret) Samme kodene som i gamle dager :-) 0 6 2 5 9 6 MENU for SDM, men det kommer ingen ekstra menu valg, bare noe debug info. 0 6 2 5 9 6 OSD for SAM, her er masse menuvalg (bl.a. black/white level), men ikke noe om geometry. Mulig man kommer videre med en ny tastekombinasjon, men jeg vet ikke hvilken.... Kunne de ikke bare lagt inn et valg for "zoom" i "bilde" menyen, slik det er på dataskjermer? På de digitale inngangene er det jo vanlig for "horizontal" og "vertical" justering, men ikke "zoom" eller "width/height" Endret 25. januar 2008 av Lars-Erik Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg finner heller ingen zoom-setting på de to Dell-skjermene jeg har foran meg nå. Å zoome bilde samt justere det opp og ned, det var i gamle dager med CRT, var det ikke? Har ikke LCD-skjermer så god pixelmapping at bilde skal havne der det skal havne? Noe du bør sjekke, er innstillingene på dekoder og DVD. Er de stilt til 4:3 eller 16:9? Progressivt eller interlaced signal? RGB, YUV eller CVBS utput fra boksene, samsvarer det med portene du har koblet dem til på TV? Og om du kobler en av boksene som nå er på EXT1 eller EXT2 (antar dette er SCART?) over til HDMI, hva blir resultatet da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå