Gå til innhold

Tryggest mulig måte å ta med penger til utlandet?

Anbefalte innlegg

Jeg og madammen skal ta 2 uker i skotland til sommeren og i den forbindelse lurer jeg på hvordan man tryggest mulig tar med forholdsvis en stor sum lommepenger. Snakk om 40.000+

Alle pengene er tjent på lovlig vis så noe smugling\gråsone operasjon er ikke nødvendig.

Tenkte på bank kort men har hørt at det er et formidabelt gebyr på utak i utlandet og kontanter tør jeg ikke.

Noen erfaringer\meninger?

Endret av DalaiLaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vell ikke SÅ enorme gebyrer, du snakker tross alt om at du skal bruke. Litt penger før du drar er alltid greit å ha. Når vi reiser med jobb osv. så tar vi alltid med oss gjerne 2-3000 i cash i tilfelle. Også tar jo enn resten på VISA, tror det er 30 kr + 3 % av summen på VALUTAUTTAK som er gebyret. Så det er snakk om småpenger i det store og hele :) varekjøp er mye lavere gebyr på!

De pengene er definitivt verdt det!

Lenke til kommentar

Du slipper gebyret på rundt 30 kr om du betaler med kortet i butikken, istedenfor å bruke det i minibanken.

Da er det kun selve vekslingen du betler for, er vel vanligvis 2.5% man legger på. Men, dette gebyret må du uansett betale, om du bruker visa-kortet eller om du veksler penger på ditt lokale bankkontor.

Derfor - ha med deg Visa/Mastercard. Mye mye mye lettere.

Ta gjerne ut en 1000-lapp på Gardermoen (eller flyplassen) før du drar, slik at du har litt cash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto i www.Skandiabanken.no der får du Visakort til 250 i året hvis jeg ikke husker feil. ingen gebyrer på bruk i hele verden! Kun det samme valutapåslaget som alle andre bruker! Har brukt det selv i flere år og det fungerer overalt!

Du kan bruke mobilen og overføre penger med (tekstmelding)

God tur til Skottland!!

Edit:

Her er prisene fra Skandiabanken:

Transaksjonspriser - Bankkort

Årsavgift SkandiaBanken Visa-kort 250 kr

Varekjøp 0 kr

Varekjøp med kontantuttak 0 kr

Minibankuttak 0 kr

Kortbruk i utlandet 0 kr

Visa-varekjøp 0 kr

Visa-minibankuttak 0 kr

Visa-kontantuttak 0 kr

Valutapåslag* 1,75%

* Ved bruk av kort i utlandet, blir beløpet omregnet til norske kroner. Omregningskursen som benyttes er den kurs VISA oppnår hos sine bankforbindelser pluss en omregningsavgift (kurspåslag) på 1,75% av det vekslede beløpet. SkandiaBanken tar ikke et eget gebyr for bruk av kortet i utlandet, det kan derimot forekomme at brukerstedet/minibanken i utlandet legger på et gebyr.

Endret av kaarebeate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...