Gå til innhold

NGT bridge problem

Anbefalte innlegg

Hei

Har ADSL Surf 2+ fra NGT via telenor sine linjer .

Har kontaktet kundesevice NGT , googlet og lest her på forumet uten å få en stabil linje med bridge . (Kunde service skrev at routeren har standar oppsett så det er "BARE" å google litt så finner du ut av det :nei: .

Litt lang forklaring , men håper noen guruer kan hjelpe meg.

Har følgende oppkobling.

Speedtouch 585i til Wan porten på min Dlink dgl-4300.

2 pcer og IPtelefon fra telio inn på lanporter på dlinken.

Ved standar oppsett av speedtouchen virker for så vitt alt stabilt , problemet er at jeg ikke får benytte UPNP på min dlink til å åpne porte automatisk (dobbel Natting).Har også prøv asign publik ip til ipen til dlinken. Få publik ip , men UPNP virker ikke. Har prøv 3 forskjellige firmware på dlinken uten hell. (1,7 1,8 og 1,9beta)

Kan jo selfølgelig koble meg fra 585ien til en av Lan portenne på Dlinken for å få dhcp fra 585ien samt UPNP der , men da mister jeg muligheten for å prioritere trafkk (Gamfule) QOS (iptelefon)på Dlinken.

Fulgte denne guiden for å sette 585i opp i bridge med addr=8.35 ettersom det var det som stod på min internett forbidelse. Har en PPPoA oppkobling A3)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=639355

=>:ppp relay flush

=>:eth flush

=>:atm flush

=>:ppp flush

=>:atm phonebook flush

=>:saveall

=>:atm phonebook add name=BrPPPoE_ph addr=8.35

=>:service system modify name=PPTP state=enabled

=>:saveall

Satte så Dlinken til PPTP oppkobling med server ip til 10.0.0.1.

Stod i guiden at man skulle bruke 10.0.0.138, men fikk kun kontakt på 10.0.0.1.

Jeg aktiverte 585ien før jeg bridget. (fikk det ikke til uten aktivering)

Får tildelt 80.x.x.x på min dlink så er bridget.

Nettet er ustabilt , det virker som PPTP forbidelsen lager så mye trafkk at dlinken låser seg. Ved strøm av/på (dlink) er nettet tilbake , men ved litt belastnig låser routeren seg igjen.

Automatisk åpning av porter og QOS virker ved dette oppsettet , men dlinken låser seg ved litt belastning.Dette er ikke et problem med standar aktivering av routern.

Har prøvd forskjellige MTuer , det eneste jeg fant ut var at mtuer over 1472 fører til at jeg ikke får kontakt med nette.

Leste at bridging kan settes opp på forskjellige lag , lag 2 på hardware laget ?. Lurer på om det er lag 3 altså med ipadresse jeg har . Dette kan jeg lite om . Er det noen guruer der ute som eventulet kan sette opp routeren i bridge på lag2 .

Ønsker å videresende all trafikk fra speedtouchen til dlinken slik at den får ekstern ipadresse.

Belaster PPTP dlinken mer en DHCP ?

Mvh

Frustrert NGT kunde.

PS . vurderer å skifte til telenor ettersom det ser ut som de har en setup for bridge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...