Gå til innhold

Feilmelding under kompilering av kalkulator

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest ett og et halvt kapittel i C++: How to program 6/e, og jeg må si at det er en veldig bra bok.

Så bestemte jeg meg for å lage en enkel kalkulator. Men når jeg prøver å kompilere den med Visual C++ 2005 Express Edition sin "Command Promt", får jeg opp en rekke feilmeldinger, de fleste av dem sa ett eller annet om Syntax Error Her er cpp koden:

// Miromurr
// 24/01/08
#include <iostream>

// Enkel kalkulator som kan Addere, Subtrahere, Multiplisere, og Dividere
int main()
{
 int number1; // tall nummer 1
 int number2; // tall nummer 2
 int sumAdd; // addert sum av number1 og number2
 int sumSub; // subtrahert sum av number1 og number2
 int sumMul; // multiplisert sum av number1 og number2
 int sumDiv; // dividert sum av number1 og number2

std::cout << "Første Nummer: "; // skriv inn et helt tall
 std::cin >> number1; // leser av helt tall, lagrer i variabel number1

std::cout << "Andre Nummer: "; // skriv inn et helt tall
 std::cin >> number2; // leser av helt tall, lagrer i variabel number2

sumAdd = number1 + number2; // adderer number1 og number2, lagrer i variabel sumAdd
 sumSub = number1 - number2; // subtraherer number1 og number2, lagrer i variabel sumSub
 sumMul = number1 * number2; // multipliserer number1 og number2, lagrer i variabel sumMul
 sumDiv = number1 / number2; // dividerer number1 og number2, lagrer i variabel sumDiv

std::cout << "Addert sum: " << sumAdd << std::endl; // viser addert sum, lagret i variabel sumAdd
 std::cout << "Subtrahert sum: " << sumSub << std::endl; // viser subtrahert sum, lagret i variabel sumSub
 std::cout << "Multiplisert sum: " << sumMul << std::endl; // viser multiplisert sum, lagret i variabel sumMul
 std::cout << "Dividert sum: " << sumDiv << std::endl; // viser dividert sum, lagret i variabel sumDiv

return 0; // indikerer at programmet har avsluttet korrekt

} // avsutter funksjon main

Det er kansje ikke verdens mest oversiktelige kode, men jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut hva som er feil i den.

På forhånd, takk!

Miromurr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, det dumme er at det ikke stod hvilken linje feilen var på! feilen kom når kompileren prøvde å loade en fil som het sal.h. Det var tre feil: i de to første sto det noe om feil i syntaxen, noe med ";" og "</>". I den siste sto det noe med uventet end-of-file eller noe...

Ble det klarere nå?

Lenke til kommentar

Det er riktig at det er standard måten å kommentere kode på, men det er jo ikke noe problem å bruke kommentarer som det mirromurr gjør...

Denne koden fungerer fint...

// /* 
std::cout<<"hello world"<<std::endl;
// */

Så lenge kompilatoren ser // først så ignorerer den alt som kommer etter.

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...