Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er -1 bar som turbo-trykk?

aklla

Anbefalte innlegg

jeg har en turbo og turbo-trykk måler i bilen min, men har sett at denne starter på -1 bar og går opp over.

0bar er vel vakum, 1 bar det trykket vi lever i og -1 bar er???

jeg kunne jo skjønt det hvis den startet på 0 bar, men -1?!?!

noen som har forklaring på hva dette er?

og er 1,4bar mye trykk eller?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt forklart så er 0 bar atmosfæretrykket. Alt under er vakum og alt over er turbotrykk.

Om 1,4 bar er mye er litt vanskelig å svare på, men for en relativt normal gatebil begynner det å bli endel ja.

*edit: Det blir jo litt feil når jeg tenker meg om. For trykket ved overflata er 1bar. Men siden måleren din måler overtrykk så sier den at 0bar=atmosfæretrykket, for at man enkelt skal se hvor mye turbotrykk man har. Det rikitge trykket vil jo isåfall være 2,4bar (1bar atmosfære + 1,4bar overtrykk)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

det er greit at den sier at 0bar er atmosfæretrykket, men -1 bar er da vakum?

hvorfor er det vakum i turboen, og hvordan skapes dette?

btw, bilen er en ganske normal gatebil, registrert for vei og motoren tåler det uten problemer

Lenke til kommentar
det er greit at den sier at 0bar er atmosfæretrykket, men -1 bar er da vakum?

hvorfor er det vakum i turboen, og hvordan skapes dette?

btw, bilen er en ganske normal gatebil, registrert for vei og motoren tåler det uten problemer

Måleren viser under 0 bar når man ikke gir gass. Dette er fordi motoren suger inn luften selv som en vanlig sugemotor. Det er ikke nok eksos til å få turboen til å spinne fort nok slik at den dytter inn luft i systemet.

Lenke til kommentar

-1 bar på målern : Vacuum, motoren suger fra et stengt gasspjeld. Hadde motoren sugd perfekt ville dette vært absolutt 0 bar, men vi måler det altså til 1 bar under atmosfærisk trykk. Atmosferisk trykk er ca. 1 bar.

0 bar på målern : Enten er motoren slått av og suger ikke, er en motor uten turbo på full gass, eller en turbomotor på delgass eller mer, men venter på at turboen skal begynne å lade. Trykket i innsugsmanifolden er det samme som i resten av verden, 1 bar, 1 atmosfærisk trykk. Vi måler det til 0, fordi forskjellen mellom manifold og atmosfære er 0 bar.

1 bar på målern: Turboen trykker inn et trykk som er 1 bar over det atmosfæriske trykket. Absolutt trykk er da 2 bar. (atmosfæretrykket pluss 1 bar overlading) Dette gir teoretisk dobling av luftmengden som kommer inn i motoren, men dog KUN teoretisk.

Om 1,4 bar overlading er mye kommer an på hvor mye den egentlig skal lade og hva motoren faktisk tåler.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Det kommer heeeelt an på byggverket. Jeg hadde en Sierra IS som lada opp mot 1,5 bar på det meste. Den var vel en plass rundt standard Cosworth-nivå, altså drøye 200 gamp. Den effekten gjør en cossie på halve trykket.

Mange bar i innsuget er ett resultat av dårlig flow i motoren..

Dvs en motor med 0,4 bar kan ha mere hk enn en annen motor på 1,9 bar.

Lenke til kommentar
Man skal vel ha trimma ganske hardt hvis trykket ligger over 1 bar.

En stock turbo på en VAG 1,8T som motoren er chippa på ligger vel over 1bar.

Stage1 chip er ikke så hard trimming.

Går du over 0.9bar på 1,8T fra feks Audi, er du nesten garantert til å ryke noe,

dette med steg 1 chip.

På min egen er jeg ikke anbefalt å kjøre mer enn 1bar (1,8T 200sx),

skal jeg opp til 1,1-1,3bar må jeg i alle fall bytte downpipe/elbow etc.

Lenke til kommentar
Går du over 0.9bar på 1,8T fra feks Audi, er du nesten garantert til å ryke noe,

dette med steg 1 chip.

Hva kan ryke? 1,8T fra vag sitter i mange biler og det som er vanligvis ryker er turbo, eventuelt slanger\intercooler(den delen av plast) sprekker, men det kan like gjerne skje på en orginal så vel som en chipet. 1,8T med orginal innmat tåler 290-320hk.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Hva kan ryke? 1,8T fra vag sitter i mange biler og det som er vanligvis ryker er turbo, eventuelt slanger\intercooler(den delen av plast) sprekker, men det kan like gjerne skje på en orginal så vel som en chipet. 1,8T med orginal innmat tåler 290-320hk.

Det er ikke anbefalt med mer enn 230hk på original innmat på 1,8T vag-motorene etter det

jeg, og flere av mine kamerater har blitt fortalt. For at du skal over dette bør man smi

innmaten på disse. Dette har en bekjent av meg selv gjort, å han har "bare" 270hk i sin.

Lenke til kommentar

Det er ikke anbefalt med mer enn 230hk på original innmat på 1,8T vag-motorene etter det

jeg, og flere av mine kamerater har blitt fortalt. For at du skal over dette bør man smi

innmaten på disse. Dette har en bekjent av meg selv gjort, å han har "bare" 270hk i sin.

Kommer helt an på hvilken 1,8T du tenker på. Den ble jo levert med 225HK i TT f.eks.

Lenke til kommentar

Er ting amatørmessig gjort går det fort galt, men opptil 300hk er relativt sikkert på 1,8T. I VACN er det flere som kjører på slikt oppsett på orginal innmat.

Skal man over 300hk må man bytte råder. Har sett eksempler på de som kjører med 350hk på orginal innmat og får det til å funke.

Her er smørbrødlisten for å oppnå 300hk :

- Ny turbo.

- Manifold.

- Dyser.

- 3" MAF hus.

- 2.5" DP med racecat.

- FMIC

- Åpent luftfilter

Endret av trra
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Har vært oppe i 1,5 bar på min 1,8T Passat jeg! Er bare tull at motoren ikke tåler mer enn 0,9 iallefall, maaange her i Lofoten som har chippa 1,8T motorer i ymse VAG-biler (nå er det vel teoretisk sett Porsche da :D) Jeg kjører Porsche Passat ;)

Lenke til kommentar
De fleste som lader over 1,5 bar kjører jo som regel diesel.

Er ikke om å gjøre å lade mest da, resten må også stå i stil, blant annet tilførsel av drivstoff av god kvalitet, riktig tenning, avkjøling av ladeluften, motor som puster godt, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...