Gå til innhold

hjelp til formel (macro) i excel.


C-angel

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan hjelpe litt med en utfordring jeg sitter med?

Jeg har en liste i excel som jeg forsøker å få inn i ett skjema ved hjelp av FINN.RAD. Tanken var at jeg benytter en celle hvor jeg sriver inn et nummer som befinner seg i første kolonne og at formelen fyller ut resten av skjemaet ved hjelp av FINN.RAD. Dette er jo ikke noe stort problem, men så kommer utfordringen min. Nummerne i første kolonne kan gjenntas flere ganger avhengig av tilknyttningen til neste kolonne. Mulig ikke dette ble veldig beskrivende, men kan prøve og visualisere:

 

..........A.........b.........c.......d

1.......10.......abc.......1.......5

2.......10.......dgs.......3.......15

3.......12.......abc.......1.......5

4.......12.......dgs.......3.......15

5.......14.......abc.......1.......5

6.......14.......fhs........7.......12

 

Altså. kolonne A inneholder nr. disse nummerene gjenntas det antall ganger de er tilknyttet forskjellige navn i kolonne b. (Disse tallene hentes automatisk fra en database) Det jeg da ønsker er å finne rader i kolonne A med f.eks nr.10 samtidig som jeg må kunne velge utifra kolonne B hvilken av disse radene som skal benyttes i skjemaet. Noe sier meg at FINN.RAD blir overkjørt her og at jeg må inn med macro. Eller tenker jeg veldig tungvindt her? Tanken min var at jeg kunne f.eks. i et nytt ark srive nr. i A1 og navn i A2 (eventuelt at jeg i A2 kan få en liste over hvilke valg jeg har mot nr. som er tastet inn i A1), Og at det skulle holde for å finne og autmoatisk fylle ut riktige data riktige data i gitte celler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...