Phoenix) Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg satt og spillte. Plutselig stoppa maskina helt opp og det kom opp en feilmelding. Den forsvant nesten like fort som den kom. Men uansett så var det en feilmelding om at noe ikke fungerte som det skulle. Så restarta maskina seg selv for å ikke skade noe av maskinvaren, før jeg rakk å skrive ned noe. Den klarte ikke å starte opp første gange, men andre gangen klarte jeg å starte den. Da la jeg merke til at den ene disken min var "borte". Jeg starta maskina på nytt, men den fikk ikke til å starte opp igjen, jeg prøvde mange ganger, men nei... Så bestemte jeg meg for å fjerne disken fysisk fra maskina, og nå fungerer maskinen igjen... Så lurer jeg på om harddisken gikk til helvete? Jeg har aldri opplevd at en harddisk har blitt ødelagt før, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men uansett så er den disken som jeg tror er ødelagt bare noen uker gammel. Jeg kjøpte den på komplett og installerte den selv. Jeg flytta ikke noe på jumperne. Jumperne har stått på "enable cable select" hele tiden. Noen som har peiling? Er disken ødelagt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Prøvd å sette den opp ordentlig som master eller slave? Er det en IBM harddisk? Lenke til kommentar
Phoenix) Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg har ikke rørt jumperne, så de har stått på "enable cable select" hele tiden (på begge harddiskene). Her er disken: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl Men altså... jeg har brukt disse to diskene i noen uker nå... Jeg har vel ikke fått starta opp maskina første gangen hvis jumper instillingen hadde vært feil? Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Det han mener er at du bør prøve å sette slave/master manuelt istedet for å bruke "Cable select". Noen disker liker seg dårlig på denne innstillingen. Lenke til kommentar
Phoenix) Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Jeg har nå fixet på jumper instillingen slik at diskene står som master/slave. Men når jeg starter opp maskinen står det Primary Hard Disk Drive 1 Failure, Og i BIOS står det unknown device, modellnavn @¤ST85&¤! ! ! ! ! ! og capacity n/a. Windows finner heller ikke disken... den er bare... borte vekk? For meg ser det ut som den er ødelagt... Edit: Da jeg restarta maskina nå sto det bare Primary Hard Disk Drive 1 not Found, og i BIOS sto det Unknown device, unknown model og capacity n/a. Den ser ganske ødelagt ut... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 Prøvd å sette den 'mistenkelige' harddisken alene som master på en kabel? Hvis BIOS ikke klarer å detektere den korrekt så er det mest sansynlig noe galt med harddisken. Lenke til kommentar
Phoenix) Skrevet 15. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2003 Nei, jeg har ikke prøvd å sette den alene på en kabel som master, men BIOS'en finner den ikke... så jeg er ganske sikker på at den er ødelagt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Er det en IBM harddisk? Så det er bare ibm som ryker i dine øyner Å nei du er nok ikke bare ibm diskene som reiser til de evige jaktmarker :wink: Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Nei, jeg har ikke prøvd å sette den alene på en kabel som master, men BIOS'en finner den ikke... så jeg er ganske sikker på at den er ødelagt. ja den høres veldig ødelagt ut, er ingen vitsi og prøve den alene på en kabel. søk heller om retur. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Finner ikke bios disken er den enten defekt eller kobblet feil. Men siden du ikke har gjort noe hokkus pokkus er den nok død, så send den inn til repp. Lenke til kommentar
Phoenix) Skrevet 16. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2003 Skal sende den i retur til komplett mandag. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Er det en IBM harddisk? Så det er bare ibm som ryker i dine øyner Å nei du er nok ikke bare ibm diskene som reiser til de evige jaktmarker :wink: Ikke bare, men veldig mange! Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Gjelder dette også den med 120 GB ??? *skjelver av redsel* Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Ikke såvitt jeg har hørt. Tror det var de gamle IBM-diskene (som jeg ikke husker navnet på nå) som det var litt problemer med. Tålte dårlig høy temperatur..... Jeg har en 60GB 120GXP som har levd en god stund og sikkert kommer til å leve i lang tid videre, den liker seg iallefall godt med en temp på rundt 50 grader (sitter i silentdrive). Lenke til kommentar
jorank Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 har du en annen disk som har jumpersetting "master: force slave present". dette finnes iallfall på IBM GXP75 serien. (den serien som går til h***). denne settingen har hjulpet meg et par ganger, bare for å få ut det som ligger på disken. har hatt do helt nye WD disker som har røket, og min gamle ibm holder stand....så det er ikke bare ibm som er ufin... Lenke til kommentar
subaru1342 Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Dette høres skummelt ut! har nettopp sendt min 6 mnd gamle 80 gig IBM 120 gxp inn til retur og fått en ny en. før jeg visste at jeg fikk den kjøpte jeg meg en barracuda IV 80gig som jeg sitter å skal sette i pcn nå. Trodde seagate produserte bedre disker jeg!!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 Seagate trodde jeg var "rock steady". Kjipt at det skjedde da. Men kanskje du var så heldig og ikke hadde såå mye data på den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå