Gå til innhold

Harddisken gikk til helvete?

Anbefalte innlegg

Jeg satt og spillte. Plutselig stoppa maskina helt opp og det kom opp en feilmelding. Den forsvant nesten like fort som den kom. Men uansett så var det en feilmelding om at noe ikke fungerte som det skulle. Så restarta maskina seg selv for å ikke skade noe av maskinvaren, før jeg rakk å skrive ned noe. Den klarte ikke å starte opp første gange, men andre gangen klarte jeg å starte den. Da la jeg merke til at den ene disken min var "borte". Jeg starta maskina på nytt, men den fikk ikke til å starte opp igjen, jeg prøvde mange ganger, men nei... Så bestemte jeg meg for å fjerne disken fysisk fra maskina, og nå fungerer maskinen igjen...

Så lurer jeg på om harddisken gikk til helvete? Jeg har aldri opplevd at en harddisk har blitt ødelagt før, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men uansett så er den disken som jeg tror er ødelagt bare noen uker gammel. Jeg kjøpte den på komplett og installerte den selv. Jeg flytta ikke noe på jumperne. Jumperne har stått på "enable cable select" hele tiden.

Noen som har peiling? Er disken ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå fixet på jumper instillingen slik at diskene står som master/slave. Men når jeg starter opp maskinen står det Primary Hard Disk Drive 1 Failure, Og i BIOS står det unknown device, modellnavn @¤ST85&¤! ! ! ! ! ! og capacity n/a.

Windows finner heller ikke disken... den er bare... borte vekk? For meg ser det ut som den er ødelagt...

Edit: Da jeg restarta maskina nå sto det bare Primary Hard Disk Drive 1 not Found, og i BIOS sto det Unknown device, unknown model og capacity n/a. Den ser ganske ødelagt ut...

Lenke til kommentar

Ikke såvitt jeg har hørt.

Tror det var de gamle IBM-diskene (som jeg ikke husker navnet på nå) som det var litt problemer med. Tålte dårlig høy temperatur.....

Jeg har en 60GB 120GXP som har levd en god stund og sikkert kommer til å leve i lang tid videre, den liker seg iallefall godt med en temp på rundt 50 grader (sitter i silentdrive).

Lenke til kommentar

har du en annen disk som har jumpersetting "master: force slave present". dette finnes iallfall på IBM GXP75 serien. (den serien som går til h***). denne settingen har hjulpet meg et par ganger, bare for å få ut det som ligger på disken. har hatt do helt nye WD disker som har røket, og min gamle ibm holder stand....så det er ikke bare ibm som er ufin...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Seagate trodde jeg var "rock steady". Kjipt at det skjedde da.

Men kanskje du var så heldig og ikke hadde såå mye data på den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...