Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Liten kommentar til det med SD eller CF kort...

Er jo naturlig å tro at bare de lavere modellene vil bruke SD,

da hastigheten på disse bare er halvparten av de raskeste CF kortene.

Semi-proff og proff kameraer vil nok fortsatt benytte CF som standard.

Dette er kanskje dumt for alle som gjerne vil gå fra 350D eller 400D til 450D,

men prosentvis andel av disse er nok uhyre mye midre enn de som går fra

kompaktkamera til billig speilrefleks, noe som er en klar trend om dagen.

Jeg tenkte på det samme, det høres logisk ut. Tenk bare en knøl som ikke har peiling, men som har ett kompaktkamera fra før. Går han og ser på speilrefleks så tenker han - Mye bedre. Hva da når han får se at kameraet bruker ett ENORMT CF kort? Er han vant med SD eller XD fra før så ser CF ut som en 8" diskett - eller 16" (noen som husker de? enda bedre 32"?)

SD minnekort er jo ganske rimelige i pris da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja SD brukes jo i massevis av kopaktkamere så sånn sett kan det jo være en fordel siden mange har et slikt i tillegg til speilrefleks,da er det jo kjekt å kunne bruke de samme på begge kameraene .

Ellers er jo minnekort så rimelige at akkurat det blir vel neppe posten som velter budsjettet for noen.

Blir jo nesten som dem som kjøper seg båt i millionklassen men ikke ser seg råd til sikkelig fortøyning :-)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Litt OT, men dette med CF kort vil nok forbli på proffkameraene en stund til.

Tror Canon ville fått en haug med pressefotografer på nakken hvis de hadde kutta ut CF kortene, da disse sitter på enorme mengder CF kort.

Personlig så liker jeg størrelsen på CF da jeg føler at SD kortene blir så små og dermed lettere å miste i felten.

Lenke til kommentar
Personlig så liker jeg størrelsen på CF da jeg føler at SD kortene blir så små og dermed lettere å miste i felten.

Dette er litt off-topic, men hva med XD da? Dyre som bare rakkern og så små at det er umulig å behandle de. Finner de ikke når du leter etter de heller. Piss, piss, piss. Da vil jeg heller ha SD, det passer til mine fingre.

Lenke til kommentar

Den beste nyheten må være iso-knappen på toppen,

om det i tillegg er visning av iso i søkeren er det nesten så jeg får lyst på et selv.

At det får SD-kort er en ulempe for de som har et Canon kamera fra før,

men en fordel om man er førstegangskjøper og kun har kompaktkamera fra før.

Nye SD-kort er da ikke så dyre at man ikke har råd til et par stykker når man kjøper kamera.

Lenke til kommentar

Var ikke lanseringsprisen på 400D litt i overkant av 7.000,- da? Tror det var 7.200,-.

Jeg for min del har STOOOR glede av 400D og skal ikke skifte på lenge. 10.2 Mpix holder rikelig!

Dessuten legger jeg heller penger i gode objektiv enn å holde på med å kjøpe nytt hus hele tiden.

400D: - LENGE LEVE! :new_woot:

Lenke til kommentar

SD vil ikke komme på proff eller semi proff enda rett og slett fordi de ikke er raske nok.

cf kortene kan du få opptil 45mbps, mens sd kun er opptil 20.

dette har mye å si når du f.eks skal ta 9 bilder i sekundet på seriebilder...

Lenke til kommentar
Var ikke lanseringsprisen på 400D litt i overkant av 7.000,- da? Tror det var 7.200,-.

Jeg for min del har STOOOR glede av 400D og skal ikke skifte på lenge. 10.2 Mpix holder rikelig!

Dessuten legger jeg heller penger i gode objektiv enn å holde på med å kjøpe nytt hus hele tiden.

Nei Mpix er ikke så viktige,men som en ser er det andre store viktige forandringer fra 400D til 450D, glad jeg ikke kjøpte 400D men heller ventet en stund.

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_450d...offisiell/47720

Lenke til kommentar

Amen to that.

Her blir det objektiver og annet snask for alle gryna den den neste tiden. Det blir USA-tur til høsten; og du kan selv tenke deg hva mesteparten av håndbagasjevekten på tilbaketuren kommer til å bestå av. ;)

Men papirspesifikasjonene til 450D frister veldig., ingen tvil om det. At Canon endelig viser tegn til å slutte å produsere og dytte ut EF-S 18-55mm f/3.-5.6 II som kitobjektiv, gir to store pluss fra min side. (No offence, NOEN eksemplarer var av den gode typen. Men langt i fra alle!)

Spotmåling er også kjærkomment.

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Med de forandringene som er kommet i dette kamera vil jo tilsi at Nikon snart bør komme på banen med en etterfølger til D80

Den blir nok lansert innen fredag neste uke.

Tom

Håper det,for om de ikke klarer å komme med et nytt så er det 450 jeg går for,men kommer Nikon med en ny utgave av D80 som er like bra i forhold til 450 som D80 var i forhold til 400D, ja da blir det vel nikon på meg .

Lenke til kommentar
Håper det,for om de ikke klarer å komme med et nytt så er det 450 jeg går for,men kommer Nikon med en ny utgave av D80 som er like bra i forhold til 450 som D80 var i forhold til 400D, ja da blir det vel nikon på meg .

Jeg er også spent på hva som kommer fra Nikon nå. Jeg skal ha nytt kamera til sommeren, og jeg er ikke sikker på om jeg fortsetter med Canon da. Og Nikon D300 synes jeg blir for stort.

Tom

PS. Blir det Canon så blir det nok 40D, selv om 450D kommer med mere enn jeg hadde ventet.

Lenke til kommentar
Med de forandringene som er kommet i dette kamera vil jo tilsi at Nikon snart bør komme på banen med en etterfølger til D80

Den blir nok lansert innen fredag neste uke.

Tom

Hva med Pentax K200D da?

Eller K20D?

Jeg tviler på at Nikon og Canon kommer opp med noe som kan konkurrere med disse på pris/funksjonalitet/bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Pentaxen er sikkert vel og bra den,men det er ikke til å legge skjul på at jeg er litt tilhenger av Canon eller Nikon,spesielt med tanke på at jeg aldri har opplevd problemer med Canon speilreflekskamera.

Mitt første kjøpte jeg på 70 tallet (A1) siden har det gått slag i slag så lenge filmbasert speilrefleks var aktuel, de første digitale speilreflekskamera var en slik nedtur at de ikke var aktuelle og så har ikke tiden strukket til,derfor har det blitt en "fototørke" med kun bruk av kompakt digitalkamera .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hva en skal med 12,4M pixel? Allerede 6M pixel rekker til forstørrelse i A1!

Så åffor ikke bruke teknologien til forbedring av billed kvaliteten på 8M pixel?

Skyld på dumme forbrukere (som skal ha "min er større enn din") og overivrige markedsførings-nisser.

Men jeg vil vel ikke si at 6MP holder til A1. A3 derimot - da holder det med 6Mp.

Tom

Ja. Hadde håpet at man hadde stoppet Mpix-kjøret, og heller fokusert på mindre støy og høyere ISO. Men da hadde vel 450D blitt altfor stor konkurrent til 40D...

Lenke til kommentar
SD vil ikke komme på proff eller semi proff enda rett og slett fordi de ikke er raske nok.

cf kortene kan du få opptil 45mbps, mens sd kun er opptil 20.

dette har mye å si når du f.eks skal ta 9 bilder i sekundet på seriebilder...

Jeg kjenner ikke hastigheten på sd-kort, men billige SLR greier ikke å nyttiggjøre seg raske CF-kort. Kameraet er ikke raskt nok, og du får utnyttet de raskeste kortene bare når du dumper kortet i kortleseren.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7699

Som sagt så tror jeg at CF kommer til å dø, men det skjedde i bunnen av markedet først, hvor kameraene er små og kravene til lagringsplass og hastighet er små.

-k

Lenke til kommentar
Ser prien er helt nede i 6594 med objektiv,riktinok EU utgave,men hva er det egentlig som skiller den og nordisk ?

https://prisguiden.no/product.php?productId=89243

Da er det bare 600kroner mer enn for 400d med samme objektiv som japanphoto kjørte kampanje på.

Det blir virkelig en god tid fremover for oss som står på gjerdet og vurderer kjøp.

Kan jo hende det bare er en pristabbe hos netshop, eventuelt et tilbud som har begrenset varighet (bare slik at folk skal binde seg til Netshop inntil varen kommer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...