Gå til innhold

Natur og Ungdom sperrer E6-utbyggingen; nødvendig eller forkastelig?

Anbefalte innlegg

Bussene i Bærum går som regel hvert 15. minutt om det er hverdag eller helg nærmest.

Fra meg får bussene hvert 5. minutt, men det hjelper lite når:

-bussen tar dobbelt så lang tid som å kjøre til jobben

-mange må stå igjen på holdeplassen da det ikke er plass til flere

-man må stå i nesten 1 time

-det er så trangt at man får ufrivillig intimitet med fremmede personer

-man trenger en dusj når man kommer på jobb

Jeg har reist kollektivt i mange år, men antall reisende øker mye raskere enn kapasiteten på tilbudet. Dette gjør at kvaliteten synker. Når det kommer nye tiltak for å tvinge lavtlønnede bilister bort fra veien vet man at situasjonen vil bli enda værre. Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg bil.

jeg undres mer og mer om jeg bor et sted hvorvi har et for godt tilbud, litt sleivete sagt; det problemet har jeg ikke sett her. Men tanken kunne jo ha vært større busser, men vanskelig å si uten å vite hvilken rute du sikter til.

Når ble Oslo, Bærum og Akershus distriktsnorge?

Jeg snakker om ett fåtall mennesker som må ta buss fra ett eller annet sted for å komme seg på jobb, eller noe annet. Altså steder der bussene ikke går i pluss. Skal dere andre betale ekstra for at de andre kan slite seg på busser? For hvis bilalternativet skal bli voldtatt, så må man stille opp med akkurat det samme tilbudet til samtlige.

Det henger ikke på geip i det hele tatt.

Ah, beklager, jeg oppfattet svaret ditt som en generalisering, og ikke spesielt tilsiktig distriktene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bussene i Bærum går som regel hvert 15. minutt om det er hverdag eller helg nærmest.

Fra meg får bussene hvert 5. minutt, men det hjelper lite når:

-bussen tar dobbelt så lang tid som å kjøre til jobben

-mange må stå igjen på holdeplassen da det ikke er plass til flere

-man må stå i nesten 1 time

-det er så trangt at man får ufrivillig intimitet med fremmede personer

-man trenger en dusj når man kommer på jobb

Jeg har reist kollektivt i mange år, men antall reisende øker mye raskere enn kapasiteten på tilbudet. Dette gjør at kvaliteten synker. Når det kommer nye tiltak for å tvinge lavtlønnede bilister bort fra veien vet man at situasjonen vil bli enda værre. Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg bil.

jeg undres mer og mer om jeg bor et sted hvorvi har et for godt tilbud, litt sleivete sagt; det problemet har jeg ikke sett her. Men tanken kunne jo ha vært større busser, men vanskelig å si uten å vite hvilken rute du sikter til.

Selv så har jeg en noe uheldig bussrute. Linje 81/83/85 i Oslo om noen lurer.

I rushen når alle skal dra så går 81 og 83 hver kvarter og 85 hver halvtime og blir stapp fulle, disse er kombinert med flere ekspressbusser langs linja, som også er fulle (, men de tar ikke jeg), er ikke uvanlig at man nærmest stabler folk tetris-style. Og om morgenen går bussene samtidig, men da er det så mange at det ender som regel med at man ser gjerne en og to busser kjøre forbi fordi det regelrett ikke er plass i bussen. 81-bussen går hver halvtime og 83/85 en gang i timen når det ikke er stor pågang, og venting er jævlig kjedelig uansett hvordan en ser på det.

Om dette blir kombinert med at enda flere skal reise kollektivt så ser jeg ærlig talt ikke vitsen, kan ikke si at jeg har så veldig lyst til å bytte samme luft med en annen person fordi jeg står klint inntil h*n fordi det nærmest er ulovlig å kjøre bil (ikke at jeg har lappen, enda). Takke seg til bilkø istedet.

Flere enn meg som ikke fristes av buss + mange folk + utrolig dårlig vei? :roll:

Jøss, dette ble også en buss mot bil-tråd :wee:

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk kjøre kollektivt og det gjør ikke noe om det tar 10 minutter ekstra, en halvtime ekstra synes jeg imidlertid er for mye. Jeg vil også helst sitter slik at jeg kan lese og bruke tiden til noe fornuftig, å stå presset ubehagelig sammen er hverken nyttig eller noe som man har lyst til å gå gjennom hver morgen.

Lenke til kommentar

Helt enig i at NU er tåpelig. Jeg har 4-5 NU folk i klassen. Er enig at det skulle ha vært satset mer på tog, men er så sykt mye jeg er uenig med dem om. Veiene i Norge er de verste i hele Europa (kansje jeg tok litt i, men er ikke langt unna) og de må da skjønne at uten olje er Norge fattig. De i klassen som er med i NU støtter også Rødt og er veldig for kollektiv trafikk og mener det bør koste 10 kroner å ta bussen og det skal være buss hvert 10 minutt døgnet rundt. Så når jeg spør hvor de skal få penger til det svarer de bare at de tar det fra oljefondet. Hvor i faen har det oljefondet kommet fra? Jo, det har kommet fra olje. De må også skjønne at forandringer i Norge har veldig lite påvirkning på verden, er selv ikke helt sikker på om global oppgvarming finnes (ikke start en diskusjon nå!) og jeg gidder ikke å tro noe før det er bevist at det finnes/ikke finnes. De samme pengene som vi bruker i Norge på å redusere utslipp kunne gjort 10 ganger mer i f eks Kina. En ting til må de også skjønne og det er at det ikke nytter å reduserere utslippene med å reduserere tilbud/komfort, det er ny teknologi som er svaret. F eks bruker en lysdioder 50 ganger mindre strøm enn en vanlig glødelampe for samme energien (lysdioder funker minst like bra), fly i dag bruker kun 1/4 så mye drivstoff som for 40 år siden og i et kullkraftverk går 70 % av strømmen til spille mens i et moderne naturgassfyrt varmekraftverk går kun 10-15 % av strømmen til spille.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at tilbudet var så dårlig i mer sentrale strøk. Jeg tror ikke det ville blitt mer forurensing av kollektivtrafikk, bare se på veiene når du er på vei hjem fra jobb; hvem er det som kjører? Jo, som regel kun en person i hver bil. Det ville gått mye smidigere hvis det var et flertall av busser, null kø. Hvis vi hadde busser som startet fra forskjellige plasser og dobbeltdekkere, som i England, da ville det gått supert. I bygdene kan de benytte seg av tog.

"Norge ville vært fattig uten olje". Hvordan ble Sverige, Danmark og Finland rike? Norge er det landet som eksporter nest mest fisk i hele verden, og vi plenty av andre ressurser i tillegg. Vi må bruke tid til å forske på alternative energiressurser og andre måter å tjene penger på. Vi må da fint greie oss uten olje.

Det nytter ike om flyene i dag bruker 25 % mindre drivstoff enn for førti år siden, for flytrafikken har økt med mye mer enn 25 %. Hvis Norge hadde vist stort pågangsmot og gått fram som verdens beste, og alle så opp til oss, så er det jo klart det ville vist store forandringer. Ikke med tanke på utslippene, men mange ville forhåpentligvis følge vårt eksempel.

Sett deg ned å studer hvilke endringer som har skjedd på jorda i løpet av seksti år, og forsking som er gjort på siden den tiden. Da skal du se at du tror på global oppvarming.

Lenke til kommentar
Det nytter ike om flyene i dag bruker 25 % mindre drivstoff enn for førti år siden, for flytrafikken har økt med mye mer enn 25 %. Hvis Norge hadde vist stort pågangsmot og gått fram som verdens beste, og alle så opp til oss, så er det jo klart det ville vist store forandringer. Ikke med tanke på utslippene, men mange ville forhåpentligvis følge vårt eksempel.

Jeg sa at fly bruker 1/4 del av drivstoffet som for 40 år siden ikke 25% mindre. Hvis vi tenker på null utslipp bør vi kansje se på mange land i Afrika. Norge bruker ekstremt mye energi og ressurser per innbygger bare så det er sakt. Det må faktisk 3,2 jordkloder til hvis alle mennesker skal bruke like mye som i Norge.

Sett deg ned å studer hvilke endringer som har skjedd på jorda i løpet av seksti år, og forsking som er gjort på siden den tiden. Da skal du se at du tror på global oppvarming.

Hvilke endringer mener du er veldig unormal da? Tempratur? Tempraturen har alltid svingt veldig mye og vi har ikke det nært så varmt som i middelalderen. Jeg har aldri bennektet at globaloppvarming ikke finnes, jeg bare stiller meg åpen helt til noen av delene er bevist bedre.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det ville blitt mer forurensing av kollektivtrafikk, bare se på veiene når du er på vei hjem fra jobb; hvem er det som kjører? Jo, som regel kun en person i hver bil. Det ville gått mye smidigere hvis det var et flertall av busser, null kø. Hvis vi hadde busser som startet fra forskjellige plasser og dobbeltdekkere, som i England, da ville det gått supert. I bygdene kan de benytte seg av tog.

Hvor mange på bygda tror du det er som kan ta toget når de skal på butikken eller på jobb? Dette er fullstendig urealistisk. Du har altså tenkt å erstatte hele veinettet i Norge med tog? Eller skal du avfolke alle områder som ikke ligger i nærheten av en togstasjon?

"buss som starter fra forskjellige plasser" er jo det man har idag. Utfordringen er når noen få skal fra A til B mens bussen går fra C til D. Skal man sette opp en buss (eller tog når man har gjort alle veiene om til jernbane) som går frem og tilbake mellom A og B hele dagen vil den mesteparten av tiden være tom. Det er nettopp derfor det blir mere forurensing om man skal erstatte all privatbilisme med kollektiv trafikk

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Politiet burde brukt makt mot dem, tåregass og batong for å si det på nynorsk. Banket litt vett i dem - det har de bare godt av når de påfører skattebetalerene flere hundre tusen kroner, bare for at de skal vise sitt teite standpunkt.

Batong/kølle er et latterlig primitivt og dårlig våpen. Det hjelper som regel ikke, og hvis det gjør det kan det bli store personskader ut av det. Tazer funker mye bedre, så lenge man ikke har et dårlig hjerte da :)

Noe jeg antar NU'ere generelt ikke har.

Lenke til kommentar

Døm dem til i et halvt år å klare seg uten alle goder fra det moderne samfunnet som de er mot: strøm, veier, butikker, etc. Siden de også er mot global oppvarming burde dette gjøres i et kaldt klima, Svalbard burde være passelig.

Slipp dem ut i villmarka der med en kniv som eneste hjelpemiddel og ikke slipp dem tilbake til sivilisasjonen før det har gått et halvt år.

Lenke til kommentar
Døm dem til i et halvt år å klare seg uten alle goder fra det moderne samfunnet som de er mot: strøm, veier, butikker, etc. Siden de også er mot global oppvarming burde dette gjøres i et kaldt klima, Svalbard burde være passelig.

Slipp dem ut i villmarka der med en kniv som eneste hjelpemiddel og ikke slipp dem tilbake til sivilisasjonen før det har gått et halvt år.

Så enig, så enig :) . De kunne vel også bare tatt selvmord siden det å puste forurenser :ph34r: .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...