Gå til innhold

Natur og Ungdom sperrer E6-utbyggingen; nødvendig eller forkastelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sikkert vært morro å ramponere ambassader også. For å vise at man står for noe. Folk synes ikke det er så morsomt.

Nei, for all del, jeg støtter ikke handlingene på noen måte, selv om jeg syns din sammenlignin var litt søkt. Jeg bare nevner at dette er ikke nødvendigvis er tullinger som ikke har peiling på hva de står for, men når man er med på en slik aksjon, skjer det bare noe med en person, liksom noe som brenner inni en, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar
Sikkert vært morro å ramponere ambassader også. For å vise at man står for noe. Folk synes ikke det er så morsomt.

Nei, for all del, jeg støtter ikke handlingene på noen måte, selv om jeg syns din sammenlignin var litt søkt. Jeg bare nevner at dette er ikke nødvendigvis er tullinger som ikke har peiling på hva de står for, men når man er med på en slik aksjon, skjer det bare noe med en person, liksom noe som brenner inni en, hvis du skjønner?

 

For andre brenner det på utsiden også. Sammenligning er spot on. Men, det er som oftest litt radikale treehuggers som ikke egentlig skjønner det det er snakk om. Særlig med tanke på at denne veien, som nevnt kan føre til mye gjevnere og bedre flyt i trafikken, som igjen fører til mindre utslipp. Jaja.

 

Skjønner jo hvorfor de gjør det, men gud så feilplassert. Ambassadeangrep er nesten fornuftigere.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Er opprinnelig fra en av kommunene på østlandet der E6 går gjennom og lokalavisene har i alle år skrevet jevnlig om dødsulykker på den strekningen (særlig mellom Jessheim og Minnesund). Da jeg før jul kunne lese i samme lokalavis at noen (N&U) faktisk er i mot denne utbyggingen trodde jeg nesten det var en spøk. :no:

 

Får håpe de blir stilt økonomisk til ansvar.

Lenke til kommentar

Nei, har mistet det siste lille respekten for Natur & Ungdom som min nokså røde SK-lærer har banket inn i hodet mitt. Hadde det vært opp til han, hadde vi hatt klassetur til Stange for å "støtte" aksjonen. Natur Ungdom har snudd til å bli et samlingspunkt for blitzere/raddiser og feminister som er imot alt som hoster ut litt svart røyk. Kan de ikke bare gjøre som Bellona, så kanskje folk faktisk tar de litt mer på alvor?

Lenke til kommentar

Flott demonstrasjon. Alle som har litt i skallen vet at en kortere veg som fører til mindre variasjon i hastigheten (gjevnere hastighet) vet at det på sikt fører til mindre forurensing. Om det fører til økt trafikk, så vil det igjen si økt verdiskapning.

 

Kanskje de skulle satt seg litt inn i hva de koster samfunnet når de flyr rundt og forsinker byggeprosjekt. Om argumentet er mindre forurensing er det jo mot sin hensikt, og da er argumentet som gjenstår at de er mot ny veg generelt. Sett at jeg var mot opera i Bjørvika, synes NU da at det er helt greit å låse seg fast slik at de ikke fikk gjennomført arbeidet?

Lenke til kommentar
Jeg digger natur og ungdom. Jeg vil at staten fra i dag skal gjøre det så dyrt å kjøre bil at få gidder å bruke penger på det. Jeg vil ha veier full av busser og et godt utviklet jernbanetilbud.

Er du klar over at om kollektiv trafikk skal erstatte all persontransport i Norge så vil forurensingen øke dramatisk? Dette fordi det kun er i sentrale strøk at mange skal samtidig fra A til B. I grisgrente strøk vil man for det meste kjøre tomt eller lange omveier.

Lenke til kommentar

Fjottet som leder Natur og Ungdom står frem i Aftenposten idag med merket "Nei til vei" og forteller om at hun i sommer skal fly til Ghana, og det har hun gjort før...

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2216443.ece

 

Med mindre hun bor på en togstasjon lurer jeg på hvordan hun klarer å kommer seg til flyplassen uten å bruke veier.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil du det? Og hvordan tror du det påvirker distriktsnorge, der det ikke er penger å tjene på kollektiv transport? Er du villig til å betale en god slump penger slik at ett fåtall mennesker kan ta buss til jobb?

 

Fordi staten da kan bruke alle pengene som de får fra dyr bensin og veiavgift til å kjøpe nye busser og utbygge rutenettet. Jeg er ikke villig til å betale, det er bilistene som skal betale. I distriktene kan de få reduserte kostnader i forhold til der det faktisk er mulig å lage et godt kollektivtilbud. Jeg bor i Bodø, ikke langt fra byen, og her går bussen første gang på søndager klokken halv seks om ettermiddagen. Det kunne selvfølgelig blitt bedre! Grunnen til at folk bare utelukker muligheten med kollektivtilbud, og tenker: selvfølgelig skal jeg begynne å kjøre når jeg er 16 for å få sertifrikat, er at de vet at det er mye mer praktisk med bil. Det må bli omvendt.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil du det? Og hvordan tror du det påvirker distriktsnorge, der det ikke er penger å tjene på kollektiv transport? Er du villig til å betale en god slump penger slik at ett fåtall mennesker kan ta buss til jobb?

 

Fordi staten da kan bruke alle pengene som de får fra dyr bensin og veiavgift til å kjøpe nye busser og utbygge rutenettet. Jeg er ikke villig til å betale, det er bilistene som skal betale. I distriktene kan de få reduserte kostnader i forhold til der det faktisk er mulig å lage et godt kollektivtilbud. Jeg bor i Bodø, ikke langt fra byen, og her går bussen første gang på søndager klokken halv seks om ettermiddagen. Det kunne selvfølgelig blitt bedre! Grunnen til at folk bare utelukker muligheten med kollektivtilbud, og tenker: selvfølgelig skal jeg begynne å kjøre når jeg er 16 for å få sertifrikat, er at de vet at det er mye mer praktisk med bil. Det må bli omvendt.

 

Bilistene ja, men som sagt så er det folk som ikke bor i høytrafikkerte strekninger der det ikke kjører stappfulle busser. Det er mye mer praktisk med bil, og ikke bare når man snakker om jobb, men om ferier, handleturer og allt mulig annet som bilen blir brukt til. Se for deg en hel buss stappfull av helgehandel.

 

Og hvordan skal man klare å regulere og ha kontroll på hvilke distrikter som skal få tilpasset avgiftene etter tilbudene. Der har man ett lite tonn med ineffektiv byråkrati in the making.

 

 

Hvorfor vil du det? Og hvordan tror du det påvirker distriktsnorge, der det ikke er penger å tjene på kollektiv transport. Er du villig til å betale en god slump penger slik at ett fåtall mennesker kan ta buss til jobb?

 

Det er ikke snakk om et fåtall mennesker, i Oslo og Akershus feks er det snakk om en del. Likevel er en det en del fra samme område som er så late at de må kjøre bil likevel. Jeg har ingen problemer med at de får betale dyrere for sin luksus.

Så om de må betale litt mer i bommen eller i bensin, så er det likegyldig for meg da de har andre alternativer som er nærmest fullgode. Bussene i Bærum går som regel hvert 15. minutt om det er hverdag eller helg nærmest.

 

Når ble Oslo, Bærum og Akershus distriktsnorge?

Jeg snakker om ett fåtall mennesker som må ta buss fra ett eller annet sted for å komme seg på jobb, eller noe annet. Altså steder der bussene ikke går i pluss. Skal dere andre betale ekstra for at de andre kan slite seg på busser? For hvis bilalternativet skal bli voldtatt, så må man stille opp med akkurat det samme tilbudet til samtlige.

 

Det henger ikke på geip i det hele tatt.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Bussene i Bærum går som regel hvert 15. minutt om det er hverdag eller helg nærmest.

Fra meg får bussene hvert 5. minutt, men det hjelper lite når:

-bussen tar dobbelt så lang tid som å kjøre til jobben

-mange må stå igjen på holdeplassen da det ikke er plass til flere

-man må stå i nesten 1 time

-det er så trangt at man får ufrivillig intimitet med fremmede personer

-man trenger en dusj når man kommer på jobb

 

Jeg har reist kollektivt i mange år, men antall reisende øker mye raskere enn kapasiteten på tilbudet. Dette gjør at kvaliteten synker. Når det kommer nye tiltak for å tvinge lavtlønnede bilister bort fra veien vet man at situasjonen vil bli enda værre. Jeg får bare mer og mer lyst til å kjøpe meg bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...