Quast Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Natur og Ungdom har som sagt lenket seg fast til anleggsmaskinene ved Tangen for å stoppe utbyggingen av E6 mellom Hamar og Gardermoen. På denne strekningen dør gjennomsnitt 7 personer hvert år, samtidig som 23.000 kjøretøy passerer daglig ved Gardermoen til et gjennomsnitt på cirka 12.000 kjøretøy daglig ved fylkesgrensa mellom Akershus og Hedmark. Ref:vegvesen.no - Å utvide kapasiteten på E6 slik Liv Signe Navarsete legger opp til, er å legge til rette for økt forurensning. Det kan vi ikke akseptere. Når vi nå velger å gå til dette skrittet, er det fordi veien vil føre til en uforsvarlig økning i norske klimagassutslipp, sier Ingeborg Gjærum, leder i Natur og Ungdom. - Det er langt mellom liv og lære hos dagens regjering. De sier de vil gjøre Norge til et foregangsland på miljø, men prioriterer forurensende veitrafikk foran miljøvennlig jernbane. Det sier seg selv at når planene om utvidet vei fremskyndes, mens jernbanene neglisjeres, vil toget tape kampen om de reisende, sier Gjærum. Natur og Ungdom Jeg syns det er forkastelig at de skal hindre byggingen av den nye E6 mellom Gardermoen og Hamar. Dette er en belastet strekning, spesielt langs Mjøsa der veien er tildels smal og kronglete, samtidig som det er en av hovedfartsårene mellom Oslo og Trondheim. Endelig blir litt infrastruktur prioritert, noe Norge trenger sårt, selv om vi også må redusere forurensningen. Jeg tror neppe trafikken vil øke mye mer, smatidig vil vi få en tryggere og raskere vei. Andre synspunkter på saken? Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg er så lei av disse folkene. Skaper ikke annet enn problemer... Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Forkastelig. Særlig når bedre veier skaper mindre utslipp, som de er så redd for. Hadde det vært opp til disse amish idiotene hadde vi all brukt hest og slede. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Haha,kan ikke annet enn å le. :!: De oppnår ikke annet en kraftig bot. Endret 24. januar 2008 av Feltherre Lenke til kommentar
HKS Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Det er helt idiotisk Biler forurenser mye mindre når de holder jevn hastighet i mellom 80 og 100 km/h enn hvis de kjører i kø. Det er en feilaktig antakelse av disse miljøfanatikerne at de får flere over på kollektivtrafikken ved å unngå å bygge ut veinettet. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jeg kan se poenget hvis man bygger ut en standard som er langt bedre enn det man trenger. Men vi har ikke akkurat tradisjon for sånt her til lands. E6-utbyggingen er mer snakk om sårt tiltrengt utbygging som har vært ventet på lenge, og når en vei som er såpass tett trafikkert og ofte har køer døgnet rundt blir bygget ut på denne måten er det bedre for miljøet fordi, som blant annet [GDI]Raptor sier, biler kjører mest miljøvennlig når de kan kjøre jevnt i (norsk) motorveihastighet. En utbedring av veiene kan også være med å gjøre busser til en mer attraktiv reisemåte da de blir mer komfortable og raskere å reise med. Natur og Ungdom provoserer meg veldig når de handler på denne måten. Det viser at de er mer opptatt av å utpeke bilen som deres hatobjekt nummer 1, i stedet for å se nøkternt og realistisk på hva som faktisk er bra for miljøet og samtidig kan hjelpe samfunnet. EDIT: Nå er jeg forresten litt enig med N&U i at jernbane ikke prioriteres høyt nok her til lands. Men det er ikke i seg selv noen grunn til å lenke seg fast på E6. Endret 24. januar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Latterlig. For det første lager man tryggere veier med en motorvei, det blir mindre kø og utslippene blir mindre når bilen kan kjøre stabilt på 80+. Håper bøtene går til utbyggelsen av motorveien Endret 24. januar 2008 av Myagos Lenke til kommentar
Quast Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) I morgentimene i dag har de for tredje dag på rad lenket seg fast. Jeg blir så frustrert av disse yrkesdemonstrantene. Greit nok at de vil satse på toget enn veier, men E6 er en av de viktigste strekningene vi har her. Det er viktig å satse på infrastruktur, spesielt veiene. Bor selv i Østlandsregionen, og har i alle år måtte brukt E6 fra Hamar for å komme meg til og fra Oslo, og den strekningen jeg gruer meg mest til er bla E6 mellom Hamar og Gardermoen.(Og deler av R3 nord for Elverum) Det er på tide å satse på veiene her i Norge! Som [GDI]Raptor sier så forurenser jevn biltrafikk mindre. Og de flertallet av de turene jeg har hatt på E6, har endt med køer og saktegående trafikk, SPESIELT i helgetrafikken. Og Ingeborg Gjærum som selv er fra Stange/Hamar burde innse at E6 ikke er akseptabel. Og for å nevne det; for hver time N&U hindrer anleggsarbeiderne, taper Statens Vegvesen 100 000 kr. Denne kostnadsøkningen må dekkes av de som skal betale anlegget, noe som i stor grad vil si trafikantene via bompenger. Endret 24. januar 2008 av Quast Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Og for å nevne det; for hver time N&U hindrer anleggsarbeiderne, taper Statens Vegvesen 100 000 kr. Denne kostnadsøkningen må dekkes av de som skal betale anlegget, noe som i stor grad vil si trafikantene via bompenger. Du må da skjønne at det er en bra ting, da vil jo folk kjøre den strekningen mye sjeldnere... Jeg blir bare provosert av Natur og Ungdom. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Her må politiet bruke makt og få de bort, gjerne latt de fått ei fin bot hvor de betaler tilbake de tapte pengene til Vegvesenet. -Dritt unger. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Tåpelig og lite effektivt av dem. Føyer med i rekken her altså... Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 - Å utvide kapasiteten på E6 slik Liv Signe Navarsete legger opp til, er å legge til rette for økt forurensning. Det kan vi ikke akseptere. Når vi nå velger å gå til dette skrittet, er det fordi veien vil føre til en uforsvarlig økning i norske klimagassutslipp, sier Ingeborg Gjærum, leder i Natur og Ungdom. Jada Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Natur og Ungdom har et skrudd syn på virkeligheten. Pengene Statens Veivesen taper på aksjonen kunne trolig bidratt til CO2-kutt i Kina som langt på vei ville dekket den påståtte økte forurensingen. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Og pengene vi kunne sløst på CO2 kutt kunne vi på fornuftig vis brukt på å bekjempe sykdommer og gi mat til fattige barn i Afrika. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hvor mye forsinket kunne den globale oppvamingen blitt uten den veien? 10-20 minutter i løpet av 100 år, kanskje? De burde få erstetningskrav for hele tapet til vegvesenet og evt. andre parter. Kunne de ikke heller demonstrert mot et kullkraftverk eller noe sånt, som faktisk kan forurense i betydelig grad? Det ser ihvertfall ut til at alle i denne tråden er enige, foreløpig ihvertfall. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 10-20 minutt?! Haha, no way jose. 0.0000001 sek max dersom teorien stemmer. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Sløser masse ressurser, for at planeten skal få ett halvt millisekund ekstra. Nei, poenget med veien er å få bedre flyt i trafikken, mindre ulykker og mindre køkjøring (som fører til mer utslipp). Unger som ikke har peiling på hva de surrer med. Det er andre faktorer som står for størstedelen av eventuelle drivhusgasser. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tror de prøver å vise at det ikke ønsker veier i det hele tatt. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg tror de viser at de står for noe. Noen som har vært med på en sånn aksjon? Morsomt som faen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå