mihcaoj Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 hei! har jobbet ei stund som sjåfør for peppes pizza.. er en kjempegrei jobb med mange hyggelige ansatte og trives egentlig veldig godt i jobben. "problemet" er det at en ofte må kjøre litt fortere enn hva som egentlig er tillatt.. Jeg tenker med meg selv at egentlig burde jeg bare holde fartsgrensene og ikke bry meg om "1/2 pris-garantien"(1/2 pris hvis kunden ikke har fått pizzaen etter 1time). Så er det en annen side av meg som gjør at jeg helst vil ha færrest mulig kunder som får 1/2 pris.. Det er egentlig fryktelig teit av meg som sjåfør å trosse fartsgrensene, men gjør det HELE tida.. første dagen på jobb fikk jeg faktisk fartsbot på 6k, og det er ikke akkurat som om peppes kommer til å hjelpe meg NOEN ting på den.. Saken er den at egentlig vil jeg ha meninger om hva jeg burde gjøre. Enten: kjøre etter fartsgrensene og mest sannsynlig få mange flere 1/2-pris leveringer, ELLER: kjøre over fartsgrensene og sette andres liv i fare + risikere lappen/bøter.. Vil gjøre en god jobb for peppes, men samtidig gidder jeg for fader ikke å betale hele lønna i bøter heller.. Det går vel ikke an å sparke meg pga jeg har mange forseintkomminger som resultat av å holde fartsgrensene? Jeg vet nemlig det at sjefen min ikke kan si at jeg skal kjøre fortere enn hva som er lovlig, men vet samtidig at han ønsker minst mulig pizza til 1/2 pris.. Descisions descisions... Noen andre sjåfører(eller andre med meninger)? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Du snakker om bøter på kr 6000, da er det ikke bare "litt" fortere enn hva som er tillatt. Sjefen kan ikke gi deg sparken pga. at du ikke vil trosse fartsgrensene. Sjefen din får heller ansette flere sjåfører hvis det er et problem å få levert pizzaer "i tide". Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 hm, jeg har vært i akkurat samme situasjonen selv, dog da gjaldt det å unngå sure og misfornøyde kunder... Tja, kan ikke si at jeg sitter på no fasit svar, men jeg kjørte gjerne alltid 5-10 km over fartsgrensa og kjørte rimelig jævli for å si det sånn. Når jeg selv tenker over det er det idiotisk som fy, men når man er i den stillingen så er det ikke enkelt. Jeg vil vel si at du bør holde fartsgrensa evnt farten som resten av trafikken følger. 5 km over grensa synes jeg går. PS: jeg oppmuntrer ikke til at han SKAL bryte loven og jeg vet at det er en grunn til at vi har det regelverket som vi har. Jeg sier bare at man ofte blir stresset når man kjører pizza og det er ikke gøy å hele tiden få dårlige pizzaleveringer. mvh Jørgen Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 er AKKURAT det jeg snakker om, flogieboogie... etter lovverket så skal man jo ikke kjøre for fort, men er liksom det at det ikke er noe stas med di forbanna forseint-leverte pizzane. btw: kjørte i 70 i 50 sona.. kom akkurat ut fra en sidevei og skulle akselere opp i fart, og glemte å tenke over fartsgrensa.. er nesten et under at jeg ikke har blitt tatt flere ganger... for å si det sånn; jeg liker ikke den personen jeg er når jeg kjører pizza.. blir hissig og forbanna når folk holder fartsgrensa eller kjører bittelitt under.. er sånn at hvert minutt teller, og en er avhengig av å alltid kjøre fort egentlig.. eks: du har god tid på pizza nr 1(av tre leveringer på samme tur) og kan faktisk holde fartsgrensene, MEN for å rekke di to andre så må du kjøre for fort. Jeg vet at jeg har spart inn over 6000kr for Peppes på disse 2mnd jeg har jobbet for di pga jeg har brutt fartsgrensene, men ettersom di ikke kommer til å hjelpe meg det grann på boten så vurderer jeg å bare drite i det framover.. Tror jeg skal ta en prat med sjefen og høre hva han sier.. er jo sånn at man jobber i et TEAM, og hva du gjør har innvirkning på alle du jobber med den kvelden, mer eller mindre. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Enten: kjøre etter fartsgrensene og mest sannsynlig få mange flere 1/2-pris leveringer, ELLER: kjøre over fartsgrensene og sette andres liv i fare + risikere lappen/bøter.. Neeeeeeeei, si det ... Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Enten: kjøre etter fartsgrensene og mest sannsynlig få mange flere 1/2-pris leveringer, ELLER: kjøre over fartsgrensene og sette andres liv i fare + risikere lappen/bøter.. Neeeeeeeei, si det ... Godt poengtert Skarstad. Skjønner ikke at det er noen tvil om hva du skal gjøre her. Selvsagt skal du overholde fartsgrensene. Da får det ikke hjelpe at du kommer for sent med noen leveringer. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Hold fartsgrensene. Som du selv sier så kan de ikke kreve at du skal bryte dem,så bare bruk forstanden og kjør fint. Her jeg bor kjører pizzafolkene som noen svin, selv ikke de værste rånerne klarer å kjøre fra dem Holdt på å frontkollidere med en av de en gang,han kom i sinnsyk fart rundt en sving og var nesten midt i vegen. Nesten et under at ikke bilen hans flippa rundt etter den unnamanøveren han måtte ta.. Merkelig at de ikke er fratatt lappen for lenge siden. Forestill deg hvordan du får det om du kræsjer med noen eller meier ned en fotgjenger en gang, bare fordi du stressa,kjørte for fort og ikke var oppmerksom nok? Det kan skje. Et svartkledd barn som er sent ute til noe kan være skummelt nok om du kjører sakte, det.. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg vet hva som er rett, men denne tråden var egentlig bare for å få andre til å bekrefte det jeg egentlig visste fra før. Takk for ærlige og gode svar. Og "alltidrett" - har tenkt på det før; tanken på å kjøre ned noen pga en forbanna kunde skulle ha pizzaen sin er så idiotisk.. Menmen, jeg kan love deg at ikke en eneste en på min avdeling holder fartsgrensene, og mest sannsynligvis gjør ikke mer enn 2-3%(ren gjetning) det i hele Norge.. Skal ta en prat med sjefen og fortelle han hva jeg synes. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Må da være mulighet for en sunn blanding? Når jeg kjører til daglig til og fra jobb, er det massevis av biler, fotgjengere ol. å ta hensyn til. Ergo kjører jeg forsvarlig og etter fartsgrensene. Har jeg derimot vært hos en kompis en sen lørdagskveld kjører jeg nesten alltid for fort, dog vel og merke om forholdene tillater det (med det mener jeg opplyst dobbel veibane eller lignende). Skulle det da skje noe kan det kun gå utover meg selv, enkelt og greit. Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 the stig, dette er scenarioet i forhold til deg: hver eneste levering er en kveld hvor du nettopp har vært hos kompisen din og du skulle allerede vært hjemme for 5min siden.. Det finnes ingen doble veibaner(eller, finnes på en strekning, men det er for taxi'er). Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Om du kun kjører i strøk der du risikerer å skade noe/noen, er saken klar slik jeg ser den. Hold deg til konklusjonen du kom fram til ovenfor Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 HER KOMMER FASITSVARET: Kjør etter fastsatte lover og regler. Drit i hva kunden måtte mene om det. Det er ingen menneskerettighet å få pizza på 5 minutter til alle døgnets tider. Hvis dagens frist er for kort, må dere enten ansette et helikopterbud, eller forlenge fristen for halv pris. PS. Hva ER egentlig reglene for rabatt ved sen levering? Du må vel bo ganske sentralt? Lenke til kommentar
mihcaoj Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 kunden skal ha pizzaen 1t etter at den er kommet inn som bestilling hos oss(dvs rett etter kunden har ringt 22225555 og bestilt) - ikke 1t etter vi har lagd den, men 1t etter kunden har lagt på røret. Bor sentralt nok, men det er ikke det som er problemet.. Det hadde mest sannsynlig aldri vært problem å levert pizzaen i tide hvis det ikke hadde vært noen andre kjøretøy på veien, men når man leverer i 3-5 tida om ettermiddagen så er det alltid kø og greier.. Og du vet, jo senere vi leverer en pizza, desto dårligere tid får vi på neste igjen.. Alt baller på seg ser du.. Jeg kan garantere at om fartsgrenser hadde blitt fulgt hadde en VELDIG høy % av pizzaen blitt levert til 1/2 pris(på en travel dag, noe som er ca hver dag).. Jeg skjønner at reglene egentlig skal være lette og forstå og forholde seg til, men om du ikke har vært sjåfør selv så blir det litt vanskeligere å forstå.. Dog jeg har i det siste bare sagt det her(hvis kunden har antydet at jeg er et par minutter for sen, og at det egentlig burde være folkeskikk å la det komme meg til gode.. Det er faktisk UFYSELIG mange som bare er ute etter 1/2 uansett.. det gjør meg forbanna faktisk.. ) til kundene som mener jeg er for sen: "du skal få 1/2 pris du, jeg driter i det".. Av og til så sier di da "jeg også egentlig"(det er bare hvis det er firma som bestiller). Virker nesten at di liksom mener det er MIN skyld at pizzaen ikke er der tidligere, og da kommer jeg bare med sånne svar.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Går ut i fra at de fleste pizzabud som kjører fort har en 3-5 mil å kjøre til kunden. Ellers er det jo minimalt å spare med tid for de som kjører i byen. Om de ikke rekker leveringsfristen, er det vel egentlig personal sjefen sitt ansvar å skaffe nok personell slik at de klarer garanti tiden. De har nok en god statisatikk på hvor mange pizzaer som skal leveres hver enkelt dag, men kan jo selvfølgelig sprekke. Hadde en episode med en Peppes bil ved bygdølokket for ca 1 mnd siden en kveld: Kom med helvfull buss i det en peppes bil hiver seg inn forran meg å bråbremser for å klare avkjøringen opp på lokket, da tenker de ikke mye langt når de utsetter andre for en slik fare. Hadde ikke refleksen trått i kraft hadde jeg gladelig trykket han langt inn i betongen slik at han neppe hadde vært i stand til å kjøre bil med det første. Sjåfører som bevist setter andre i fare i fare burde ikke være på veien. Vet ikke om Poletiet fikk tak i denne bilen, men ringte i hvertfall så håper de fikk tatt seg av han/henne. Men dette var et ekstrem tilfelle, men generelt kjører pizzabud og postbiler fort og uaktsomt. Men med et liv på samvittigheten så begynner man vel å tenke"hadde jeg holdt fartsgrensen og levert pizzaen 30 sekunder senere hadde jeg ikke kjørt i hjel den gutten" eller "sluppet å bråbremse forran bussen slik at en busspassasjer hadde sluppet å brekke armen" Det er sikkert mange dyktige sjåfører også, men de legger man ikke merke til. Er negativ adferd en ofte husker og setter resten i et dårlig lys pga enkelt personer som ødelegger Så mihcaoj, kanskje du skulle prøve å titte etter en annen jobb om du føler dette er et problem? Eller ta opp dette, er sikkert mange som sliter med det samme stress momentet som deg. Kansje sejefen din burde fokusere på sikker kjøring/frakt og ikke bare penger(selvom det er bare penger som betyr noe for han) Ingen er perfekte, men en kan alltid forbedre seg. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Hold fartsgrensen du. Ikke din feil at det er for få pizzabud, for stor rekkevidde på omtrådet til peppes/evt. at de lager pizzaene for sakte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå