Gå til innhold

Mye støy fra Sapphire 3870

Dal

Anbefalte innlegg

Hei.

Byttet ut mitt 1950XTX i dag for bl.a. for å få hardware-dekoding for video, men kortet bråker jo så fælt!! Helt fra jeg slår på PC-en så virker det som viften kjører på 100%.

1950-kortet var jo helt stille i 2D. I 3d bråket det selvfølgelig, men det er vel logisk.

Trodde 38xx-serien skulle være enda stillere jeg, ikke gjøre PC-en om til et fly.

Dette må nok sendes tilbake hvis ikke det kan gjøres noe med :(

Er dette kjent? Går det an å gjøre noe med?

Har sett at noen nevner noe med stock, at det er bedre ang. støy. Hva menes med stock?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett at noen nevner noe med stock, at det er bedre ang. støy. Hva menes med stock?

Stock menes med standar kjøler. Kjøleren som fulgte med kortet. Stock kjøler er kjent for å støye en del, så derfor bytter man denne ut med bedre kjøler for å få en mer rolig pc.

Endret av Dusken
Lenke til kommentar
Laste ned rivatune og sjekke temp og evt sette ned viftehastigheten selv?

Kortet skal ikke kjøre på 100% med mindre det er varmt.

Nye grafikkort er ikke kjøligere det er det varmeste som er i en pc.

Sender det heller tilbake enn å begynne å balle med tredjeparts programvare for å få kortet til å være stille i vanlig desktop.

Det må jo være noe galt, men er det spesifikt for denne modellen eller bare uflaks? Slik jeg har lest meg fram til på nettet så er det enkelte produsenter som har kort der viften går konstant, slik som jeg tydeligvis har fått, og andre produsenter har laget kortene slik de *skal* være.

Jeg mener, 1950XTX-kortet var jo helt stille, og det kortet skal jo bruke mye mer strøm enn 3870-serien = mer varmeutvikling = mer viftebruk. Så i utgangspunktet så skal jo 3870-serien være mer stille.

Edit: Ser på webshoppene at det finnes 3870 som bruker både 2 slots og 1 slot. Det jeg har fått er tynt og bruker 1 slot. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

Endret av Dal
Lenke til kommentar

Hei. Har 2x Sapphire 3870. Har satt de i Cfire og det står enable i CCC. Likevel får jeg bare frem ett når jeg går på info på hardware som er installert. Er det noen smart måte å se om begge faktisk kjører og er i Crossfire utenom full 3d test..?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk svar fra de jeg kjøpte det hos, og de forteller at kortet ble testet defekt. Heldigvis.

Men så er spørsmålet: Er Sapphire-kortene stille nok i 2D/Videodekoding, eller finnes det 3870-modeller som er enda mer stille?

Noen som har testet Sapphire mot noen andre? Hva med Powercolor? de skal vel være stille?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hei. Har 2x Sapphire 3870. Har satt de i Cfire og det står enable i CCC. Likevel får jeg bare frem ett når jeg går på info på hardware som er installert. Er det noen smart måte å se om begge faktisk kjører og er i Crossfire utenom full 3d test..?

Du kan sjekke det i gpu-z.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...