Gå til innhold

Nytt glass fra Pentax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, nei, det skal jeg ikke ha på meg! Jeg satte meg faktisk ned og komponerte serier innenfor både Canon, Nikon og Pentax når jeg nylig skulle velge system - og K10D var kameraet som fristet mest. Det er bare at budsjettet har satt ganske absolutte grenser for meg (f*kkings j*vla k*k-st*dielån), så objektiver for 5000+ har jeg ikke engang vurdert. Fattigmannsguffe har vært et absolutt krav, det var der Pentax falt igjennom.
Pentax K10D med Sigma 18-50 f/2.8 er ikke å forakte. Tamron 17-50 er unektelig et skarpere objektiv, men bl.a. når det gjelder byggekvalitet, er Sigma foran. Forøvrig er vel Pentax/Samsung-huset billigere enn "tilsvarende" fra Canikon, så du har litt ekstra til optikk ;o)
Lenke til kommentar
70-200 f/2.8L er vel værtettet, og koster omlag 10k.
Hvilken har du i tankene nå?

Hvor mange 70-200 f/2.8L finnes? ;-)

OK, 2, men siden IS var utelatt er det én, Canon sin. Poenget var prissammenlikning.

Edit: Non-IS-utgavene av 70-200 har ikke værtetning, ser jeg.

Uansett - poenget blir like "gjeldende" om vi bruker Canon 70-200 f/4L IS, DA* 200mm f/2.8 har ikke noen grunn til å koste mer enn den heller.

Edit: ser at posten min kunne være litt uklar for andre enn dem som var veldig inne i diskusjonen... Presisering utført.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg legger inn prisene slik at det blri 'lettere' for folk.

smc PENTAX DA 35mm f/2.8 makro Limited Edition - 3900kr

smc PENTAX DA 55-300mm f/4.0-5.8 ED - 3200kr

smc PENTAX DA* 200mm f/2.8 ED (IF) SDM - 9600kr

smc PENTAX DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM - 11700kr

35mm Macro'en er jo helt greit priset.

Syns 200 og spes 300 var litt i høyeste laget, men mtp at FA* 200 koster 15999 så er det jo mye billigere da... Kunne tenkt meg begge 2, men ville vel helst ha hatt 300mm. Får se hvordan 60-250mm f/4 blir når del blir lansert. Gleder meg til å se tester av disse objektivene.

Det bra at Pentax endelig 'har' fått de ut. Det begynner å komme seg med nye objektiver til Pentax nå.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Syns 200 og spes 300 var litt i høyeste laget, men mtp at FA* 200 koster 15999 så er det jo mye billigere da... Kunne tenkt meg begge 2, men ville vel helst ha hatt 300mm. Får se hvordan 60-250mm f/4 blir når del blir lansert. Gleder meg til å se tester av disse objektivene.
Ja, 200mm og 300mm var dyrere enn jeg forventet. Forhåpentligvis vil vi se gatepriser lavere enn dette, Scandinavian Photo har ikke fått oppdatert prisene ennå ;o)

FA* 200mm f/2.8 får du for 11400 forresten...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Ryka seier at det er samme optisk oppbygging på den nye DA* som FA* så då blir det nok bra. Forskjellen er byggkvalitet. FA* er så solid at ein kan slå i hel murstein med ho, men mangler værtetting og støvtetting. FA* har gått på E-Bay for $1200-$1400, fram til nå nyleg, så en får håpe at prisane der detter til normalt nivå etter at desse er lansert.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmmm... nye DA* objektiver, dog i 100mm + klassen. Ønsker meg en DA* 30mm F1.0 (ahh, de gamle Leica'ene) samt en i vidvinkelområdet. Pentax burde også for egen del prøve å få til en DA* 18-70 (ca) for å komplettere DA* zoom serien.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er da så. Men det er 15999,- som er veiledende fra Pentax Norge. Personlig så syns jeg det blir den mest korrekte sammenligningen siden de prisene som jeg sammenlignet med også kom fra Pentax Norge.

Hmmm... nye DA* objektiver, dog i 100mm + klassen. Ønsker meg en DA* 30mm F1.0 (ahh, de gamle Leica'ene) samt en i vidvinkelområdet. Pentax burde også for egen del prøve å få til en DA* 18-70 (ca) for å komplettere DA* zoom serien.

Unskyld, men hva skal de med en DA* 18-70 ?

De har DA* 16-50, og DA*50-135. Jeg tviler på at de kommer til å heve de optiske kvalitetene ved å øke brennviddeomfanget på et objektiv.

Skal de lage en 18-70(+/-) (og det mener jeg å ha hørt rykter om), så tror jeg de er bedre tjent med å lage et DA objektiv i budsjettklasse/~3000-4000kr-klassen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Skal de lage en 18-70(+/-) (og det mener jeg å ha hørt rykter om), så tror jeg de er bedre tjent med å lage et DA objektiv i budsjettklasse/~3000-4000kr-klassen.
17-70 ligger i roadmapet deres, så det er strengt tatt mer enn rykter ;-) Men når den kommer vet ingen sikkert...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
De har DA* 16-50, og DA*50-135. Jeg tviler på at de kommer til å heve de optiske kvalitetene ved å øke brennviddeomfanget på et objektiv.

Det er de lave mm'ene (<18) ved 16-50 som gjør den vanskelig å lage. En 18-70 (tildels 17-70) vil være lettere.

Det er en knall brennvidde dersom du kun har 1 objektiv, altså et glimrende valg til kit. Nå kommer K200D og K20D begge med værtetting og disse fortjener et værtettet objektiv med i kit'et.

Dersom Pentax har is i magen og tør satse på å øke salgsvolumet til DA* 17-70 (fordi den selges med i kit) vil prisen fort kunne komme under 6k pr. enhet. Knallpakke til anstendig pris.

Jeg mener også at DA* 16-50 er en litt unødvendig greie, ønsker heller en god DA* 18-70 (evt. 17-70) og en DA* 10-24 el lign.

Lenke til kommentar
17-70 ligger i roadmapet deres, så det er strengt tatt mer enn rykter ;-) Men når den kommer vet ingen sikkert...

Det er mye som tyder på at 17-70 blir f:4. Altså av forholdsvis høy kvalitet. Kanskje med SDM, men trolig uten værtetting. Hvis dette viser seg å stemme så ser jeg den som partner til 55-300/4-5,8 som har fått en veiledende på ca 4000. Altså et godt hakk over vanlig kitzoomklasse. De har jo 16-45/4 i denne klassen i dag. Men mange ser det som et for kort zoomområde.

Dette blir interesant. Jeg er optimistisk på Pentax sine vegne for tida. Alt går liksom rett vei, og det ser ut til å gå raskere enn det vi er vant til. Det kan se ut som om Hoya tilfører det de tidligere har manglet.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Det er en knall brennvidde dersom du kun har 1 objektiv, altså et glimrende valg til kit. Nå kommer K200D og K20D begge med værtetting og disse fortjener et værtettet objektiv med i kit'et.

Dersom Pentax har is i magen og tør satse på å øke salgsvolumet til DA* 17-70 (fordi den selges med i kit) vil prisen fort kunne komme under 6k pr. enhet. Knallpakke til anstendig pris.

Jeg mener også at DA* 16-50 er en litt unødvendig greie, ønsker heller en god DA* 18-70 (evt. 17-70) og en DA* 10-24 el lign.

Kan være enig i at det antagelig er et fint brennviddeomfang, men trives godt med 18-55, og hadde helt klart satt pris på de 2 mm fra 16-18. De mm fra 50(55) til 70 er lite i bruk for min del, når jeg trenger mer tele så trenger jeg typisk mer enn det.

Men det jeg er uenig i er at det skal være et STAR objektiv. Det er veldig lite sannsynlig, og jeg kan ikke se tankegangen bak det. Objektivet vil bli ALT for dyrt til å bli et normalt kitobjektiv. Samtidig har Pentax oppgradert 18-55 som da er det 'nye' kitobjektivet. Kan heller ikke se at de på noen som helst måte er villig til å gå i konkurranse med seg selv innenfor *objektivene.

Å lansere 17-70 som * med værtettinger og alt det måtte ha med seg vil i all effekt antagelig drepe salget av *16-50.

Jeg skjønner vel at du 'fantaserer' litt om hva som hadde vært bra for deg personlig. Dog reagerte jeg på utsagnet om å 'komplementere DA* zoom serien', da den ER komplementert med 16-50mm + 50-135mm. Skal den utvides så hadde kanskje en 135-300/400 vært noe å tenke på istedet.

Ellers så håper jeg på at de i rask rekkefølge vil velge å oppgradere en del eksisterende fastoptikk med SDM. Det er greit at ytelsesmessig vil man gjerne ikke merke den helt store forskjellen. Men dette er et av 'ankepunktene' mange (urettferdig syns jeg) bruker mot Pentax.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det kan se ut som om Hoya tilfører det de tidligere har manglet.

Nå er vel de fleste planene lagt før Hoya, men det ser jo ihvertfall ut til at Hoya ikke motsetter seg videreføring av dem.

Lenke til kommentar
Det er de lave mm'ene (<18) ved 16-50 som gjør den vanskelig å lage. En 18-70 (tildels 17-70) vil være lettere.

Det er nok ingen utenfor Pentaxorganisasjonen som vet om dette blir DA* eller vanlig DA. Værtetting av objektiv har egentlig ikke all verdens betydning. Jeg har i hvert fall greid meg bra uten, i vestlandsvær i lassevis. Det er tetting av selve huset som er viktigst i de fleste tilfeller, for det er i huset den mest følsomme elektronikken sitter. Det er heller ikke noen naturlov som sier at bare DA* kan være værtett. Så hvem vet. Kanskje det blir værtett?

Ellers så er jeg ikke enig i dette med DA* 16-50 er "en litt unødig greie". Det er et entusiast objektiv for de som vil ha noe mer. Med cropfaktor tilsvarer det 24-75. Et ganske anvendilig brennviddeområde spør du meg. De siste 20mm som du mister, får du igjen i form av lysstyrke. Skulle de gitt oss begge deler, både lysstyrke og stort zoomomfang ville det nok blitt en uhåndterlig kladd, med store optiske kompromisser.

Jeg ser at en som er vant til å ha de siste 20mm kan se dette som en begrensing. Men dette er nok mest vanetenking synes jeg ;)

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det kan se ut som om Hoya tilfører det de tidligere har manglet.

Nå er vel de fleste planene lagt før Hoya, men det ser jo ihvertfall ut til at Hoya ikke motsetter seg videreføring av dem.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg tenkte mer på tempoet som det ser ut til at de har satt skrudd opp. Jeg synes å ane en større entusiasme i organisasjonen. Mere driv :)

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ellers så er jeg ikke enig i dette med DA* 16-50 er "en litt unødig greie". Det er et entusiast objektiv for de som vil ha noe mer. Med cropfaktor tilsvarer det 24-75. Et ganske anvendilig brennviddeområde spør du meg. De siste 20mm som du mister, får du igjen i form av lysstyrke. Skulle de gitt oss begge deler, både lysstyrke og stort zoomomfang ville det nok blitt en uhåndterlig kladd, med store optiske kompromisser.

Når de klarer 50-135 F2.8 bør vel 18-70 F2.8 også kunne være innen rekkevidde.

Jeg mener at 16-50 er "unødig" fordi 18-70 + en 10-24 hadde i mine øyne vært en bedre løsning (samt at 18-55 og 16-45 allerede finnes, dog utettet og F3.5 +). 18-70 er etter min mening en genial brennvidde for kit. Om de hadde fått litt salg på en DA* 18-70 (som kit alternativ) ville produksjonsprisen sunket.

Mht. værtetting; Som du skriver, regn og vind er ikke spesielt farlig for et utettet objektiv om du tar litt hensyn. Fin sand og vind derimot er et hæ***** ! (kjekt med et objektiv du kan blåse reint uten fare for å blåse sandkort inn i objetivet)

Lenke til kommentar

Tiltman.

17-70 er et mye større zoomomfang enn 50-135. 17-70 blir 3,88x mens 50-135 blir 2,7x zoom. Så det blir to helt forskjellige zoomklasser. I tilleg kommer de spesielle vanskene med å designe en vidvinkelzoom. Det er mye mer komplisert, siden det der må kompenseres for at brennvidden er kortere enn registeravstanden. Den designeren som eventuelt knekker den nøtta, vil nok kunne gå av tidlig, og leve godt på etterlønn resten av livet ;)

Eller så har du et poeng i det med sand. Sand i objektivet er ikke mer enn passelig morsomt. For meg personlig er ikke det noe særlig problem, men for strandfotografer har det selvfølgelig betydning.

Mvh Tim

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...