Gå til innhold

Pentax oppgraderer toppmodellen

Anbefalte innlegg

Dette er jeg igrunn enig med deg. Det jeg savner er en noenlunde seriøs butikk jeg kan gå å se og ta på utstyret og stille vettuge spørsmål. Gidder f.eks. ikke å gå på Elkjip eller lignende.

I bergen hvor jeg bor er det kun FotoVideo som jeg vet om som fører Pentax. Har hatt med flere personer der å gjøre, en av de som jobbet i butikken når jeg kjøpte kameraet mitt hadde selv Pentax. Så der fikk jeg en del nyttig tips.

Men dessverre var/(er?) utvalget av objektiver nokså dårlig.

Det var på ingen måte bare å stoppe innom og 'impulskjøpe' objektiver. Det viste seg at det meste måtte bestilles. Det har gjerne vært en litt unik situasjon mtp hvor populær Pentax ble med K10D noe som førte til en enorm etterspørsel etter objektiver. Det viste seg jo at Pentax rett og slett ikke hadde høyt nok volum på objektivproduksjonen sin. Nå håper jeg det er forbedret kraftig så de ikke går på samme smellen når K20D/K200D kommer i salg.

Det er ikke noe som er så surt som å sitte med pengene i hånden, men det er ikke et eneste produkt du kunne tenke deg som er mulig å få tak i ;)

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror nok at Pentax vil ta en enda større del av markedet nå med K20D og spesiellt K200D. Å tilby et weather-resistant kamera til den prisen som de nå gjør tror jeg kan være et meget smart trekk.

Det skal bli veldig interessant å følge markedet dette året. Forhåpentligvis går dette rette veien, og flere butikker vil velge å ta inn Pentax også. Problemet nå er jo nettopp at det er få butikker som fører Pentax, og de har generelt sett lite hyllevarer. Med økt markedsandel og økt salg vil vi kanskje få se en positiv endring her.

Mvh,

Beej80

Dette er jeg igrunn enig med deg. Det jeg savner er en noenlunde seriøs butikk jeg kan gå å se og ta på utstyret og stille vettuge spørsmål. Gidder f.eks. ikke å gå på Elkjip eller lignende.

Tom

Jo,men hvordan skal seriøse butikker overleve?

Problemet i dag er at folk går i butikk for å prøve varen og så går de hjem og bestiller den fra en eller annen netbutikk fordi de da sparer noen kroner, det de ikke tenker på er at de da samtidig er aktivt med å fjærner disse butikkene.

Så vi har ikke andre enn oss selv å takke .

Lenke til kommentar

Problemet i dag er at folk går i butikk for å prøve varen og så går de hjem og bestiller den fra en eller annen netbutikk fordi de da sparer noen kroner, det de ikke tenker på er at de da samtidig er aktivt med å fjærner disse butikkene.

Nå er det ikke alle som gjør dette. Selv valgte jeg å både prøve og kjøpe i samme butikken. Det er enkelte ting jeg liker å ha en butikk å forholde meg til dersom det skulle oppstå problemer. Samtidig er jeg villig til å betale mer (selv om det i enkelte butikker faktisk ikke er snakk om så mye mer) for god service.

Men som en generell regel så har du nok helt rett i at når mange blir anbefalt her om å prøve grepene og kameraene i butikkene så gjør de det, men bestiller gjerne etterpå på internett til lavest mulig pris. Når det kan være mange tusen å spare på det, så skjønner jeg jo at folk gjør det. Men er enig i at det er en uheldig utvikling.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at jeg fortsatt handler i butikk; selv om det koster noe mere. Men det forutsetter at butikken både har kunnskap og varer da.

Tom

Lenke til kommentar

Jepp,ser her hvor jeg bor,her hadde vi seriøse butikker med kunskapsrike folk som hadde drevet i generasjoner.dessverre førte nethandelen til at lønsomheten ble borte og de valgte å legge ned .

Skal en nå finne en brukbar butikk må en til Trømsø eller Bodø noe som betyr en dagsreise hver vei og selv da blir utvalget begrenset .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Klipper mitt innlegg fra en annen tråd, da dette kanskje er "den offisielle" tråden vedrørende K20D. Det begynner nå å komme flere tester av kameraet.

Spennende lesning av K20D-test i nyeste Popular Photography. K20D får der bl.a. mye skryt for oppløsning og detaljnivå på bilder. Lys-sensitivitet oppgis å være liknende Nikon D300 og Sony A700. De skriver: "At 2350 lines of resolution at ISO 100-400, the K20D delivers slightly higher resolution than the Nikon D300."

Når det gjelder støy og fargegjengivelse, skriver de at K20D derimot ikke på samme måte utklasser D300, i alle fall ikke ved ISO 3200 og 6400.

Det følgende er også sakset fra PopPhoto:

"Pentax has once again swung for the fences with the K20D, packing a ton of high-caliber features, heaps of megapixels, tons of customization, and a pro-caliber build into a camera that should manage to distinguish itself in a crowded pack of high-end enthusiast/entry-level pro SLRs. We've just begun our full lab test with an early production Pentax K20D and out initial findings show that the Pentax K20D is very class competitive (particularly at ISOs 100-1600) against other cameras in this category including the Canon EOS 40D, Sony Alpha 700, and the Nikon D300."

En annen interessant artikkel på PopPhoto omhandler kameraer de anser best egnet for HDR bilder, hvor de konkluderer:

"The Pentax K20D, Canon EOS 1D Mark III, and Nikon D3 lead the pack in DSLRs for serious HDR photographers."

Alt i alt et kamera som er meget godt. Det skal også bli spennende å se ytterligere modeller fra Pentax/Samsung, når Pentax nå skal fokusere alt på utvikling av speilrefleks-kameraer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at K20D har blitt lagt ut i prisguiden nå.

Benytter anledningen til igjen å opplyse om at scandinavianphoto.no har billigere priser på Pentax enn de fleste andre. Greit å vite, hvis man likevel handler i nett-butikk, selv om det ofte kan være verdt noen kroner å ha en butikk å gå til. Prisen er foreløpig 10195,- med 18-55 II-objektivet og 12595,- med 16-45 objektivet, dvs hhv 800 og 1400 mindre enn prisen i produktguiden.

Lenke til kommentar
Ser at K20D har blitt lagt ut i prisguiden nå.

Benytter anledningen til igjen å opplyse om at scandinavianphoto.no har billigere priser på Pentax enn de fleste andre. Greit å vite, hvis man likevel handler i nett-butikk, selv om det ofte kan være verdt noen kroner å ha en butikk å gå til. Prisen er foreløpig 10195,- med 18-55 II-objektivet og 12595,- med 16-45 objektivet, dvs hhv 800 og 1400 mindre enn prisen i produktguiden.

Jepp,men dessverre er ikke alle butikker med som du sier,dermed er prisguiden svært villedende .

Pentax Digitalkamera system K20D kamerahus   9 595,00 NOK

http://www.scandinavianphoto.no/product/it...spx?iID=7435652

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ja hvorfor er ikke scandinavian photo med i prisguiden ?

Er forresten ikke bare k20d, men også på k200d og k10d er de billigere.

Har troen på at pentax kan øke markedsandeler med disse modellene, men hva skjer med k10d. Nå er det kommet ny toppmodell, men den legger jo seg på et relativt høyt prisnivå i forhold. Så noen skrev på pentaxforumet at de skal slutte å produsere k10d, til fordel for k200d. For hittil slik jeg ser det virker k10d bedre enn k200d, som bare koster bitte litt mindre.

Blir spennende å følge med.

Endret av AgeZer
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...