ulljakka Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Håper noen tar seg tid til å lese, det ble sånn ca. 20 ganger så langt som jeg hadde tenkt å skrive men la gå, det var godt å få det ut Heisann, jeg har kun gått gk mekaniske fag og vk1 på videregående. Etter det ble jeg lei alt som hadde med "mekking" å gjøre så jeg bestemte meg for at jeg skulle bytte fullstendig retning. Jeg begynte å jobbe som vaktmesterassistent på en arbeidsplass hvor jeg trivdes så godt at jeg ikke trodde det var mulig. Uansett, jeg ble værende der en liten stund før jeg tenkte det var lurt å komme seg litt videre. Jeg prøvde meg på forkurs ingeniørutdanning, men fant fort ut at realfag ikke helt er noe for meg, så tanken på å gå videre på ingeniørutdannelse med all den matten, fysikken og kjemien det innebærer demotiverte meg rett og slett. For tiden jobber jeg som lærer på en skole hvor jeg trives meget godt og jeg har kontrakt ut sommeren. Jeg er 21 år og har med årene fått hvertfall litt mer peiling på hva jeg har lyst til å bli, jeg vet hvertfall nå hva jeg ikke skal bli . Vel, jeg kunne uansett tenke meg å skaffe meg generell studiekompetanse slik at jeg får en del flere muligheter til høyere utdanning. Lurte derfor på om noen har noen tips til hvordan jeg enklest mulig kan gjøre dette. Såvidt jeg har fortsått er det mulig å ta alle fagene man trenger som privatist? En ting jeg egentlig hater å si, men jeg gjør det alikevel: Jeg aner ikke hva jeg skal bli. Nå vet jeg at jeg kommer til å bli bedt om å sette meg ned, tenke over hva jeg vil og hva jeg er glad i å gjøre. Greit nok det men det har ennå ikke fått meg på rett veg :/. Skulle ønske jeg bare var skikkelig interessert i å snekre eller i å skru bil.. da hadde det jo vært litt greie.. Jaja, jeg kan jo fortelle litt om drømmen min.. hehe.. Det er å eie et eget hotell, eller en hotellkjede for den del. Hotellbransjen syns jeg virker meget spennende. Jeg er også glad i liv, altså menneskeliv. Å se at det er liv rundt seg liksom, kanskje rusle en tur ned i hotellets bar og ta seg et glass whiskey mens man skuer utover travle hotellgjester farte inn og ut døra. Hehe, nok drømming for i dag. Har nok sett for mye på hotell Cæsar. Joda, så jeg har fått med meg at det er en linje i Stavanger som heter hotelledelse. Der er det slik at man må ha et års erfaring fra hotellbransjen før man kommer inn. Det ypperlige hadde jo vært å ta fag som privatist, samtidig som jeg har en stilling ved et hotell! Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Å ta fag som privatist er veldig greit. Hvis du skal forbedre karakteren i et fag, så koster det 670kr, for et nytt fag koster det 330 kroner. Bøker må du kjøpe selv. Hvis du er strukturert og disiplinert, så kommer du helt sikkert til å få gode karakterer. Du kan tidligst melde deg opp til fag i september, med eksamen i november/desember. Endret 24. januar 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå