Gå til innhold

GRUB vil ikke boote Vista 64bit

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde Vista 32bit på min maskin (/dev/sda1), og installerte Arch Linux og medfølgende GRUB på /dev/sda5. GRUB klarte da fint å laste Vista vha. følgende:

title Windows Vista
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

Da jeg måtte installer Windows på nytt igjen, la jeg denne gangen inn Vista 64bit. MBR ble da overskrevet, og jeg startet Arch vha. CDen og reinstallerte GRUB på følgende vis:

sudo grub
root(hd0,4)
setup (hd0,4)

Jeg fikk noen feilmeldinger ang. Stage 1.5 med "this is not fatal" i parenteser og en melding om at grub var lykkelig installert på (hd0,0).

Når jeg da startet maskinen stod det "Loading GRUB Stage 2" i stedet for 1.5 som det før har stått, men/og jeg fikk opp menyen som vanlig. Å starte Arch funker som før, men Vista64 vil ikke starte; jeg bare returnerer til GRUB-menyen etter et sekund eller to. Skal det være nødvendig med andre kommandoer i menu.lst for å starte Vista64 vs Vista32? Av det jeg har funnet på Google virker det ikke slik.

En observasjon som kan ha noe med saken å gjøre:

Etter å ha installert ntfs-3g i Arch, så la jeg inn mountdilldall i /etc/fstab som vanlig. Under oppstarten så får jeg beskjed om at /dev/sda1 ikke kan mountes pga. at den ikke har "valid NTFS". Dette er da partisjonen som Vista64 ligger på. /dev/sda2, som også er NTFS, lar seg derimot mounte helt fint. De eneste orskjellene mellom disse partisjonene jeg kommer på er at /dev/sda1 er blitt formatert med NTFS i forbindelse med installasjon av Vista64 mens /dev/sda2 ble formatert mens jeg hadde Vista32.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...