Gå til innhold

Bytte ut IP med hostname i lokalt nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjekk signaturen min :)

Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC

Synd, men jeg siktet i grunnen ikke til det. Alle spørsmål du har stilt i tråden er forklart der, se spesielt delen om ssh. Sjekk om linksys routeren din kan låse IP til Mac adresse med medfølgende firmware hvis du trenger det, det står antagelig under Static DHCP e.l.
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC

Skaff deg en gammal PIII maskin med to nettkort. Legg inn Smoothwall, problem løst, og du får masse nye muligheter =D

Trenger smothwall skjerm på maskinen? eller har den webinterface?

Synd, men jeg siktet i grunnen ikke til det. Alle spørsmål du har stilt i tråden er forklart der, se spesielt delen om ssh. Sjekk om linksys routeren din kan låse IP til Mac adresse med medfølgende firmware hvis du trenger det, det står antagelig under Static DHCP e.l.

Det har jeg fått til, men er det noe rom der for å få til at når man skriver http://zapata så kommer man til serveren? selv uten at det er lagt inn i hosts på hver enkelt maskin?

Lenke til kommentar
Det har jeg fått til, men er det noe rom der for å få til at når man skriver http://zapata så kommer man til serveren?
Da trenger du port 80, bare installer apache (sjekk første punkt under del fire av guiden).
selv uten at det er lagt inn i hosts på hver enkelt maskin?
Kan godt hende routeren din broadcaster hostname, så det er ikke sikkert du trenger hosts i det hele tatt (bare prøv). Hvis ikke så må du enten legge alias i hosts fila, eller sette opp en DNS server. Med mindre du har veldig mange PC-er går det jo rimelig fort å legge inn alias da.
Lenke til kommentar

Smoothwall trenger "ingenting". Under installasjon må du selvsagt ha skjerm og tastatur. Men når det er ferdig installert, kan du bruke ssh til det meste, og ja, den har ett flott web interface. Det burde holde med en pentium 1 maskin med 32 (16?) mb ram, to nettkort og ett par gb hdd.

Lenke til kommentar

Smoothwall trenger "ingenting". Under installasjon må du selvsagt ha skjerm og tastatur. Men når det er ferdig installert, kan du bruke ssh til det meste, og ja, den har ett flott web interface. Det burde holde med en pentium 1 maskin med 32 (16?) mb ram, to nettkort og ett par gb hdd.

Hvordan er den på trådløs routing?

Lenke til kommentar

To muligheter:

1. Sett inn ett ekstra nettverktkort, og koble dette til ett trådløst access punkt. Da vil maskiner på det trådløse nettet ha ikke ha tilgang til kablete maskiner. (Dette kan konfigureres mye, og øker sikkerheten).

2. Sett ett trådløst access punkt sammen med resten av maskinene på det kablete nettet.

Lenke til kommentar

To muligheter:

1. Sett inn ett ekstra nettverktkort, og koble dette til ett trådløst access punkt. Da vil maskiner på det trådløse nettet ha ikke ha tilgang til kablete maskiner. (Dette kan konfigureres mye, og øker sikkerheten).

2. Sett ett trådløst access punkt sammen med resten av maskinene på det kablete nettet.

Så det ville ikke fungert med et trådløst nettverkskort i maskinen?

Lenke til kommentar
Så det ville ikke fungert med et trådløst nettverkskort i maskinen?

Skal ikke påstå at det ikke ville fungert (det er en fullverdig linux distro som kan konfigureres etter eget ønske). Men "out of the box" så er det ikke lagt opp til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...