iChristian Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hvordan gjør jeg slik at jeg kan skrive ssh Zapata fremfor ssh 10.0.0.10 eller bruke http://Zapata fremfor http://10.0.0.10 i lokalt nettverk? Xubuntu 7.10 om det skulle bety noe Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Legg til linjen 10.0.0.10 zapata i /etc/hosts Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Legg til linjen 10.0.0.10 zapata i /etc/hosts På min maskin eller på alle maskinene? Med et så stort mellomrom? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Mellomrommet er ikke så nøye. Du må legge det inn på alle maskinene du vil bruke dette hostnavnet fra. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Hvordan gjøres dette på windows maskiner? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Samme måte, bare at hosts-fila ligger under C:\WINDOWS\system32\drivers\etc Bytt ut c:\windows med der du har windows installert, selvfølgelig.. men det skjønte du sikkert uansett Lenke til kommentar
pulse Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Dersom (routeren) din støtter Static DNS settings, så kan du også sette hostname der til forskjellige ip adresser. Vi bruker denne metoden på ett lite dataparty, for og få servernavn som "scene.lan" el. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Dersom (routeren) din støtter Static DNS settings, så kan du også sette hostname der til forskjellige ip adresser. Vi bruker denne metoden på ett lite dataparty, for og få servernavn som "scene.lan" el. Hvordan gjør jeg det i såfall? Jeg har en linksys router Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Sjekk signaturen min Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC Lenke til kommentar
pulse Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC Skaff deg en gammal PIII maskin med to nettkort. Legg inn Smoothwall, problem løst, og du får masse nye muligheter =D Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Sjekk signaturen min Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC Synd, men jeg siktet i grunnen ikke til det. Alle spørsmål du har stilt i tråden er forklart der, se spesielt delen om ssh. Sjekk om linksys routeren din kan låse IP til Mac adresse med medfølgende firmware hvis du trenger det, det står antagelig under Static DHCP e.l. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2008 Jeg vet ikke om jeg kan bytte ut firmwaren min slik, jeg har en WRT54GC Skaff deg en gammal PIII maskin med to nettkort. Legg inn Smoothwall, problem løst, og du får masse nye muligheter =D Trenger smothwall skjerm på maskinen? eller har den webinterface? Synd, men jeg siktet i grunnen ikke til det. Alle spørsmål du har stilt i tråden er forklart der, se spesielt delen om ssh. Sjekk om linksys routeren din kan låse IP til Mac adresse med medfølgende firmware hvis du trenger det, det står antagelig under Static DHCP e.l. Det har jeg fått til, men er det noe rom der for å få til at når man skriver http://zapata så kommer man til serveren? selv uten at det er lagt inn i hosts på hver enkelt maskin? Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. januar 2008 Del Skrevet 25. januar 2008 Det har jeg fått til, men er det noe rom der for å få til at når man skriver http://zapata så kommer man til serveren?Da trenger du port 80, bare installer apache (sjekk første punkt under del fire av guiden).selv uten at det er lagt inn i hosts på hver enkelt maskin?Kan godt hende routeren din broadcaster hostname, så det er ikke sikkert du trenger hosts i det hele tatt (bare prøv). Hvis ikke så må du enten legge alias i hosts fila, eller sette opp en DNS server. Med mindre du har veldig mange PC-er går det jo rimelig fort å legge inn alias da. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Trenger smothwall skjerm på maskinen? eller har den webinterface? Smoothwall trenger "ingenting". Under installasjon må du selvsagt ha skjerm og tastatur. Men når det er ferdig installert, kan du bruke ssh til det meste, og ja, den har ett flott web interface. Det burde holde med en pentium 1 maskin med 32 (16?) mb ram, to nettkort og ett par gb hdd. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Trenger smothwall skjerm på maskinen? eller har den webinterface? Smoothwall trenger "ingenting". Under installasjon må du selvsagt ha skjerm og tastatur. Men når det er ferdig installert, kan du bruke ssh til det meste, og ja, den har ett flott web interface. Det burde holde med en pentium 1 maskin med 32 (16?) mb ram, to nettkort og ett par gb hdd. Hvordan er den på trådløs routing? Lenke til kommentar
pulse Skrevet 26. januar 2008 Del Skrevet 26. januar 2008 Hvordan er den på trådløs routing? To muligheter: 1. Sett inn ett ekstra nettverktkort, og koble dette til ett trådløst access punkt. Da vil maskiner på det trådløse nettet ha ikke ha tilgang til kablete maskiner. (Dette kan konfigureres mye, og øker sikkerheten). 2. Sett ett trådløst access punkt sammen med resten av maskinene på det kablete nettet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2008 Hvordan er den på trådløs routing? To muligheter: 1. Sett inn ett ekstra nettverktkort, og koble dette til ett trådløst access punkt. Da vil maskiner på det trådløse nettet ha ikke ha tilgang til kablete maskiner. (Dette kan konfigureres mye, og øker sikkerheten). 2. Sett ett trådløst access punkt sammen med resten av maskinene på det kablete nettet. Så det ville ikke fungert med et trådløst nettverkskort i maskinen? Lenke til kommentar
pulse Skrevet 27. januar 2008 Del Skrevet 27. januar 2008 Så det ville ikke fungert med et trådløst nettverkskort i maskinen? Skal ikke påstå at det ikke ville fungert (det er en fullverdig linux distro som kan konfigureres etter eget ønske). Men "out of the box" så er det ikke lagt opp til det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå