Gå til innhold

Installere XP etter Vista

Anbefalte innlegg

Etter å ha måttet installere Windows om igjen, så jeg en mulighet til å installere XP på nytt, etter å ha hatt Vista en stund. Den første delen av setup-en går greit; den booter fra CDen, formaterer og kopierer filer, og rebooter. Da den prøver å starte Windows fra disken får jeg opp meldingen "error loading operating system".

Bare for å bli kvitt all tvil: Dette gjelder å få vekk Vista og installere XP på den samme (og formaterte) partisjonen, ikke dual-boot med XP og Vista. Jeg har søkt litt på nettet ang. dette problemet og det aller meste jeg finner gjelder dual-booting, og løsningen som anbefales da er å gjenopprette Vistas bootloader via Vista-CD-en. Dette er da ikke en løsning da jeg er interessert i bare XP.

En annen sak jeg kom over var at noen hadde slått av SATA-kontrolleren sin funksjonalitet, og at det da hadde gått bra. Er det noen som kan utdype dette?

Da min far installerte XP over Vista på sin maskin måtte han slette alle partisjonene på harddisken det gjaldt, fordi XP ikke klarte å lese partisjonene skikkelig; partisjonene ble beskrevet med helt gale størrelse, bl.a. og XP lot seg ikke installere. Kan det være det samme tilfellet her, at XP av en eller annen grunn ikke takler partisjoner som er blitt formatert fra Vista? Det er i såfall merkelig siden, XP hos meg fint leste partisjonene og klarte å formatere den det gjaldt.

(Se her for et Linux-relatert problem, som muligens har samme årsak)

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...