Gå til innhold

Norge begynner og bli kommunist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, hvis du evner å kikke utover verden så vil du se at påstanden er latterlig.

Skal jeg starte mitt eget lille firma så må jeg ansette én person på full tid til å ta seg av papirarbeid. Skal jeg kjøre lastebil må jeg ha en kortstokk på innelomma. Førerkort, Legitimasjon, ID-kort på anleggsplassen jeg kjører inn på, ryggebevis for å kjøre inne på arbeidsplassen. Med jevne mellomrom må en tungtransportsjåfør fornye førerkortet. Hvem er det som skal sjekke om en med 25 års erfaring fortsatt er egnet til å kjøre? Jo, gjerne en tulling som aldri har kjørt tungtransport over lengre tid.

Skal jeg før jeg kjører hjem på kvelden etter å ha slitt meg gjennom arbeidsdagen kjøpe meg en øl, så har STOREBROR bestemt at jeg ikke får lov til å kjøpe den.

Det er så mange idiotiske eksempler på håpløs byråkrati. De på venstresiden jeg prater med er gjerne etterhvert enig i det..

Lenke til kommentar
Skal jeg starte mitt eget lille firma så må jeg ansette én person på full tid til å ta seg av papirarbeid.

Kjenner flere som driver egne små firma, så dette er bullshit. Har du ikke peiling selv, så skaff deg en revisor, de burde klare å få jobben unna på noen timer hver måned.

Skal jeg kjøre lastebil må jeg ha en kortstokk på innelomma. Førerkort, Legitimasjon, ID-kort på anleggsplassen jeg kjører inn på, ryggebevis for å kjøre inne på arbeidsplassen.

Uten dette systemet, så kunne jeg og andre uten lappen kjørt rundt i tungtransport og det er en dårlig idé. Kortene kan du vel bare legge i hanskerommet og glemme dem? Ser ikke problemet.

Med jevne mellomrom må en tungtransportsjåfør fornye førerkortet. Hvem er det som skal sjekke om en med 25 års erfaring fortsatt er egnet til å kjøre? Jo, gjerne en tulling som aldri har kjørt tungtransport over lengre tid.

Ikke lett å endre. Jobben frister neppe deg heller?

Skal jeg før jeg kjører hjem på kvelden etter å ha slitt meg gjennom arbeidsdagen kjøpe meg en øl, så har STOREBROR bestemt at jeg ikke får lov til å kjøpe den.

Burde gå an å planlegge seg rundt. Er du desp, så kan du jo gå på pub. Alkohol er et tungt rusmiddel og det bør gjenspeiles i tilgangen.

Det er så mange idiotiske eksempler på håpløs byråkrati. De på venstresiden jeg prater med er gjerne etterhvert enig i det..

Joa, det er endel som kan endres, men det er neppe verre enn i andre land, snarere tvert imot. Om du er lastebilsjåfør, så har du kanskje snakket litt med sjåfører fra andre land, byråkratiet er utskjelt de fleste steder, venstrestyre eller høyrestyre.

Lenke til kommentar
Burde gå an å planlegge seg rundt. Er du desp, så kan du jo gå på pub. Alkohol er et tungt rusmiddel og det bør gjenspeiles i tilgangen..

Prinsippet er jo likevel riv ruske galt. Jeg som voksen må da vel selv kunne velge om jeg vil kjøpe øl kl.19 en hverdag! Greit at staten skal prøve å gjøre samfunnet godt ved å forebygge rusmisbruk. Men ølsalgtidene er bare helt håpløst. Overformynderi. Huff.

Endret av Steves
Lenke til kommentar

Det er et interessant standpunkt. Og jeg deler det i bunn og grunn.

Jeg er rett nok sosialdemokrat. Men også liberaler. Samt konservativ. Og realist.

Så det blir en kombinasjon av de fire. Her betyr det å ikke få kjøpe øl at man kjøper hjemmebrent.

Si hva du vil om øl, men det er jevnt over mindre farlig øl enn farlig hjemmebrent.

Lenke til kommentar

En artikkel som omhandler alkoholrelaterte problemer som kan vær interessant.

De mener lettere tilgang på alkohol lavere priser og kraftig markedsføring må ta skylda for britenes dødelige alkoholkonsum.

(.....)Tidligere i år trådte en ny skjenkelov i Storbritannia i kraft. Loven tillater 24 timers åpningstid for puber og klubber og var paradoksalt nok et forsøk på å dempe det økende alkoholproblemet i riket. Regjeringen hevder nemlig at det skaper mer fyll og bråk når alle pubgjestene over hele landet kastes på gaten klokka 23.

Lenke til kommentar

Poenget ang. ølsalget er at flest vanlige borgere ikke kan kjøpe øl en fredagskveld hvis behovet skulle dukke opp. "Ja, men kjøp det før stengetid da!" Men hva med de som misbruker øl. Én ting er sikkert. Vil en alkoholiker ha rusen sin, så får han den i løpet av døgnet uansett.

Dagens regel tror jeg bare svekker lovens legitimitet ute blant vanlige folk og skaper unødvendig irritasjon. Større tillit til folket vil bidra til større oppslutning om norsk alkoholpolitikk generelt.

Fokuset skulle i mye større grad vært rettet mot holdningsarbeidet.

Jeg er i hvertfall reddet inntil videre. Fikk lagret opp nok øl til salget åpner igjen. Kanskje kjøpte jeg for mye, men da får jeg bare drikke hardere.

Lenke til kommentar
Jeg mener staten styrer alt for mye. Det er restriksjoner på ALT. Dog så er velferdssytemet i Norge veldig bra. Med untak av skolene som virkelig har STORE mangler. Selv mener jeg at vi som borgere burde få mer frihet.

Helt enig. Det er ikke slik at vi må velge mellom velferdsstaten og frihet til enkeltindividet.

Lenke til kommentar
Jeg mener staten styrer alt for mye. Det er restriksjoner på ALT. Dog så er velferdssytemet i Norge veldig bra. Med untak av skolene som virkelig har STORE mangler. Selv mener jeg at vi som borgere burde få mer frihet.

Helt enig. Det er ikke slik at vi må velge mellom velferdsstaten og frihet til enkeltindividet.

Vel, det har seg slik at når staten skal stå til ansvar for folkets helse, basert på skatteinntekter så har de selvfølgelig også muligheten til å sette kriterier og regulere slik at helseskader minimaliseres og at systemet blir så rettferdig som mulig slik at de som bevisst går inn for å leve en destruktiv livsstil blir hindret.

Så det er ikke slik at man må velge nei, men de to henger sterkt sammen og skal staten og folket stå felles ansvarlig, så kan ikke folk ha all friheten de ønsker. Men som jeg allerede har påpekt, det er mange restriksjoner jeg misliker og flere fungerer nok også kontraproduktivt.

Lenke til kommentar
Vel, det har seg slik at når staten skal stå til ansvar for folkets helse, basert på skatteinntekter så har de selvfølgelig også muligheten til å sette kriterier og regulere slik at helseskader minimaliseres og at systemet blir så rettferdig som mulig slik at de som bevisst går inn for å leve en destruktiv livsstil blir hindret.

Så det er ikke slik at man må velge nei, men de to henger sterkt sammen og skal staten og folket stå felles ansvarlig, så kan ikke folk ha all friheten de ønsker. Men som jeg allerede har påpekt, det er mange restriksjoner jeg misliker og flere fungerer nok også kontraproduktivt.

Det er jo ikke snakk om "all friheten de ønsker". Du snakker da om anarki.

Er helt enig med deg i at et velferdssystem som skal fungere må rettferdigjøre de som betaler masse i skatt. Men det handler da altså om at vi har altfor mye restriksjoner. Det skal ikke være slik. Det mener nok over halvparten av Norges befolkning tror jeg.

Lenke til kommentar

Vel, man kan ha "all friheten man ønsker" uten at man snakker om totalt anarki. Jeg regner med du faktisk skjønte at jeg ikke mente det bokstavelig talt. Snakker jo egentlig om friheten til å gjøre det man ønsker med sin egen kropp eller friheten til å gjøre ting man nødvendigvis ikke er kapable til å gjøre, som kan utsette andre for skade, evt. noe som fører til tredjepartsskade for andre mennesker. Og er noe helt annet enn totalt anarki.

Og disse tingene du klager på, slik som bevis på at man er kapabel til å kjøre lastebiler eller operere andre ting, er en av de tingene man bruker for å minimalisere potensielle skader. Ølsalg-begrensningene er noe av det jeg mener kan virke kontraproduktivt. Men det fungerer jo til en viss grad f. eks. på utesteder. Man drikker mindre alkohol, men dette får jo bivirkninger i forhold til folk som havner i slåsskamp når alle må stresse seg til mat eller taxi for å komme seg hjem. Så det er ett oppveiingsspørsmål. Man har jo også tatt i bruk mangfoldige tiltak mot røykere.

Så ja, restriksjoner er nødvendig for at velferdsstaten skal være legitim.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Vel, man kan ha "all friheten man ønsker" uten at man snakker om totalt anarki. Jeg regner med du faktisk skjønte at jeg ikke mente det bokstavelig talt. Snakker jo egentlig om friheten til å gjøre det man ønsker med sin egen kropp eller friheten til å gjøre ting man nødvendigvis ikke er kapable til å gjøre, som kan utsette andre for skade, evt. noe som fører til tredjepartsskade for andre mennesker. Og er noe helt annet enn totalt anarki.

Og disse tingene du klager på, slik som bevis på at man er kapabel til å kjøre lastebiler eller operere andre ting, er en av de tingene man bruker for å minimalisere potensielle skader. Ølsalg-begrensningene er noe av det jeg mener kan virke kontraproduktivt. Men det fungerer jo til en viss grad f. eks. på utesteder. Man drikker mindre alkohol, men dette får jo bivirkninger i forhold til folk som havner i slåsskamp når alle må stresse seg til mat eller taxi for å komme seg hjem. Så det er ett oppveiingsspørsmål. Man har jo også tatt i bruk mangfoldige tiltak mot røykere.

Så ja, restriksjoner er nødvendig for at velferdsstaten skal være legitim.

I forhold til det med øl-salg begrensninger på byen så har Stavanger løst dette ganske bra.

De har delt opp sjenketidene sånn at utesteder der man slipper inn folk under 21 stenger klokka 0200 og de stedene som slipper inn folk over 21 stenger 0400. (Mulig tidene ikke er helt korrekte, men du skjønner tegninga)

Dette har funket bra i forhold til at det har blitt mindre bråk og kortere taxikø.

Så noen restriksjoner kan nok være på sin plass :hmm:

Lenke til kommentar

Diskusjon.no i et nøtteskall.. Dette er mye mer sammensatt enn dere innbiller dere.

Norge er ikke et industrisamfunn. Dette har mye å gjøre med det faktum at vi lever i et samfunn hvor det er "kulere" å være middelmådig i idrett enn flink på skolebenken. Slikt blir det ikke akkurat revolusjonerende forskning og teknologi av. Enda nærmere sakens kjerne er det faktum at vi fant olje, og har blitt late og avhengige av denne. Hvis en mann finner mat utenfor døren hver eneste dag, hvorfor skal han gidde å anstrenge seg for å få tak i annen mat? Dessuten er dagens utsikter til å utvikle en stor industri langt mørkere enn da f. eks USA gjorde det. Vi er så fantastisk miljøvennlige og politisk korrekte i dag, og dette legger bånd på slik utvikling. De godt etablerte kjempene som vokste opp bak f. eks USAs tollbarrierer derimot, de klarer seg godt.

PS: den ex-båtselgende bestefaren din gikk nok ikke konk bare pga avgifter og skatter.

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...