maggun Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Er det noen andre her som har erfaringer med retur av hardware til databutikken.com ? Jeg sendte 3 januar en retur forespørsel, i forventning om kjapt å motta et returnr. slik at jeg er så heldig å få lov til å returnere defekt hardware. Håpet var å kunne sendt maskinvaren til dem innen fredag 4. januar, nå er det 8 januar og jeg har fortsatt ikke hørt et fnugg, og det bare for å motta retur nummeret. I det aller minste kunne de gitt tilbakemelding på hvorfor det skal ta så jævlig lang tid å få det berømte nummeret, eller sagt ifra dersom det var noe som var gjort galt fra min side, hvis det var så. Så lang tid som det har tatt nå, får meg til å bekymre meg over hvor lang tid hele prosessen vil ta. Jeg har også forgjeves forsøkt å ta det opp med dem pr. telefon, idag virker det også som at de ikke ønsker å motta telefonsamtaler. Det har vært opptatt nesten i hele dag, og når det ringer og man skal settes videre blir samtalen avbrutt. Andre erfaringer, meninger el. kommentarer mottas med takknemmelighet. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 Vet ikke helt, men det kan virke som om de fleste ansatte kan ha tatt ferie fram til 7.januar, derfor er det et hardkjør for oss som kunder å komme gjennom. Men trege ting er leit. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 8. januar 2002 Del Skrevet 8. januar 2002 DataButikken.com har eit svært spesielt system som eg ikkje kan sjå at er i henhold til norske forskrifter. Sikker på at du brukte rett rett skjema til returforespørslar? Forrige gang eg var inne på deira sider, var det vel omtrent 10 forskjellige skjema til ulike ting. Den butikken der irritere meg. Lenke til kommentar
maggun Skrevet 8. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2002 Ja.. jeg betviler hele systemet de har anlagt for retur av defekte varer, og varer man angrer på å ha bestilt. Jeg har utdypt litt om hva jeg har gjennomgått før jeg i det hele tatt har fått avlevert pakken på postkontoret, under et annet emne her. Men jeg tar det engang til her slik at flest mulig blir opplyst om problemstillingen. Jeg bestilte utstyr i romjula, og fikk maskinvaren rimelig fort levert, spesielt med tanke på bemanningen de fleste bedrifter har i høytids dager. Det viste seg ganske kjapt at det var feil i epox 8kha+ hovedkortet de leverte, noe som selvsagt er veldig skuffende. Greit nok tenkte jeg, det skal vel være en enkel prosess å sende dette tilbake slik at de kan utbedre feilen. Men for å få lov til å sende defekt utstyr tilbake, må man få et retur nummer. Hvis ikke du får dette, men allikevel returnerer det, får du pakken tilbake uten at de i det hele tatt tar en titt på det. Det skulle vise seg at bare det å motta dette "retur nummeret", var en prosess i seg selv. Jeg sitter her nå, nesten en uke etter at jeg sendte en retur forespørsel, og enda har jeg ikke motatt dette hellige retur nummeret. Med tanke på tidsfrister som skal overholdes under visse omstendigheter, virker det for meg skremmende at databutikken.com i praksis kan ignorere retur forespørsler. Med den mulige konsekvens kan nekte deg retur rett. Retur fristen som står skrevet i angrefristloven, er på 10 dager. Hvordan kan jeg få levert det tilbake, når databutikken.com nekter meg det ? Nå har det snart gått en uke, men når eller om jeg får returnummeret vet jeg ikke. Så lang tid det har tatt til nå, får meg samtidig til å lure hvor lang tid hele prosessen vil ta, og når jeg kan ta ibruk den nye pc'en jeg allerede har betalt for. Er det noen som har vet, eller har grunnlaget for å sjekke opp, om de har lov til å kreve at man MÅ få et slikt returnummer for å kunne returnere varer ? I og med at man MÅ ta i bruk systemet de bruker på hjemmesidene, har man på ingen måte en anelse om forespørselen kommer igjennom. Kan de i praksis ignorere disse, og legge skyld på det de selv mener er problemet, enten det er kunde eller en "teknisk feil" ? Databutikken.com krever blant annet at du betaler frakt kostnadene for retur av varer med mangler. Som i seg selv er i strid med forbruker loven. Nå har man riktignok mulighet å "bestille" fraktlapp, som de kaller det, for at de skal ta på seg den kostnaden. Men det hele virker for meg, som en taktikk for å slippe unna de som eventuelt ikke har fått med seg dette. De sier blant annet på sine hjemmesider, at de ikke kan tilbakebetale dette pågrunn av "administrative" årsaker, om man ikke har spurt om fraktlapp.. høres pent ut men, ikke forskriftsmessig. Ikke vet jeg, men jeg synes det er synd at man må finne på slike finurlige systemer og labyrinter for at forbrukerloven skal være gyldig, ifølge deres utsagn. Er det noe galt skal man kunne sende det så fort som man selv gidder, og få feilen utbedret i en fei.. nærmerst. Det skal ikke stå på kjøper at de ikke har rutiner som plukker opp større feil i varene de leverer. "Fraktlapper" og "returnummer" skulle vært forbudt, og er kansje det også ? Nå har ikke jeg satt meg inn i hele det finurlige systemet, og praksisen databutikken har. Men dersom det er andre som har noe å påpeke på mitt innslag eller andre områder, hadde det vært strålende. Velg med omhu, pris er ikke alt.. Lenke til kommentar
maggun Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Mener å ha funnet ytterligere motsigelser/feil ved vilkår, systemet for retur av defekte/angre varer hos databutikken.com. Utdrag fra databutikken.com #### Avbestilling: Avbestilling av ordre er mulig uten kostnad for kunde fram til det tidspunktet ordre er effektuert. Effektuering skjer på to måter, vanligvis gjennom at faktura og fraktpapirer lages, eller at montering av datasystem påbegynnes. Avbestilling etter ordren effektueres er ikke mulig. Du som kunde er dersom vi har effektuert ordren, alltid pliktig å motta ordren. Avbestilling av ikke lagervare som er kjøpt inn spesielt for kunde er ikke mulig etter vi har bestilt varen fra vår leverandør. En avbestilling er ikke gyldig før bekreftelse om dette mottas fra DatorButiken.com. #### noe som ikke nevnes av databutikken, er ved forsinkelse fra dems sin side. Da har kjøper rett til å heve kjøpet dermed også ordren, noe databutikken likevel krever at du skal motta. databutikken sier en effektuert ordre er hvor faktura eller fraktseddel er laget, eller hvor det er påbegynt arbeid på et bestilt system. Så dersom databutikken i ettertid bruker lang tid, mener de uansett at du skal ta imot ordren, "or suffer the consequenses", for å bruke det uttrykket. Fra det jeg forstår fra paragrafen under her, kan kunde si ifra, etter at man har fått vite om leveringen. Fra lovdata.no, lov om kjøp Kapittel V § 29. Frist for å heve. Er tingen levert for seint kan kjøperen ikke heve kjøpet, med mindre han gir selgeren melding om kravet innen rimelig tid etter at han fikk vite om leveringen. Utdrag fra databutikken.com Under Kundesenter/returforespørsel/garantioppdrag/om returer Skriver de: #### Om Returer Utdrag fra Kjøpsvilkår Returer I alle tilfeller hvor en vare returneres til oss skal vi forut for retur ha gitt kunden et returnummer. Det er kundens ansvar å be om returnummer, samt tilse at varen emballeres i samsvar med våre anbefalinger, og at forsendelsen merkes tydelig med returnummer. Privatkunde kan be om at vi skal stå for fraktkostnader fra kunde til oss ved å be oss sende en såkalt fraktlapp. Dette kan skje først etter kunde har mottatt returnummer. Du kan ikke be om erstatning for fraktkostnader i etterkant, dette av administrative grunner.... #### Men derimot, hentet fra Kjøpsvilkårene, står det ikke en kjeft om frakt og hvem som skal stå for det. Riktignok skal man godkjenne "om garantier" før man kan sende en forespørsel, men under "om garantier" henvises det til kjøpsvilkår, så hva er gjeldende ? Ville jeg tippet så har databutikken slurva med vilkår, som forøvrig innholder skrivefeil, noe som kan gi en indikasjon på hvor mye arbeid som er lagt ned i det her. #### Returer I alle tilfeller hvor en vare returneres til oss skal vi forut for retur ha gitt kunden et returnummer. Det er kundens ansvar å be om returnummer, samt tilse at varen emballeres i samsvar med våre anbefalinger, og at forsendelsen merkes tydelig med returnummer. Om returbegrunnelsen er garanti, eller reklamasjon, og feil ikke kan påvises, pga utilstrekkelig dokumentasjon av feil, om varen ikke er defekt, om garantien er utgått eller ugyldig, f eks pga uforsiktig eller feilaktig håndtering, tilkommer håndteringsavgift på 400,- ekskl moms + kostnader for levering tur og retur.... #### Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 9. januar 2002 Del Skrevet 9. januar 2002 Jeg har aldri handlet på denne webshoppen og etter det du har skrevet kommer jeg nok ikke til å handle der med det første heller, derimot handler jeg alltid hos Ps Web som forøvrig ble kåret til årets beste webshop her på hw.no [ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2002-01-09 04:27 ] Lenke til kommentar
maggun Skrevet 9. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2002 Idag mottok jeg alle besvarelser på ordre forespørslene på et og samme tidspunkt. Hvilket tyder på at det har vært en "feil" ved deres systemer, samma det. Jeg tok meg derfor tid til å utdype problemet per mail, hvorpå de var veldig imøtekommende og ivrige på å løse problemet.. det er bra. Men samtidig så er det mange feil i praksisen, og vilkårene de peker til, og sender ut per e-post. Jeg mottok for eksempel i besvarelsen på retur forespørslene, henvisninger til svensk lovgivning. Dette og masse annet, gjør at mye av vilkårene og guidene de har på siden sin er i noen tilfeller direkte feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå