Gå til innhold

Alltid kjøre program som annen bruker i annen profil

Anbefalte innlegg

Sliter med oppsett av en maskin med to profiler.

Profil 1 er en administratorprofil har følgelig ikke noen begrensninger. Profil 2 er en begrenset profil uten tilgang til installering av flere programmer samt at enkelte programmer ikke skal kunne kjøres. Akkurat dette fungerer klanderfritt, men utfordringen er at begge profilene skal ha tilgang til et spesielt program. Nå viser det seg at programmet kun kan kjøre fra profil 1 som det opprinnelig ble installert på. Dette har ingen ting med rettigheter å gjøre, men er rett og slett fordi programmet er skrudd sammen sånn. Dersom jeg er logget inn på Profil 2 og fyrer i gang programmet som brukeren Profil 1, så funker det som en drøm. Problemet er at jeg gjerne skulle slippe å taste inn brukernavn og passord for hver gang dette programmet skal kjøres. Da blir liksom vitsen med disse profilene borte.

Eneste alternativet jeg ser for meg, er at det lages en TREDJE profil som programmet installeres fra som etter hvert får samme rettigheter som profil 2. Deretter må begge profilene starte programmet som bruker av profil 3. Tungvindte greier. Noen som har tips?

Og ja... jeg HAR brukt google i forkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å gi profil 2 adminrettigheter, for så å installere programmet får du er innlogget som profil 2? Ville kanskje ha kjørt programmet først en gang også som admin, før du logger ut og fjerner admin rettighetene fra profil 2. Vet ikke om det funker.

Eventuelt kan du dykke ned i "runas.exe" og se om du finner noe der

Lenke til kommentar

Ser ut som RunAs.exe kan gjøre susen. Må bare huske å fjerne tilgangen til notepad og wordpad for brukerprofilen, hvis ikke skulle det være en smal sak for brukere av profil 2 å se passordet til profil 1. :hmm:

Blir testet ut i kveld, så får vi se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...