Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Din hemmelighet. Her.

Gjest Mhmjaa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant å vite om Spiseforstyrrelser siden det er så mange som sliter med det.

Anoreksi er vell at man ikke spiser? Bulimi er oppkast/brekkning?

Tja, det er jo ikke feil.

Men ta meg selv som eksempel:

- Jeg har så og si alltid spist, noe i hvert fall. Men anorektiske jenter er ofte svært intelligente jenter, og de kan tilslutt "alt" om mat. Jeg vet hvor mange kalorier det er i stort sett alle matvarer i en butikk. Med en sånn kunnskap vet jeg også hva som ikke inneholder så mye kalorier. Og da var jo det ganske enkelt, jeg bare valgte ut det jeg likte best av de varene med lavt innhold, og spiste de i kontrollerte mengder, dvs at jeg alltid var på minussiden... Når man ikke får i seg nok mat, går man ned i vekt. Jo lengre man går ned i vekt, desto sykere blir man (som regel). Helt ærlig, så var min redning ut av anorexien at jeg faktisk klarte å komme langt nok ned. Det høres helt sykt ut, og jeg vil IKKE anbefale det til noen andre. Det sitter sikkert noen anorektikere her inne på forumet, og som sikkert leser dette. Jeg kan ikke gjøre noe for å stoppe dem, for når en er i sin egen lille anoreksi-verden suger man til seg informasjon om hva andre veier, spiser og hvor mye de trener. Det er sykdommens natur. Men når jeg var så vanvittig syk, så forstod jeg endelig hvor sykt dette var. Alt det gode som jeg trodde ville skje når jeg bare ble bra nok, var ikke der i det hele tatt.

Så anorexi er en sykdom hvor man kontrollerer matinntaket, både ved form av mengde og kaloriinnhold. Men det er jo også så mye mer enn det da...Litt komplisert, og forskjellig fra person til person.

Bulimi er en spiseforstyrrelse hvor man spiser mat og kaster den opp. Det kan være både store og små mengder, men ofte er det "ufortjent" mat. En person med bulemi kontrollerer sitt inntak ved å kaste det opp igjen, eller kaster det opp som en straff mot seg selv. At en person har bulemi kan være vanskelig å se, da de ofte er normalvektige.

Noen varierer mellom de to typene, og har anorektiske og bulemiske "perioder"...

Jeg kan en del om spiseforstyrrelser, men siden jeg ikke er en fagperson, kan det hende at det ikke er helt opptimalt skrevet. Men det er bare å spørre om det er noe...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Min er at når det er folk som spør om idiotiske spørsmål, eller spør om ting de absolutt ikke har noe med føler jeg at jeg bare har lyst til å knuse trynet til personen. :ph34r:

Eksempel er rådgiveren, som når vi søkte vgs idag spurte "hva i alle dager jeg skal med elektro?!". Det var visst utenkelig at noen ville bli elektrikker! :wallbash: BRENN

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter i lufta over dasslokket, i ca 99/100 ganger når jeg driter.

ditto. endelig noen andre enn meg som gjør det samme;D

Haha bra, har alltid tenkt på hvor rart det må se ut hvis en skulle komme stormende inn å se meg sitte der i lufta :p

Lenke til kommentar

Jeg forventer at folk tar hensyn til meg, men har store problemer med å se hva andre kan slite med og at ting kan være vanskelig for de.

Jeg tror ikke jeg noengang kommer til å bli lykkelig eller få et godt liv, enda det som er inni huet skulle tilsi det motsatte, så vil handlingene mine medføre at det ikke skjer (ikke snakk om ulovligheter, men mer at jeg ikke tillater at jeg kan ha det bra).

Jeg har knapt hatt sosial kontakt uten større mengder alkohol involvert de siste 5-6 årene og har derfor store problemer med å forholde meg til andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg hater alt og alle. Hver gang jeg ser tilfeldige personer på gata og sånt tenker jeg at de sikkert er noen helvetes idioter. Jeg klarer ikke se for meg personer jeg ikke kjenner som intelligente. Alle er dumme i mine øyne.

Du må lese boken "The Catcher in the Rye". Den handler om deg.

Jeg leste den på et tidspunkt i livet mitt der den faktisk handla om meg. Det var en sterk opplevelse, men jeg er glad for at jeg ikke er der lenger. Likegyldighet skremmer meg.

Hemmelighet: Jeg var mer eller mindre deprimert i to år.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så stor hemmelighet, men jeg har aldri fortalt noen før! Hemmeligheten min er at jeg føler meg svært sjelden tiltrukket av "typisk sexy" jenter. Er veldig lei av typen damer jeg møter på utesteder og klubber i helgene.

Er derimot veldig glad i søte, feminine jenter som ikke er redde for å vise at de er fornøyd med å være det. Det er ikke snakk om leting etter en fremtidig 50-talls-husmor eller en kjæreste som lyder den minste ordre. Tenker derimot på jentene som heller går i bluse enn t-skjorte, ikke bråker om seg eller snakker like stygt som en gjeng gutter. Typen jenter som er opptatt av mote og estetikk uten at det nødvendigvis innebærer merkeklær og sminke, som passer på å ta vare på seg selv og ser sunne ut. De som ikke synes det er kjempegøy å drikke seg baklengs ute på byen og få seg et ons.

Skal likevel ikke lyve da; å ha en dame som virkelig klarer å håndtere en digg biff i stekepanna hadde vært supert. :whistle:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...