000111222 Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Har tenkt å studere fysikk, men lurer på kva eg bør velge. Har fått dette svaret frå NTNU: Det stemmer at hovedforskjellen på sivilingeniørstudiet og realfagsstudiet er at realfagsstudiet har stor grad av frihet til valg av emner. I bachelor. og masterstudiet i fysikk er det ikke krav om at du tar emner innen kjemi, IKT, programmering eller ledelse, slik det er på sivilingeniørlinjen i fysikk og matematikk. Avhengig av hva du er interessert i, så kan du selvfølgelig velge å ta også denne typen emner i realfagsstudiet. Når det gjelder fysikkemnene, så er det de samme emnene som tas av både sivilingeniør- og realfagsstudenter. Forskjellen her er at realfagsstudentene har plass til flere fysikkemner i studieplanen sin, hvis de skulle ønske det. En annen forskjell er størrelsen på masteroppgaven. Realfagsstudentene skriver én stor oppgave på 60 studiepoeng, som tilsvarer ett helt studieår. Sivilingeniørstudentene skriver først en prosjektoppgave på 15 studiepoeng, før de tar en masteroppgave på 30 studiepoeng. Hadde vore kjekt om nokon som går, eller har gått på NTNU kunne gi ein kommentar. Endret 23. januar 2008 av MK_Blackbird Lenke til kommentar
chiefbast Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Har tenkt å studere fysikk, men lurer på kva eg bør velge. Har fått dette svaret frå NTNU: Hadde vore kjekt om nokon som går, eller har gått på NTNU kunne gi ein kommentar. Jeg har gått realfagsstudiet ("frie fag") fysikk på NTNU, og jeg hadde det bra der. Valget mellom frie fag og siv.ing kan kanskje virke litt forvirrende, hva man bør velge er litt avhengig av hva man vil ha ut av studiet. Veldig forenklet er siv.ing litt mer "samlebånd"; mindre valgfrihet, men tettere oppfølging. Frie fag gir deg muligheten til å gå mye dypere inn på et tema (etter at du har lært de grunnleggende tingene alle må lære), men du er samtidig litt mer på egenhånd, og må lære å finne ut av ting selv. Hvis du bare er interessert i å komme deg ut i industrien, og ikke bryr deg om vitenskapen i det hele tatt, er siv.ing helt klart din ting. Det er mindre komplisert, og ting vil gå av seg selv. Hvis du derimot er mest interessert i vitenskapen fysikk, men samtidig vil ha en mulighet til å få jobb i industrien etterpå, er frie fag helt klart for deg. Hvis du befinner deg en sted mellom disse ytterpunktene blir valget mer komplisert... La meg tilslutt si at du antageligvis vil trives på begge linjene hvis du er interessert i fysikk&matte, og at jobbmulighetene er tilnærmet identiske. Lykke til! Lenke til kommentar
000111222 Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Takk for svar! Byrjar å danne meg eit bilde av kva eg vil no. Heller mot realfag atm... Lenke til kommentar
aspic Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Argh.. At ting skal vere så vanskeleg Eg slit med liknande problem, berre at eg har meir eller mindre bestemt meg for sivil.ing. Men innan? Det må gudane vite.. Alt utan om nanoteknologi, for der kjem eg ikkje inn uansett Sry for å poste noko som ikkje var relevant i det heile tatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå