Gå til innhold

Jobbmuligheter som Dataingeniør


Anbefalte innlegg

hei dere, er 15 nå og vurderer å ta utdanning som dataingeniør gjennom enten elektro eller studisep.................blæh, almenn!

 

Men blir kjipt å finne ut etter utdanningen er ferdig at ingen faktisk trenger dataingeniører : /

 

så hvordan er jobbmulighetene?

Endret av Diskutereren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har skrekk for matte og systemering, så er ikke dataingeniør nødvendigvis riktig vei å gå for deg. Det er 3 år med mye matte og teori. Dataingeniører sitter gjerne på et kontor og lager lure løsninger på både akstrakte og konkrete problemer. Om det høres gøy ut, så vil det være like stor etterspørsel etter dataingeniører om 10 år som det er i dag - for det er for få som velger den utdannelsen.

 

Om det ikke høres gøy ut, så går det også an å sikte på en support-tekniker-stilling. De gutta har det gøy med storage-kabinetter og overvåkningsrutiner og nettverk-administrasjon. Av utdannelse så finner du så mangt - support-teknikere blir hyret etter erfaring og sertifiseringer.

Lenke til kommentar

Er veldig mye matte og annet teoretisk arbeid på dataingeniør utdanning. Vi jobber så og si bare med abstrakte problemer og algoritmer.

Det er sikkert litt vanskelig å si når man er 15 år, om man vil jobbe med denne typen ting. Da kan jeg anbefale samme løpet som jeg gjorde.

3 år med elektronikk->teknisk IT stilling i 3 år->forkurs for ingeniør->dataingeniør.

 

Glemte helt å svare på spm. Ja det er og vil bli bruk for massevis av dataingeniører. SPESIELT om man blir programmerer.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er veldig mye matte og annet teoretisk arbeid på dataingeniør utdanning. Vi jobber så og si bare med abstrakte problemer og algoritmer.

Det er sikkert litt vanskelig å si når man er 15 år, om man vil jobbe med denne typen ting. Da kan jeg anbefale samme løpet som jeg gjorde.

3 år med elektronikk->teknisk IT stilling i 3 år->forkurs for ingeniør->dataingeniør.

 

Glemte helt å svare på spm. Ja det er og vil bli bruk for massevis av dataingeniører. SPESIELT om man blir programmerer.

 

Må bare si det at jeg har litt andre erfaringer fra Dataingeniør-studiet. Det er en del matte, javisst, men kun de første to-tre semestrene. Da er det jo seff integrasjon/derivasjon, komplekse tall, algoritmer, matriseregning, statistikk og sannsynlighetsregning, samt "applied" matte til elektrofag.

Men siden har det kun vært bittelitt matriseregning, og ellers stort sett bare praktiske fag (stort sett mot progging, men også noe nettverk og slikt). Skal nevnes at jeg er i 2. studieår, men kan ikke se på studieplanen min at det skal være annerledes neste år.

 

Uansett, med mindre man har mattefobi og syns det er gøy å knote med programmering så er det jo rett og slett fantastisk gøy studium. Og jeg har inntrykk av at dataingeniører får jobb temmelig fort.

 

Downside: Dataingeniør er det lavest lønnede ingeniøryrket. En god siv.ing. innen petroleumsfag eller elektro har jeg inntrykk av kan ligge på 100-200'000 mer i året enn siv.ing. data, uansett dyktighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg skal love deg at det finnes ingen ingeniørretninger som bruker matematikken mer enn dataingeniører, ihvertfall under utdanningen

 

og jeg skal love deg at du tar feil. :-)

 

Ok, det er nok stor forskjell mellom studiestedene. Men bygg, elektro (spesielt på siv. ing nivå) og tradisjonelle ingeniørfag bruker vanligvis matematikk vesentlig mer enn datateknikk under studiene.

Lenke til kommentar
Jeg skal love deg at det finnes ingen ingeniørretninger som bruker matematikken mer enn dataingeniører, ihvertfall under utdanningen

 

Sant dette, vi har veldig mye matematikk. Og mye av det bruker vi også.

 

Her er de matematikkfagene jeg har hatt/skal ha:

FOA154 - Diskret matematikk - 10sp

FOA169 - Matematisk analyse og lineær algebra - 10sp

FOA172 - Sannsynlighetsregning og statistikk - 5sp

 

De to første av disse, samt fysikk faget våres, er det bare Dataingeniør som har.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Jeg skal love deg at det finnes ingen ingeniørretninger som bruker matematikken mer enn dataingeniører, ihvertfall under utdanningen

 

Sant dette, vi har veldig mye matematikk. Og mye av det bruker vi også.

 

Her er de matematikkfagene jeg har hatt/skal ha:

FOA154 - Diskret matematikk - 10sp

FOA169 - Matematisk analyse og lineær algebra - 10sp

FOA172 - Sannsynlighetsregning og statistikk - 5sp

 

De to første av disse, samt fysikk faget våres, er det bare Dataingeniør som har.

Det er mye? Helt vanlig informatikk ved universitetet har minst 30sp matte.

Har du i det hele tatt sjekka hvor mye matte de andre ingeniørlinjene har?

 

Hvis du ser på byggfag, så har de ikke bare mer matte, men også mye mer avansert matte.

 

Og forresten.. fysikken vi hadde var barnehagefysikk om man har 3FY fra før. Skjønner ikke hvorfor vi hadde det faget der.

 

Man har litt matte på dataingeniørlinje, men er ikke så altfor mye å skryte av.. og vil ikke si det er nok til man stiller noe sterkere enn de som tar vanlig bachlor i informatikk så lenge man tok realfag på vgs.

Lenke til kommentar
Det er mye? Helt vanlig informatikk ved universitetet har minst 30sp matte.

 

Denne diskusjonen er meningsløs da dere bare snakker om hva dere opplever på hver deres skole og ikke hvordan det generelt er over hele landet. Det er stor forskjell på dette mellom lærestedene uavhengig av informatikk/ingeniør.

 

F.eks. så har man på Bachelor informatikk ved NTNU bare 15. sp obligatorisk matematikk (men du kan selvsagt velge mye mer).

Lenke til kommentar

Jeg jobba kanskje 1t i uka med matte.. men så har også bare B-C..

Varierer veldig mye.. men at dataingeniør er den retningen med mest matte er bare tull.. selv om det varierer rundt omkring.

 

Det er mye? Helt vanlig informatikk ved universitetet har minst 30sp matte.

 

Denne diskusjonen er meningsløs da dere bare snakker om hva dere opplever på hver deres skole og ikke hvordan det generelt er over hele landet. Det er stor forskjell på dette mellom lærestedene uavhengig av informatikk/ingeniør.

 

F.eks. så har man på Bachelor informatikk ved NTNU bare 15. sp obligatorisk matematikk (men du kan selvsagt velge mye mer).

Synes det er greit at leserene får et nøyansert bilde.. Det en person sier er ikke nødvendigvis slik selv om den personen tror det.., eller har opplevd det ETT sted. Og det var poenget mitt. Jeg bryr meg lite om hvor mye matte de forskjellige har. Jeg er mer eller mindre ferdig snart uansett, og skulle gjerne bytta ut en del av tullefagene med mer matte.

Lenke til kommentar
Så du bruker ca 1 time på matematikk i uken? Har du matematikkpensum fra barneskolen da? Bare forelesningene mine tar 6 timer uken... Jeg har et 10sp fag nå.

Seff er det pensum fra barneskolen.. man må fremdeles bruke vanlige regneoperasjoner, men er vel tatt for gitt at du kan det innen du starter på høgskolen, så de går ikke akkurat igjennom det.

(Kanskje derfor du sliter sånn... :p)

 

Varierte litt fra mattefag til mattefag.. men mye av matten tar bare pensumet litt videre fra 3MX, og hvis man husker det meste derfra, så er det ikke så stress.

 

Diskret matte fulgte jeg ikke undervisningen.. bare leste litt før eksamen. Relativt enkelt fag. Fysikk leste jeg aldri til i det hele tatt. Lineær algebra gjorde jeg kun obligene til.. og det var det.. (Fikk B i alle de tre fagene)

Nå skal det sies at jeg har vært borti en del av de tingene før jeg starta på de fagene.

 

Har hatt mattefag jeg har måtte lese en del på også.. Da brukte jeg vel en 3-4t i uka.

 

Sier ikke at det ikke krever noe som helst. Men sier at de obligatoriske mattefagene gjør en ikke til matte guru. Er helt vanlig matte som frisker opp, og går litt videre fra det man hadde på vgs. Ikke noe å hoppe i taket for. Men det er selvfølgelig mulig å velge videre matte som valgfag, og jeg tror nok det er en lur ting å gjøre om man ønsker seg innenfor et yrke hvor matte er viktig.

 

Jeg selv føler ikke at matte er så utrolig viktig i de aller fleste it retninger, og er vel derfor det har kommet en del studier som hopper over mye av matte'n. Er det store matematiske problemer i forbindelse med jobb og slikt ønsker man vel heller noen med hovedfag i matte fra universitetet. Det som er greit derimot er å ha litt matematisk bakgrunn for å kunne forstå og løse en del it-problemer som går på litt avanserte ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...