Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm og reboot under kjøring av krevende spill/program

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt dette problemet en stund nå. Alle spill og større program låser seg når jeg bruker dem, dette skjer enten ved at maskinen rebooter eller bare at alt stopper opp. Har lastet inn nye drivere til skjermkort, og reinstallert windows. Allikevel skjer dette.

Oppsettet er: AMD Athlon 1800+, ASUS A7-266N hovedkort, ATI radeon 9800 skjermkort. Alt er godt kjølet.

Noen som har peiling på hva som kan være galt? Har lest noe med IRQ kanalene kan være feil, men sjekke dette og det er ingen konflikter, MEN skjermkortet står som PCI, som er feil, siden det er AGP, hvordan kan jeg evt endre dette?

Håper på gode tips:)

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge siden jeg har sett problemer med IRQ-konflikter. Det var stort sett i Windows 95/98. Men hvordan ser det ut i Enhetsbehandling/Device Manager? Er det noen utropstegn eller gule symboler ved noen av enhetene?

Hent også ned Memtest86+ fra www.memtest.org, og kjør en test på RAM.

Lenke til kommentar

irq.jpg

Sånn ser det ut i enhetsbehandling. Som dere ser er skjermkortet under PCI. Takker for tipset om memtest, skal kjøre det iløpet av dagen. Kan også nevne at ATI sine hjemmesider foreslo at jeg skulle endre pc type fra ACPI til standard pc, gjorde dette og fikk en massiv irq konflikt:P

hehe, nye tips mottas med glede:)

Lenke til kommentar

Kjørte memtest i litt over en time, og den fant ingen feil...men måtte avbryte den siden jeg måtte bruke maskinen, kjører den fullt ut imåren. Grafikkort og CPU får godt nok kjøling og gpu viften er byttet ut med en ny cpu vifte, som kjøler bedre, kortet er aldri varmt engang. Det jeg kom på nå er at viften til grafikkortet er koblet direkte til psu, ikke via strømporten på grafikkortet...kan dette være av betydning? PSU`en er også ganske gammel, kan feilen ligge der?

MVh, Eirik

Lenke til kommentar

for meg høres det ut som om pc-en din er mekket sammen fortest mulig og ikke helt forsvarlig satt sammen. Prøv og se inn i pc-en din og se om alle ledninger sitter helt inni osv. Hvor krevende programmer er det du kjører? du må huske på at du ikke har den beste pc-en til krevende oppgaver. :) Jeg håper at skjermkortet fysisk står i agp-porten, hvis ikke har du har ett problem. :p Hvis det er satt rett på plass, så kan det være at feil driver er innstallert. Prøv å laste ned nyeste driver og innstaler den. Eventuelt avinnstaller den gamle.

Lenke til kommentar

Hvordan får du det til at kontaktene er delvis i og at pcen samtidig fungerer? Det har i alle fall aldri jeg opplevd, heller ikke at skjermen funker samtidig som skjermkortet ikke er ordentlig i.

Hvordan du kobler i vifta spiller ingen rolle så lenge skjermkortet er avkjølt, er jo mange som har vannkjøling og dermed et kjølesystem som er helt utenom pcen og psu i det hele tatt. Kanskje (har ikke vært borti det før) at det er noe program som skal styre viftehastighet som ikke får kommet i gang og derfor skaper problemer, men tviler veldig mye.

Jeg vil prøve å teste et annet skjermkort hvor driveroppdateringer ikke gjør susen.

Lenke til kommentar

Vel, pcen min er ikke satt sammen i en fart, og alt er koblet riktig sammen. Memtest stod på idag når jeg var på jobb, i 13 timer, og fant ingen feil...kjører heller ingen serlig krevende program(Gta san andreas, fear, osv) Men, men, blir nok ny pc på meg nå snart...så gidder ikke bruke så alt for mye energi på denne.. men allikevel irreterende feil dette her!

Det jeg skal prøve imåren er å koble viften til skjermkortet på strømporten til skjermkortet, istedet for direkte til psu, kan jo være ett eller annet som klikker siden viften ikke er koblet der...hehe, vært et forsøk.

Takker for alle tips:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...