Gå til innhold

Når er det egentlig nødvendig å reformatere?

Anbefalte innlegg

Hallo. Som jeg har lært den siste måneden, er ikke reformatering alltid førsteprioritet når dataen begynner å gå tregt.

Er det igrunn noe poeng i å reformatere datamaskinen, eller lar alle probler seg reparere med diverse programmer? Når vet jeg eventuelt når reformatering er eneste løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har ekstremt store problemer med operativsystem, virus o.l som du har prøvd veldig mye og fått hjelp med men fortsatt ikke er blitt bedre og du ikke har formatert på flere år. Da synes jeg du skal ta en formatering. Formatering føles veldig fint ut når du har gjort det. Alt er liksom så rent og pent :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker formatering mye når jeg ikke orker å prøve å fjerne virus eller treghet på pc-en mer.

Blir mye formatering da eller? :p

Vurderer å ta en formatering snart. Har drevet å testet masse software det siste året og jeg orker rett og slett ikke å rydde opp i så mye fjas jeg har klart å innstallere av programmer og greier.

Lenke til kommentar
Hva er det som egentlig skjer når du formaterer?

Alt som er på datamaskinen fjernes og du må legge inn operativsystemet på nytt. Da får du et helt rent og pent system. Det finnes også noe som heter recovery. Det er i prinsippet det samme som formatering, bortsett fra at det ikke fjerner operativsystemet. En recovery fjerner bare alt som du har lagt inn slik at maskinen blir som den var da du skrudde den på for første gang. Slike recoveries og formatreringer foregår ved at du setter i en "recovery-disc som du starter opp ved oppstart og deretter følger veiledningen. I tillegg har veldig mange bærbare datamaskiner har en innebygget recovery hvor du f.eks. tapper f10 ved oppstart.

Ved en formatering er det mange som velger å partisjonere harddisken(e). Det betyr at du deler opp harddisken(e) i forskjellige deler. F.eks. at du har en C: med operativsystemet, D: med personlige filer og en E: med programmer.

Lenke til kommentar

Om du ikke liker å formatere og instalere en clean install. Kan du alltids ta et image etter en ren install.

Start med os, alt av program du normalt bruker minst 1 gang i løpet av en uke eller to. Kjør så div regclean software osv for å bli kvitt "søppel" som allerede har lurt seg inn. Når det er ferdig bruker du et program som laget et image av os partisjonen din f.eks norton ghost.

Neste gang du ønsker å "starte på nytt" er det bare å boote via f.eks ekstern disk og kjøre inn image av partisjonen. Tar en time eller to uten at du trenger å trykke på noe som helst. Også er alt klart til bruk med favoritter med mer så fort den er ferdig.

Lenke til kommentar

Det er vel 5år jeg innstallerte win xp.

Kjører på samme install ennå.

Holder det like raskt som et ny install av win.

Har kontroll på alt som har med prosesser-tjenster-registert.

Speilbilde har alltid 2 tatt med acronis true image(speilbilde det eneste sikere)

Degfragmering hdd+pagefile(diskkeeper)+defragmering av registert.

Litt av grunnen til at jeg er nøye med dette er at install av win

og alt software ville tatt mange dager.

Har 100vis av plug mest til 3dsoftware og photoshop.

Som må serial og lisens.

Så svaret er engetilg at en trenger aldri og formatere og install av win,for og få det raskere.

Det krevers er at en setter seg inn i alt som kan gjøre win tregere og

at man har speilbilde tilgjenelig.

Systemgjenoppretting i win er ikke til og stole på.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...