Gå til innhold

Ekstern harddisk full etter få GB?

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp kjøpt meg en ekstern harddisk av typen 'western digital my book pro', den er på 750 GB.

Jeg var igang med å ta back-up av mine mine viktigste filer, men plutselig dukker det opp et vindu som sier at disken er full og jeg må slette filer for å fortsette overføringen. Informasjonen om disken en: 661 GB ledig av 698 GB... Så den er altså ikke full.

Hva er galt, og hva skal jeg gjøre?

Håper på hjelp.

Mvh fortvilet.

EDIT: Kjører Windows XP professional SP2 hvis dette er av betydning :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er nok ikkje noke galt i å køyre xp.

men var veldig rart at det skulle komme opp, har du formatert den før bruk? Veit ikkje om ein skal det med eksterne.

Ny ifra boksen, fulgte instruksjonene i manualen punktvis.

Ser ut til at det bare skjer med større filer, siden jeg overfører bilder/musikk uten problem så langt.

Men at større filer gir denne feilmeldingen kan jeg ikke forstå.

Noen som vet hva det kan dreie seg om?

Lenke til kommentar

Du har vel ikke noen store filer på over 4 GB? Disken kommer i utgangspunktet formatert som FAT32 pga. at den skal være kompatibel med Mac, Linux og eldre versjoner av Windows. FAT32 har en maksimal filstørrelse på 4 GB.

Du kan konvertere til NTFS som ikke har denne begrensningen ved å gå på Start, Kjør og skrive CMD (trykk enter). Skriv så følgende i kommandovinduet: CONVERT X: /FS:NTFS og trykk enter. Bytt ut X med stasjonsbokstaven som disken har.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Du har vel ikke noen store filer på over 4 GB? Disken kommer i utgangspunktet formatert som FAT32 pga. at den skal være kompatibel med Mac, Linux og eldre versjoner av Windows. FAT32 har en maksimal filstørrelse på 4 GB.

Du kan konvertere til NTFS som ikke har denne begrensningen ved å gå på Start, Kjør og skrive CMD (trykk enter). Skriv så følgende i kommandovinduet: CONVERT X: /FS:NTFS og trykk enter. Bytt ut X med stasjonsbokstaven som disken har.

Dette er nok problemet. Tusen takk for hjelpen. Har ikke prøvd oppskriften din enda, men skal teste imorgen.

Må jeg gjøre noe lignende dersom jeg vil bruke disken på en mac på et ann tidspunkt?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Må jeg gjøre noe lignende dersom jeg vil bruke disken på en mac på et ann tidspunkt?

I utgangspunktet er det bare mulig å konvertere en vei, det finnes ikke noen parametere til kommandoen for å konvertere til FAT32. Riktignok kan det gjøres vha. tredjepartsverktøy som Partition Magic, men det bør du ikke gjøre uten at du har en sikkerhetskopi, for konverteringen kan lett gå feil. Husk også at FAT32 ikke takler filer over 4 GB og det vil derfor ikke være mulig å konvertere til FAT32 dersom du har slike filer. Den anbefalte metoden er å ta kopi av filene (hvis du ikke har tenkt å slette dem) og så formatere og evt. kopiere inn filene til slutt. Nå skal det finnes NTFS-støtte på Mac og nyere Linux-distroer, men det vet jeg for lite om til å si noe mer konkret om.

PS! En ting før du kjøre konverteringen til NTFS. Som ved all konvertering o.l. bør du sørge for å ha sikkerhetskopi av filer du ikke tåler å miste. Vanligvis går konverteringen uten problemer, men det er ... ergerlig den ene gangen det oppstår en feil.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det bare mulig å konvertere en vei, det finnes ikke noen parametere til kommandoen for å konvertere til FAT32. Riktignok kan det gjøres vha. tredjepartsverktøy som Partition Magic, men det bør du ikke gjøre uten at du har en sikkerhetskopi, for konverteringen kan lett gå feil. Husk også at FAT32 ikke takler filer over 4 GB og det vil derfor ikke være mulig å konvertere til FAT32 dersom du har slike filer. Den anbefalte metoden er å ta kopi av filene (hvis du ikke har tenkt å slette dem) og så formatere og evt. kopiere inn filene til slutt. Nå skal det finnes NTFS-støtte på Mac og nyere Linux-distroer, men det vet jeg for lite om til å si noe mer konkret om.

PS! En ting før du kjøre konverteringen til NTFS. Som ved all konvertering o.l. bør du sørge for å ha sikkerhetskopi av filer du ikke tåler å miste. Vanligvis går konverteringen uten problemer, men det er ... ergerlig den ene gangen det oppstår en feil.

Veldig gode tips Pengu, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hva med å dele opp disken i 2 partisjoner, en med NTFS (eller noe sånt) og en med FAT32?

Kan også gjøre det med Windows sin diskbehandler:

Høyreklikk Min datamaskin -> Behandle -> Diskbehandling -> velg den eksterne og opprett et par partisjoner.

Eller kan man ikke ha 2 partisjoner med 2 forskjellige filsystemer på samme disk?

Lenke til kommentar

Det går fint an å ha to partisjoner med hvert sitt filsystem. Så hvis man absolutt ikke klarer seg uten FAT32 så går jo det an, men ulempen er jo da at men må holde styr på hvor man har de forskjellige filene. FAT32 kan uansett ikke lagre filer over 4GB og hvis man har en maskin som ikke støtter NTFS vil man ikke få tilgang til de store filene. Det blir lett mye styr av slik. Min mening er at det er bedre å sørge for å ha NTFS-støtte, som skal være mulig i både Linux og Mac.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...