Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota corolla stopper i venstre sving


Mekker`n

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en corolla 91mod med 1.6l og 4hjulstrekk.... Nå etterhvert har motoren begynt og stoppe i litt krappe venstre svinger som f.eks rundkjøringer. Det er helt dødt til rattet står rett igjen.. Skjer ingenting i høyresvinger.

Jævlig irriterende nå som det er breislædd føre ute....

 

Noen som har noen forslag/erfaringer? blir liksom litt håpløst da feilen er umulig og provosere fram på bukk.

 

Motoren hadde ingen feilkoder e.l og alt var tipp topp for 1 mnd siden. Ingen feilkoder nå eller...

 

Det er en god gammal 4a-fe motor som sitter i.

post-82000-1201115002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette var veldig interessant, for jeg har nesten identisk problem på wn VW vento -95, i mitt tilfelle stopper ikke motoren, men den mister all kraft, og blir det sånn for lenge stopper den.

i mitt tilfelle har jeg begynt å lure på om det har noe med bryterene ved rattet og gjøre, siden det er litt annnent lurv også, vindusviskerne går konstant.

Lenke til kommentar

ja kan være som du sier.... den stopper ikke, men mister all kraft :hmm: Jeg har dog ikke prøvd og holde inn cluthen, jeg gir gass for og få ut ræva, men null respons/motorbrems. Kun i venstre svinger....

 

Jeg må spørre om en ting til nå som jeg først er inne på det. I dashbordet er det en knapp til 4-hjulstrekken. Den sperrer alle hjula.. Bak denne knappen sitter sytreenheten til sperring av 4-hjulstrekken. Hvorfor er det 5 lyspærer inni der? Det blir 6 totalt med lyse til knappen. Har bytta alle pærene, men det skjer ingenting.

 

Hvorfor sitter det 5 blå lyspærer inni styreenheten til 4-hjulstrekken?

Lenke til kommentar

Jeg ville ha sjekket fordeleren, o-ringen på akslingen til fordeleren har en tendens til å ryke og da kommer det olje inn i fordelerlokket, du bør også sjekke at kabelen til MAP sensoren sitter skikkelig.

 

 

4WD knappen sperrer ikke alle hjulene men senterdiffen.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Må ikke starte den på nytt. Virker som om det skjer når bilen begynner og krenge. Kjører jeg i 5 kmt inn i en rundkjøring og holder farta går det fint.

Gir jeg mye gass ut av rundkjøringen og bilen begynner og krenge mister jeg all kraft helt til bilen får retta seg opp og tenkt seg om i 2 sekunder. Akkurat som at det er lite bensin på tanken, men det er det ikke.

Jeg har bytta alle bensinrøra, men det er lenge før feilen kom og jeg har kikka over det nylig.

 

Jeg må kjøre som en gamling i ALLE rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lettsykkel som hadde samma feilen en gang - det var ved høyresving - da daua fandenskapet, og hvis jeg ikke fria ut låste bakhjulet seg til stadighet.

 

Uansett; feilen da var vakkel i en ledning som hadde med tenningslåsen å gjøre.

 

Kan det være samme på bilen din; en ledning som beveger seg for mye?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Har du vannlekkasje inn i kupeèn på bilen? hadde nesten samme problem med en audi for en stund siden, da bilen krenget/bremset hard rant vannet i styre enheten og slo ut motor... ble helt i orden etter sving/brems. Prøv å løfte bilen kun på en side.

Lenke til kommentar

Takker for svar...

 

Har sjekka ut stort sett alt (visuelt) og jeg finner ingenting. Tok en service på kjerra samtidig.. Tromla bak har også blitt urunde så må nok koste på et par nye.

 

Jeg har også lagt merke til at bensinmåleren er helt på bærtur noen ganger. Tror faktisk at hele bensin pumpa og hele driten har løsna og ligger og slenger rundt i tanken. Det så ikke helt rustfritt ut oppå der eller når jeg bytta røra sist gang. Skal sjekke og holde oppdatert.

 

Jeg veit at ikke 4wd knappen sperrer alle hjula, men det var nå slik jeg formulerte det. Bilen blir helt ubrukelig med sperring på senterdiffen(med mindre du sitter fast ). Stakkars drivverk. Med tørr asfalt og antydning til sving hører du drivverket roper om hjelp med en gang. Lukeparkering er umulig.

 

Har eller ende ikke skjønt det med de blå lyspærere inni styreenheten. Tenkte jeg skulle ta opp igjen sjekke. Skal ta bilde. Ser ikke logisk ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg veit at ikke 4wd knappen sperrer alle hjula, men det var nå slik jeg formulerte det. Bilen blir helt ubrukelig med sperring på senterdiffen(med mindre du sitter fast ). Stakkars drivverk. Med tørr asfalt og antydning til sving hører du drivverket roper om hjelp med en gang. Lukeparkering er umulig.

 

Har eller ende ikke skjønt det med de blå lyspærere inni styreenheten. Tenkte jeg skulle ta opp igjen sjekke. Skal ta bilde. Ser ikke logisk ut i det hele tatt.

Den knappen er ment for å bare brukes når du setter deg fast, ikke til å kjøre rundt med til vanlig. Når du låser senterdiffen, tvinger du akslingen mot forhjulene til å gå like fort som akslingen mot bakhjulene, men som alle veit så "kutter" jo bakhjulene svingen når du svinger, altså går de kortere enn forhjulene dine når du svinger. Når senterdiffen da er låst er noe nødt til å slippe. Er det på glatta vil du nok ikke merke noe, men på tørr asvalt skriker det nok litt i drivverket mens dekka prøver å vrenge seg sånn at forhjula og bakhjula går like langt.

Lenke til kommentar

Knappen virker bra hvis du setter deg fast fordi når du spinner, vil måten differensialer funker på gjøre at den akselen med minst motstand får all krafta. For eksempel, for å gjørra det lettere å forstå, hvis du har bakhjulstrekk og ikke sperre/diffbrems, og kjører et hjul på is, og det andre på tørr asvalt, og gir på, så vil hjulet som står på asvalten knapt røre seg mens hjulet på isen spinner som bare det.

 

Kobler du inn sperre mellom bakhjulene (ytterhjulene går lengre enn innerhjulene i sving, derfor har du diff), så tvinger du bakhjulene til å gå like fort og du vil kunne dra på med det grepet du har på asvalten. Igjen på tørr asvalt og normal kjøring vil bilen være så og si ukjørbar (men jævlig morro om vintern da i svingene :D).

 

Samme skjer med senterdiffen, på en firhjulstrekker har du 3 differ, en mellom forhjulene, en mellom bakhjulene og på akselen midt mellom forhjulsakselen og bakhjulsakselen (senter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...