Gå til innhold

PENTAX K20D dslr nå bekreftet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For meg ser dette ut som en velregissert lekkasje, satt i scene for å skape mest mulig blest i forkant av pressekonferansen.

Tviler jeg på, siden pressekonferansen var for nesten fjorten dager skiden, i Dubai.

For øvrig bør dere følge med på Akam om en drøy time. ;)

Vi snakker nok om to forskjellige pressekonferanser. Du om Dubai. Jeg om Paris der hvor Pentax sin stjernefotograf Ben Kanarek skal underholde pressen i timene før NDA løper ut.

Ikke for å gjøre et stort nummer ut av det, men ;)

Jeg synes faktisk at dette virker ganske regisert.

1. Først dukker det opp noen ganske overflatiske specs for Samsung sin versjon på sidene til den norske distributøren.

2. Få timer etterpå, så forsvinner de. Men de er opp lenge nok til at noen legger merke til dem. Akam f.eks sluker åtet, og kommer med en artikkel, som så trekkes ;)

3. Så gjentar det samme seg, men den gangen hos Pentax sin tyske reperentant. Atskillig fyldigere denne gangen.

4. Få timer etterpå, når de har blitt lagt merek til, så er også disse vekke. Forventning, forventning.

5. Om få timer vil Ben Kanarek offentliggjøre bilder på nettet tatt med det nye vidunderet.

Trekk dine egne konklusjoner. Men jeg tror nok at vi alle blir manipulert.

Men la oss konsentrere oss om det som er viktig. Nemlig det nye kameraet, og den nye optikken.

Jeg kjenner sterke kjøpeimpulser her. Sterkere enn det lommeboka tillater. Noen som vet hvordan markedet for middelaldrende gigoloer er? ;)

Mvh Tim

Lenke til kommentar
Redigert: Nokre bilete tatt med kamera har kome ut:

http://pentaxk20d.blogspot.com/2008/01/fir...entax-k20d.html

Om disse bilden er autentiske, så er de nok tatt med beta firmware.

Det er forresten en morsom konspirasjonsteori rundt disse. Sånn apropos mine konspirasjonsteorier. Det var en fyr som mente å kunne bevise at de bare var laget for å erte nyhetssultne Pentaxianere. Det står CBA på et skilt over over døra til butikken. CBA blir som forkortelse for Camera Buying Adicition, altså en syke som Pentaxianere lider av. Dermed måtte bildet være falskt. Det denne spekulanten ikke viste var at CBA er navnet på en butikkkjede i Bulgaria, der hvor bildene skal stamme fra :)

Mvh Tim

Lenke til kommentar
-14,6 Mp CMOS brikke

Hvorfor dette pixelhysteriet,liten vits å bevege seg så høyt som dette .

Det kommer helt ann på hva du skal bruke kameraet til. For fotojournalistisk arbeid får du aldri for mange megapixler å croppe vekk.

Ikke bare latskap, men hastearbeid i veldig mange tilfeller.

Lenke til kommentar
-14,6 Mp CMOS brikke

Tja. Dette kameraet er jo knall f.eks. for naturfotografer som ikke har råd til 1D-whatever. De er et kamera som overlever kjipt vær. Med 14 megapixler natur får man en svær, flott plakat!

Lenke til kommentar
-14,6 Mp CMOS brikke

Tja. Dette kameraet er jo knall f.eks. for naturfotografer som ikke har råd til 1D-whatever. De er et kamera som overlever kjipt vær. Med 14 megapixler natur får man en svær, flott plakat!

Generelt så er vitsen med pixelhysteri en ting, nemlig å selge flere kameraer. Ingenting selger kameraer som pixler, omtrent som hsestekrefter selger biler.

Jeg går ut fra at Snekker'n problematiserer det fordi han er blant dem som vet at prisen for økt pixelantall oftest er høy. Når størrelsen på pixlene er den samme, og antallet øker, så øker også støy. Dette gir økt behov for støyfjerning som igjen gir reduksjon av evnen til å gjengi detaljer. Så det kan se ut som om utviklingen egentlig går bakover. Av denne grunn er det faktsik ganske mange som valgte K100D med 6 Mp framfor K10D med 10 Mp. K100 er rett og slett et bedre lavlyskamera.

Men mye kan tyde på at Pentax denne gangen har greid å snu utviklingen på hodet. De har ikke bare utviklet en sensor med høyere pixelantall. De har utviklet helt ny teknologi som tar hensyn til dette. For det første har de økt den fysiske størrelsen på hver enkel pixel med omtrent 20%. Det vil si at enkeltpixlene er på samme størrelse som i Sone sin 12 Mp sensor. I tillegg har de laget sensorbrønne kortere. Det minker lystapet i brønnen. Så de hevder altså at hver pixel her fanger like mye lys som på den gamle 10 Mp sensoren. Videre snakker vi her CMOS teknologi i motsetning til CCD teknologi. CMOS har lavere strømforbruk, som gir mindre varmegang, som igjen gir mindre støy. I tillegg innebærer CMOS at ISO økes på selve sensoren. Det tillater bruk av progressiv lokal støydemping.

Det lille som har kommet av billedeksempler kan tyde på at dette ikke bare er teoretiske bedringer, men at det gir reelle praktiske fordeler. Jeg har sett direkte sammenligning mellom K10D og K20D. Med direkte sammenligning mener jeg samme motiv under samme forhold. De bildene var faktisk ganske entydige. Reelle bedringer i både støy og oppløsning. Støyen var mest påfallende, men oppløsningen virket og bedre.

Alt dette har selvfølgelig null betydning om man bare skriver ut bildene 10 x 15cm eller viser dem på nettet. Da er det overhodet ikke synlig. Men det gir mulighet til å skrive ut minst 25& større fra 10 Mp, eller til å croppe mer. For meg vil croppingen ha betydning, siden jeg driver med fuglefotografering, og ofte opplever at jeg ikke kommer så nær som jeg vil. De forbedra ISO egenskapene vil og ha betydning for meg. De vil gi meg kortere lukkertider, og deremd skarpere bilder.

- Hvis jeg nå velger å la K10 få backup status. Det dreier seg foreløpig om mye penger det her. Jeg vil nok forsøke å vente en stund i påvente av prisfall. Det at Pentax også slipper mer optikk gjør ikke avgjørelsen lettere. Mye mer fristelser enn jeg har råd til.

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Så lenge de hele tiden klarer å holde støyen i sjakk og gjerne øke det dynamiske området så ser jeg ingen soleklare ulemper med mange MP.

Greit at man kanskje kunne fått enda mindre støy og bedre dynamisk omfang ved å holde antall MP konstant og kun jobbe med disse 2 tingene.

Men så lenge de klarer å levere 'alt' så skal ikke jeg klage. Men bare for å ha sagt det; jeg er på ingen måte interessert i å ofre gode støyegenskaper og dynamisk omfang for å få flere MP.

Nå ser det imidlertid ut som om vi slipper å ofre noe som helst, siden teknologien fremdeles beveger seg fremover. Det som jeg har lest en del andre steder er rapporter om fantastisk bildekvalitet.

Pentax valgte etter sigende å satse på å få bildekvaliteten kraftig forbedret og heller leve med AF systemet en stund til fremover.

Det hjelper lite å ha god AF om bildekvaliteten er elendig.

Må innrømme at dette var langt større forbedringer enn hva jeg hadde sett for meg, og at kjøpetrangen føles sterkt.

Dog har jeg ikke økonomi til å kjøpe det pr. dags dato, og det er uansett feil sted for meg å bruke penger på. K10D vil gjøre jobben lenge enda, det er flere og bedre objektiver (enn de jeg har nå) som står på toppen av listen min.

Men dersom kameraet lever opp til hypen når det blir skikkelig testet så tror jeg Pentax har klart å levere en mer enn verdig arvtager etter K10D. Skal ikke le av K200D heller, det ser ut til å bli et meget interessant kamera i den prisklassen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

For ordens skyld vil jeg følge opp "konspirasjonsteorien" min rundt forhåndslekkasjene. (Jeg bruker hermetegn for å indikere at det har vært halvt på tull, halvt på alvor)

Nå har den offisielle forklaringen kommet fra Pentax. De har vært utsatt for hacking, hevder de. Stemmer det, så faller teorien.

Mvh Tim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
For ordens skyld vil jeg følge opp "konspirasjonsteorien" min rundt forhåndslekkasjene. (Jeg bruker hermetegn for å indikere at det har vært halvt på tull, halvt på alvor)

Nå har den offisielle forklaringen kommet fra Pentax. De har vært utsatt for hacking, hevder de. Stemmer det, så faller teorien.

Mvh Tim

Like stor sjanse for det ja. Pluss at det innimellom blir gjort tabber av distributører /forhandlere osv.

Tom

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at Pentax er inne i en god stim. K200D vil ta opp rekrutteringsarven, og ser ut til å være et svært godt alternativ i entryklassen. K20D er en verdig arvtaker etter K10D og legger seg på papiret i linje med de andre i samme klasse (A700, 40D, E3 og D300). Jeg vil bli svært overrasket dersom ikke bildekvaliteten er på samme nivå som de nevnte konkurentene (mao fabelaktig dersom man ikke driver utstrakt pixelpeeping).

Dersom jeg stilte med blanke ark med mine prioriteringer og behov, kunne fort valget stått mellom K20D og A700.

Lenke til kommentar
...

Mvh Tim

Like stor sjanse for det ja. Pluss at det innimellom blir gjort tabber av distributører /forhandlere osv.

Tom

Men det er nå gøy med litt konspirasjonsteorier da ;)

Mvh Tim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...