ErlendRU Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Er på tide med en bil snart, men det er veldig vanskelig å velge og i det hele tatt finne noe, så trenger litt tips og hjelp her. Sett litt på de andre trådene som er om lignende på forumet, men føler ikke det hjalp meg så mye annet enn sånn generellt egentlig. Har allerede sett litt på en del biler, men tar litt kriterier for hva jeg ser etter først. - Helst en bil som er relativt billig i drift, da både i forhold til bensin, verkstedutgifter osv. - Ikke eldre enn 1990, helst en del nyere enn det også (1995<) - Ikke BMW - Helst 5 dører - Helst så "billig" som mulig å forsikre (går vel kanskje ikke ann å si det for en 18-åring ) - Ikke gått mer enn 250000km, helst en del lavere enn det også - Må se litt bra ut - God å kjøre er så klart et must Tenkte i prisklassen rundt 40000,- egentlig. Helst ikke noe særlig mer enn det, men kan strekke meg til 50000,- om nødvendig. Har forstått det sånn at japsebilene er de beste bruktbilene? Har noen kandidater allerede. Så en del på Mazda MX-3 til å begynne med, men har slått fra meg den. Virker som en litt trang og knotete bil innvendig. Dessuten er det ikke så mange å velge mellom. Mazda 323 har jeg også sett litt på. Synes det virker som greie biler egentlig, ser ikke så verst ut heller. Sett blant annet litt på denne og denne for eksempel. Datoen har dog utløpt på begge annonsene, men noe lignende hadde ikke vært å forakte. Noen som har noe å si på denne bilen? Noen som veit noe om bensinforbruket? Også sett litt på Mazda 626. Virker som en grei bil det også, hvertfall sånn utseendemessig. Ellers har jeg sett litt på blant annet Toyota Carina E, Nissan Primera og Honda Accord, men synes kanskje disse blir litt kjedelige. Chrysler Stratus har jeg også snust litt på, men synes kanskje ikke det passer helt som "ungdomsbil". Så, noen som har noe å si om disse bilene jeg har nevnt, eller har andre forslag? BMW er relativt uaktuellt, og ikke så veldig keen på Mercedez eller Audi heller, men om de finnes noe veldig bra fra de to sistnevnte kan jeg vurdere det. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 hvorfor ikke BMW, de er jo HERLIGE syns helt ærlig min 1987 e28 som har gått nesten 300 000km er bedre å kjøre enn både 1994 Saab 9000 som hadde gått ca 175 000 og helt klart mye bedre enn min VW Vento -95 som ikke har gått lengere enn 112 000 Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Så flott for deg da! Liker ikke BMW, og skal ikke ha det, eneste jeg er sikker på når det kommer til dette. Da var det avklart enda en gang, kom med andre forslag! Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 aha daså, hummm noe fra japan, Toyota eller noe, men de er kjedelige, men kansje en celica eller noe? mr2 ? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Må ikke være noe fra Japan, men har hørt at det er de beste bruktbilene bare. Sett på både Celica og MR2, fine biler, men er vel ikek akkurat det billigste om man ikke ser på noe som er gammelt/og eller har gått langt. Kan ikke se for meg at de, spesielt MR2, er noe særlig billige å forsikre heller? Endret 23. januar 2008 av ErlendRU Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 nei japan kom jeg med fordi du ville ha noe driftsikkert med lavt forbruk, Toyota er fantastiske biler. celica og MR2 er dyre å forsikre ja, men hvis du får satt den på faren din, og går for 1,8 eller 1,6 motor istedet for noe større, så burde det ikke være så galt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Jeg kjøpte for noen uker siden min førstebil. Så på de samme bilene som du har sett på, men jeg endte opp med en slik. Min har gått som postbil i 4 år gjennom 160k km, så den har vel ikke akkurat rukket å stoppe og starte så mye som de som har gått halvparten. Jeg betalte 35k kr for min, inkludert bytte av katalysator (10k kr). Jeg har tilgang på to andre biler med 5 seter, så det var i hovedsak derfor jeg endte opp med varebil. Andre fordeler fremfor en gammel bil er det jo: - "Ny" og moderne bil (litt fancy med elektronisk peiling av olje ), dermed har utviklingen av kjøreegenskaper og lignende også kommet noen skritt videre - Mye mer kollisjonssikker enn biler fra 90-tallet i i samme prisklasse, samt veldig gode bremser med skiver både foran og bak - Ikke så dyr forsikring - uten rabatter koster den meg som 18 åring 9300 inkludert delkasko hos Sparebank 1, og da får jeg igjen 7200,- samt BSU rente av beløpet etter fem skadefrie år. Med rabatter ender jeg opp med rundt 6500 kr. - Permanent firehjulsdrift og høy bakkeklaring - øker kjøreegenskapene og ikke minst fremkommeligheten - Praktisk dersom man ikke trenger å ha med seg så mange passasjerer hele tida Du har jo ikke nevnt noe om du kun er ute etter vanlig personbil, så tenkte jeg bare kunne lufte idéen om å kjøpe en "ny" varebil fremfor en gammel personbil. Ellers er Mazda, Mitsubishi, Honda, Toyota og japanske biler generelt som regel veldig driftssikre. Nyere Citroën som f.eks. Xsara er jo heller ikke så ille når det kommer an på driftsikkerhet, og ved den bilen kan man få veldig mye for pengene også. nei japan kom jeg med fordi du ville ha noe driftsikkert med lavt forbruk, Toyota er fantastiske biler.celica og MR2 er dyre å forsikre ja, men hvis du får satt den på faren din, og går for 1,8 eller 1,6 motor istedet for noe større, så burde det ikke være så galt. Selv om bilen kommer fra Japan behøver den ikke ha lavt forbruk for det. Det anbefales ikke å sette bilen på foreldrene. Ihvertfall hos Gjensidige og Sparebank 1 får man igjen ungdomstillegget dersom man kjører skadefritt de fem første årene, og tillegget er henholdsvis på 6000 hos Gjensidige og 7200+BSU-rente hos Sparebank 1. Grunnen til at man ikke bør sette forsikringen på foreldrene er at den neste bilen man kjøper er kanskje såpass dyr og fin at man må ha lån og fullkasko på den, og har man da ikke opparbeidet seg bonus må man ut med 20-35k kr første året. Man må jo uansett sette forsikringen på seg selv en gang, så hvorfor ikke starte med førstebilen som kanskje er den bilen man vil ha som det er minst farlig med? Endret 23. januar 2008 av >Jonas< Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 Takk for tipset! Tror nok alikevel det er en vanlig personbil som er tingen for meg. Ser ikke helt meg selv kjøre rundt i en varebil når jeg ikke akkurat trenger det. Forsikringa tar jeg selv hadde jeg tenkt ja. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Selv om bilen kommer fra Japan behøver den ikke ha lavt forbruk for det. nei selvfølgelig ikke, men de er generelt ganske driftsikre, og har som oftest "fornuftige" motorer, og har dermed også ganske lavt forbruk Lenke til kommentar
pajo Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Hva med Honda Civic? Søster'n har hatt sin i 2 år nå og aldri vært noe feil, billig i drift og ser litt tøff ut. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12...5ocao8IFY527930 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 ....syns helt ærlig min 1987 e28 som har gått nesten 300 000km er bedre å kjøre enn både 1994 Saab 9000 som hadde gått ca 175 000og helt klart mye bedre enn min VW Vento -95 som ikke har gått lengere enn 112 000 Og jeg har kjørt en Audi S4 som har gått 116 000km, den var myyyye bedre å kjøre enn en Toyota Yaris som hadde gått 54 km..... Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) Hva med Honda Civic? Søster'n har hatt sin i 2 år nå og aldri vært noe feil, billig i drift og ser litt tøff ut. http://finn.no/finn/car/object?finnkode=12...5ocao8IFY527930 Nja, ikke helt min stil egentlig, men takk for forslaget. Akkurat nå heller jeg ganske mye mot Mazda 323 jeg altså, men det kan jo fort skifte. Noen som har noe å si om denne? Bensinforbruk, vanlige feil etc. Edit: Tenker da 323F Endret 24. januar 2008 av ErlendRU Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 Bare tenkte jeg skulle nevne noe om MX-3 siden du nevnte den i starten.. Motoren er en veldig veldig liten v6'er, var vel verdens minste serieproduserte da den kom.. 136 hk.. Går godt, men er veldig liten og trang, så du har rett i det... Ang bil du kan kjøpe deg. Njaa.. Vanskelig å vite.. Kanskje noe litt rart noe.. f.eks en Seat værsting eller no.. For de er det få av i norge, og få som har blitt vraket etc, så da er det relativt billig forsikring Lenke til kommentar
papertiger Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 (endret) se på japanske mellomklassesedaner fra midten av 90-tallet. accord, galant, carina e, 626 etc. får mye bil for pengene, og har som regel mye utstyr også. til >Jonas< vile jeg si at en Renault Kangoo med ekstra høy bakkeklaring IKKE lite sannsynlig får forbedrede kjøreegenskaper, sett bort fra firehjulstrekket. høyere tyngdepunkt gir som regel dårligere kjøreegenskaper. på vinterstid derimot, skal jeg være enig med deg, ettersom Kangoo ikke akkurat er noen racer med tanke svingete veier på tørt føre. se på japanske mellomklassesedaner fra midten av 90-tallet. accord, galant, carina e, 626 etc. får mye bil for pengene, og har som regel mye utstyr også. til >Jonas< vile jeg si at en Renault Kangoo med ekstra høy bakkeklaring lite sannsynlig får forbedrede kjøreegenskaper, sett bort fra firehjulstrekket. høyere tyngdepunkt gir som regel dårligere kjøreegenskaper. på vinterstid derimot, skal jeg være enig med deg, ettersom Kangoo ikke akkurat er noen racer med tanke svingete veier på tørt føre. Endret 24. januar 2008 av papertiger Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. januar 2008 Del Skrevet 24. januar 2008 til >Jonas< vile jeg si at en Renault Kangoo med ekstra høy bakkeklaring IKKE lite sannsynlig får forbedrede kjøreegenskaper, sett bort fra firehjulstrekket. høyere tyngdepunkt gir som regel dårligere kjøreegenskaper. på vinterstid derimot, skal jeg være enig med deg, ettersom Kangoo ikke akkurat er noen racer med tanke svingete veier på tørt føre. Den er jo en varebil, så den er jo noe stivere enn en personbil, så den vil jo ikke krenge like mye. Man har jo samme bakkeklaring som en SUV, samt at man sitter like høyt, bortsett fra at taket er en del høyere, noe som skaper en meget romslig følelse. Så i forhold til en SUv da så har nok ikke denne noe dårligere kjøreegenskaper mtp krenging og slikt. Bilen fikk forøvrig skryt for gode kjøreegenskaper i testen hos DinSide. Takk for tipset! Tror nok alikevel det er en vanlig personbil som er tingen for meg. Ser ikke helt meg selv kjøre rundt i en varebil når jeg ikke akkurat trenger det. Forsikringa tar jeg selv hadde jeg tenkt ja. Så ikke helt meg selv kjøre rundt i en varebil i starten jeg heller, men nå angrer jeg ikke ett sekund. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2008 (endret) Noen som har erfaring med eller har noe å si om Renault Laguna? Er Renault noe å satse på egentlig? Kjenner jeg automatisk blir litt skeptisk med en gang jeg tenker på det, men veit ikke helt hvorfor.. Edit: Synes hvertfall Laguna ser bra ut og virker som en grei bil da.. Edit2: Tenker da modellene fra sent på 90tallet eller noe, ikke de aller nyeste.. Men det skjønte dere sikkert. Endret 27. januar 2008 av ErlendRU Lenke til kommentar
Fatty Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hvilken forsikring skal du ha på bilen din? Jeg tenkte å kjøpe en Audi A3 til rundt 80-90K, men fant ut at hvis jeg skulle ha kasko så må jeg ut med ca. 16K i forsikring. Tør jo ikke kjøre rundt uten kasko på en bil til 90K. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Til 40 000 skulle du få en Corolla i god stand og som ser pen ut, får nok en fra litt utover 90-tallet også. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 På søndag skal jeg se på en Mazda 323F 1,8L 95MOD, nærmere bestemt denne. Fått en del bilder på mail og sånt, og bilen virker strøken. Er det noe jeg bør passe på i forhold til akkurat Mazda 323F? Noen vanlige feil og lignende? Hva bør jeg se spesielt nøye på? Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Mazda er jo generelt svært driftssikre biler, så tror ikke det er noen veldige svakheter med den som du må se etter, ennet enn rust da. Ulempen med japanske biler er at de ruster litt lettere, men det kan kanskje komme av at de er lengre på veien? Endret 16. februar 2008 av Lefse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå